Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Opel SenatorB na łuku drogi szutrowej przód i bok

Używany Opel Senator B (1987-1993) – ostatni taki Opel

Niesłusznie nie został doceniony przez klientów. Senator nawet po latach urzeka niezwykłym komfortem, ale też trwałością swojej mechaniki. Do tego to auto z ciekawą historią (m.in. w służbach mundurowych) i oryginalnymi, jak na jego czasy, rozwiązaniami.

Opel Senator B

  • lata produkcji: 1987-1993
  • ceny od: 8000 zł

Producent z Rüsselsheim przez lata miał w ofercie luksusowe modele, jak Kapitan, Admiral czy Diplomat. Pierwsze wcielenie Senatora nie zdobyło jednak takiego statusu. Zmienić to miał następca, konstrukcyjnie oparty na Omedze A – Europejskim Aucie roku 1987.

Słuszne rozmiary Omegi oraz mocne silniki nie mogły wystarczyć w starciu z Mercedesem W124 czy BMW serii 5. Dlatego Senator miał zupełnie inne nadwozie, a w gamie silnikowej nie było ani wersji czterocylindrowych, ani wysokoprężnych.

Kabina, wyposażenie, zawieszenie – królestwo komfortu

Seryjne oferowano całkiem bogate wyposażenie, do tego obudowę konsoli środkowej pokryto skórą. Zaoferowano również opcjonalnie zawieszenie z regulowaną elektronicznie twardością – po raz pierwszy w seryjnie produkowanym aucie w Europie.

Opel Senator B deska rozdzielcza

Tworzywa są tutaj wyraźnie lepsze niż w Omedze, ale nie tak wysokich lotów jak u niektórych konkurentów. Wyposażenie z reguły jest bogate, niestety kapryśna bywa elektryka. Psuje się sterowanie lusterkami, szybami czy szyberdachem. 

Senator przekonywał też niezwykle przestronną kabiną, doskonałymi fotelami i kanapą (składaną, co nie było wówczas oczywiste w tej klasie).

Do tego auto świetnie wygłuszono, a komfort jazdy był wręcz fenomenalny. I to nie kosztem właściwości jezdnych. Limuzyna Opla przechyla się wyraźnie w łukach, ale można nią jechać naprawdę dynamicznie i jest niezwykle przewidywalna.

Opel Senator B bok i tył

Niewiele nowoczesnych aut tak doskonale tłumi niedoskonałości dróg jak Senator. Ale Opel miło zaskakuje też niewzruszoną stabilnością na zakrętach.

Niestety, jak się okazało, to i tak nie wystarczyło. Przez cały okres produkcji powstało niecałe 70 tys. egzemplarzy, a większość z nich sprzedano w Niemczech, Austrii, Szwajcarii oraz – jako Vauxhalle – w Wielkiej Brytanii.

Na tym ostatnim rynku Senator zdobył jednak status kultowego. Przez długie lata używała go tamtejsza policja, zwłaszcza na pozamiejskich drogach i autostradach. Mówiło się tam, że jeśli coś wytrzymuje eksploatację przez stróżów prawa, to wytrzyma wszystko.

I nie ma w tym dużej przesady, bo pod względem mechanicznym niewiele można Senatorowi zarzucić. Nie ma też większych problemów z częściami, poza praktycznie niedostępną „galanterią”.

Silniki – żwawe i trwałe

Niezbyt pochlebnie użytkownicy oceniali jedynie podstawową wersję 2.5. Jest dość słaba i podatna na przegrzewanie. Ale już jednostka 2.6 okazuje się całkiem żwawa. Zastosowano w niej system Dual Ram korzystający ze zjawiska doładowania falowego i działający w praktyce podobnie do kanałów dolotowych o zmiennej długości. Układ ten miała też bardzo udana 24-zaworowa odmiana 3.0. Do dzisiaj robi ona wrażenie dynamiką.

Opel Senator B silnik

Aksamitnie pracujący 24-zaworowy silnik R6 nie rozczarowuje dynamiką. 

Białymi krukami są Senatory zmodyfikowane przez tunera Opla, firmę Irmscher. Ich silniki miały pojemność 3.6 lub 4.0, w tym drugim przypadku moc wynosiła 272 KM.

Nie można mieć zastrzeżeń także do układu napędowego, zarówno manualne jak i automatyczne skrzynie są trwałe. A niektóre egzemplarze mogą też mieć mechanizm różnicowy ze „szperą”.

Opel Senator B 2.6i 3.0i 3.0i 24V
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 2594 cm3 2985 cm3 2985 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/12 R6/12 R6/24
Moc maksymalna 150 KM/5600 177 KM/5400 204 KM/6000
Maks. moment obrotowy 220 Nm/3600 240 Nm/4400 270 Nm/3600
Osiągi
Prędkość maksymalna 215 km/h 220 km/h 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 (11,3*) s 9,0 (9,5*) s 7,8 (9,0*) s
Średnie zużycie paliwa 12,5 l/100 km 13,0 l/100 km 12,5 l/100 km

*ze skrzynią automatyczną

Opel Senator B: historia modelu

  • 1986: koniec produkcji Senatora A i Rekorda E, na rynek wchodzi Omega A
  • 1987: debiut Senatora B z silnikami 2.5 (140 KM), 3.0 (156 KM i 177 KM)
  • 1989: pojawia się silnik 3.0 24V (204 KM)
  • 1990: z gamy znikają 2.5 i 3.0 (156 KM), debiutują 2.6 oraz 4.0 (Irmscher)
  • 1993: we wrześniu zakończono produkcję

Opel Senator B: bliźniacze modele

Używany Opel Senator B: typowe usterki

  • korozja tylnych błotników, rantów nadkoli, końcówek progów, podłogi w tylnej części oraz tylnego pasa
  • wycieki spod pokrywy głowicy oraz z miski olejowej
  • awarie silników szyb czy lusterek
  • problemy z chłodzeniem w silniku 2.5
  • zużyte napinacze łańcuchów rozrządu

Używany Opel Senator B: sytuacja rynkowa

W kraju jest zazwyczaj maksymalnie kilka ofert, a za zachodnią granicą kilkadziesiąt. Warto więc tam szukać Senatora, ale trzeba pamiętać o akcyzie lub sprowadzić pojazd jako kolekcjonerski. Wciąż świetne ceny potrafią mieć mocne, bogate odmiany Opla Omegi A.

Opel Senator B: orientacyjne ceny rynkowe
8000-12 000 zł Najsłabsze wersje, auta wymagające sporych napraw. Lepiej szukać Omegi A.
15 000-20 000 zł Niezłe egzemplarze, w tym z silnikiem 3.0 24V, wymagają jednak poprawek.
30 000-40 000 zł Tyle kosztują w Niemczech czy Szwajcarii doskonałe Senatory, w tym 4.0 (Irmscher).

Używany Opel Senator B: podsumowanie

Trudno nie odnieść wrażenia, że gdyby Senator miał na masce inny znaczek, mógłby liczyć na znacznie większy sukces i miałby dzisiaj zupełnie inny status. Ale przynajmniej jest niepospolity. Warto pamiętać o tym niedocenionym youngtimerze.

Używany Opel Senator B: galeria zdjęć

Czytaj także