Nie sposób precyzyjnie powiedzieć, jak wygląda statystyczny sprowadzany do Polski używany samochodów. Z danych Samaru wynika, że dużo zależy od marki – średni wiek sprowadzonych Mercedesów jest najwyższy, a najmłodsze są Hyundaie.
W oparciu o dane Samaru prezentujemy top 20 najczęściej sprowadzanych marek – liczbę przywiezionych do Polski aut (I-V 2022 r.), ich średni wiek oraz średni rocznik. Przy każdej z marek przedstawiamy najczęściej importowany model.
Polecamy generacje zbiegające się ze średnim rocznikiem dla danej marki – takie samochody odznaczają się korzystną relacją ceny do wyposażenia oraz stanu technicznego.
W szóstej generacji Golfa rozwiązano problemy z dieslami, które trapiły „piątkę”. Popracowano także nad stylizacją i wykończeniem wnętrza. Kto chciałby kupić auto z silnikiem benzynowym, powinien zainteresować się wolnossącymi 1.4/1.6. Doładowane TSI bywają kapryśne.
Rynek ceni Astrę za korzystną relację ceny do wieku oraz niskie koszty utrzymania (procentuje baza zamienników). Za Astrą J przemawiają także wciąż atrakcyjna stylizacja nadwozia, wysoki komfort jazdy i dużo lepsze niż w poprzedniej generacji wykończenie wnętrza.
Wraz z trzecią odsłoną Focusa zadebiutowały udane silniki po downsizingu. Auto zachowało ponadprzeciętne właściwości jezdne, ale zawieszenie zapewnia też wyższy komfort. Nabywcy mają w czym wybierać – są trzy wersje nadwoziowe, nie brakuje tanich aut po flotach.
Eleganckie, doskonale wykończone i przyjemne w prowadzeniu A4 B8 jest marzeniem wielu kierowców. Przy zakupie trzeba uważać, bo rynkowa wartość auta jest na tyle duża, że wciąż opłaca się odbudowywać egzemplarze po poważniejszych przejściach.
Unikalna kombinacja sportowego prowadzenia, prestiżu marki i dźwięku sześciu cylindrów. Obecnie rozsądnym zakupem jest generacja E90 (na fot.). Nowsze „trójki” F30 są wyraźnie droższe, a te z początku produkcji z benzynowymi 2.0 (N20) mają problemy z układem smarowania.
Opinia na temat francuskich aut stale się poprawia, czego odzwierciedleniem jest wysoka pozycja Renault. Najczęściej wybieranym modelem tej marki jest Clio. Jego trzecia odsłona, zwłaszcza z końca produkcji, nie sprawia problemów, a kosztuje relatywnie mało.
Zainteresowani autem o korzystnej relacji ceny do wieku i wyposażenia chętnie sprowadzają Peugeoty. Wiodącym modelem jest kompaktowe 308, którego trwałość poprawiała się z każdym rokiem. Pierwsza generacja tego auta nie ma wyśrubowanych cen ofertowych.
Niegdyś słynący z awangardowych rozwiązań technicznych Citroen teraz jest wiodącym graczem w segmencie minivanów. Nic dziwnego. Najczęściej sprowadzane C4 Picasso ma przestronne i estetycznie wykończone wnętrze, które można łatwo aranżować na wiele sposobów.
Wysokie ceny ofertowe aut spod znaku trójramiennej gwiazdy przekładają się na średni wiek sprowadzanych aut. Najczęściej sprowadzamy klasę C, uchodzącą za najmniejszego „prawdziwego” Mercedesa ze względu na wzdłużnie mocowany silnik oraz napęd na tył (lub 4x4).
W przypadku cenionej za solidność Toyoty wiodącym modelem jest Yaris. Jego druga generacja to optymalny wybór – lepiej dołożyć do bogato wyposażonego egzemplarza z niskim przebiegiem oraz z pewnego źródła, niż kupować zmęczoną życiem „trójkę”.
Z roku na rok Hyundai poprawiał wygląd i wykończenie swoich modeli, co może tłumaczyć, dlaczego przywozimy relatywnie świeże auta. Najczęściej wybór pada na kompaktowe i30. Polecamy drugą generację – pod ładnie skrojonym nadwoziem kryje solidną mechanikę.
Relatywnie wysoki wiek importowanych Seatów można uznać za spore zaskoczenie. Są one jednak ciekawie stylizowane, więc np. ciesząca się największą popularnością Ibiza w swojej czwartej generacji wcale nie wygląda przestarzale. Polecamy benzynowy silnik 1.4 lub diesla 1.6.
Popularność najczęściej sprowadzonego Volvo, a więc uterenowionego XC60, nie przemija. Auto przekonuje solidnymi silnikami, wysokim prześwitem, przestronnym i dobrze wykończonym wnętrzem, bogatym wyposażeniem oraz ponadczasową stylizacją nadwozia.
Model, od którego rozpoczął się boom na crossovery, jest najczęściej sprowadzanym Nissanem. Kto chciałby kupić pierwszą odsłonę Qashqaia, powinien szukać egzemplarza po modernizacji (na fot.), w ramach której poprawiono wykończenie. Najstarsze auta bywają mocno skorodowane.
Sprowadzane używane Kie są tylko minimalnie starsze od Hyundaiów. Najczęściej wybieranym modelem jest Sportage. Najlepszą relacją ceny zakupu do wyglądu, wykończenia czy wyposażenia legitymuje się 3. generacja koreańskiego SUV-a. Długa gwarancja sprzyja należytemu serwisowaniu.
Tempo importu używanych Fiatów jest całkiem spore, a prym wiedzie Punto – model o wyjątkowo korzystnej relacji ceny do jakości, niezbyt awaryjny oraz świetnie zaopatrzony w zamienniki. Plusem jest też bardzo dobra współpraca jednostek napędowych z LPG.
Jedna z ulubionych marek Polaków znalazła się dość nisko w strukturze importu, bo pula aut z krajowych salonów częściowo pokrywa zapotrzebowanie, a do tego na zachodzie łatwiej znaleźć używane auta innych marek. Wiodącym modelem jest Fabia, polecamy wersję Combi.
Efektowny design, dopracowane układy jezdne oraz oryginalne rozwiązania techniczne sprawiają, że Mazda wypracowała sobie wierną grupę klientów. Największym zainteresowaniem Polaków cieszą się używane „szóstki”. Polecamy drugą generację. Starsze auta bywają mocno skorodowane.
Wzornictwo, prowadzenie, osiągi i legendarna trwałość to mocne karty używanych Hond. Importerzy najczęściej przywożą kompaktowego Civica. To wciąż dobrze wyglądające auto, które ma niezwykle przestronne wnętrze o dużych możliwościach aranżacji oraz ogromny bagażnik.
Designem i sportowym zacięciem swoich aut o klienta od lat próbuje walczyć także Suzuki. Według Samaru najczęściej sprowadzanym modelem jest Swift – miejski, oszczędny, zrywny i wciąż cieszący oko, a nawet dostępny z napędem 4x4.
Dane Samaru nie pozostawiają złudzeń – średni wiek sprowadzanych używanych aut nie jest niski. Inny zresztą być nie może – nawet w zamożnych krajach nikt nie pozbywa się świeżych samochodów w dobrym stanie za bezcen, a kursy walut nie sprzyjają okazyjnym zakupom. Jeżeli spróbujemy połączyć średni wiek sprowadzanych aut danej marki z najpopularniejszym modelem oraz jego generacją dostępną w tym czasie, okazuje się, że na celowniku importerów są wciąż atrakcyjne pojazdy z bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa czy komfortu. Auta z lat 2007-2012 spełniają też normy emisji Euro 4/5.