Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Megane II

Renault Megane II

Renault Megane II

To już ostatni dzwonek na znalezienie Megane II w dobrym stanie. Wiele aut jest już skrajnie wyeksploatowanych, bo właściciele oszczędzali na serwisie.

  • Lata produkcji: 2002-2009
  • Silniki: benz. 1.4-2.0 (82-230 KM), diesle 1.5-2.0 (82-173 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, sed, kmb, cab
  • Długość/rozstaw osi: 421-450/263-269 cm, szerokość/wysokość: 178/146 cm, bagażnik: htb 330-1190 l, sed 520 l, kmb 520-1600 l, cab 190-490 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W chwili debiutu Megane II szokowało nowoczesną linią nadwozia. Po niemal 18 latach auto wciąż nie wygląda archaicznie. Podobać może się również jego wnętrze – ładniejsze i lepiej niż wykończone niż u rywali z Niemiec czy Japonii. Za wieloma egzemplarzami przemawia bogate wyposażenie.

Renault-Megane-II_3
Projekt kokpitu i materiały wykończeniowe są niezłe. Renault nie przyłożyło się do montażu.

SILNIKI

Paleta jednostek napędowych jest bardzo szeroka. Szukając używanego Megane warto skupić się na silnikach benzynowych. Kompromisem między osiągami i spalaniem jest 1.6 16V. Trwałe i dobrze współpracujące z LPG są także 2.0 Turbo. Kto za wszelką cenę chce diesla, powinien skupić się na poszukiwaniach wersji 2.0 dCi.

AWARYJNOŚĆ

Nad dieslami 1.5/1.9 dCi wisi widmo poważnych awarii – z zatarciem na panewce, kosztownym defektem pompy wtryskowej czy niszczącym silnik „rozbieganiem” włącznie. Niestety silnikom tym nie pomogły lata rabunkowej eksploatacji. Rozbudowana elektronika (obejmująca m.in. karty zapłonowe czy czujniki ciśnienia w oponach) daje się we znaki.

KOSZTY

Koszty zakupu i części eksploatacyjnych są niskie. Drogie są natomiast naprawy diesli.

SYTUACJA RYNKOWA

W puli ponad 600 samochodów każdy znajdzie coś dla siebie. Polecamy auto z krajowego salonu i możliwie najmłodsze. Lepiej na starcie wydać więcej niż często jeździć do mechanika. Renault sukcesywnie poprawiało niedociągnięcia konstrukcyjne.

Renault-Megane-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Megane nie ma klasycznego kluczyka, tylko kartę zapłonową. W podstawowych wersjach do uruchomienia silnika konieczne jest włożenie karty do slotu w desce rozdzielczej. Kartę systemu Hands Free wystarczy mieć przy sobie.
  • Przy montażu instalacji LPG trzeba wzmocnić plastikową podłogę bagażnika stalowymi pasami.
  • Z tworzywa wykonane zostały też przednie błotniki.

CENY

2000 zł – Zarejestrowane i ubezpieczone egzemplarze. Może pojeżdżą przez kilka miesięcy bez poważniejszej awarii.
8000 zł – Kwota w zupełności wystarczająca na dobre Megane II. Polecamy kombi z benzynowym silnikiem 1.6/2.0.
15 000 zł – Zadbane auta z prywatnych rąk. Nieraz pierwszych. Ceny sportowego Megane RS są już umowne (16-50 tys. zł).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 16V 1.4 16V 1.6 16V 2.0 16V 2.0 T 2.0 RS 1.5 dCi 1.5 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność skokowa 1390 cm³ 1390 cm³ 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 82 KM 98 KM 113 KM 135 KM 163 KM 225 KM 82 KM 101 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment obr. 124 Nm 127 Nm 152 Nm 191 Nm 270 Nm 300 Nm 185 Nm 200 Nm 300 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,7 s 12,5 s 10,9 s 9,2 s 8,3 s 6,5 s 14,3 s 12,7 s 10,5 s 9,5 s
Prędkość maks. 171 km/h 183 km/h 192 km/h 200 km/h 220 km/h 236 km/h 170 km/h 182 km/h 182 km/h 213 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,8 l/100 km 6,9 l/100 km 6,9 l/100 km 8,0 l/100 km 7,7 l/100 km 8,8 l/100 km 4,5 l/100 km 4,6 l/100 km 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2002 - debiut Megane II w wersji hatchback
2003 - gamę wzmacniają kombi, sedan i cabrio
2004 - sportowe Megane RS
2005 - modernizacja, pojawia się oszczędny i trwały diesel 2.0 dCi
2008 - premiera Megane III
2009 - wygaszenie produkcji Megane II

Renault-Megane-II_4
Renault Megane II kombi (Grandtour).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z dieslami 1.5/1.9 dCi
    W silnikach zawodzą panewki, turbo i układy wtryskowe. Naprawa nie ma już sensu.
    Koszt używanego silnika: od 1500 zł
  • Szybko zużywa się przednie zawieszenie
    Zawodzą górne łożyska kolumn McPhersona, przednie i łączniki stabilizatora.
    Łączny koszt naprawy: 700 zł
  • Nie działa czytnik kart lub karta
    Nie trzeba wzywać lawety. Elektroniczne elementy można wysłać do serwisu kurierem.
    Typowy koszt naprawy: 150-400 zł
  • Często przepalają się żarówki lamp
    Dostęp do żarówek jest ograniczony. By ograniczyć problemy związane z oświetleniem, warto montować żarówki long life (30-60 zł/szt.).

ZALETY I WADY

+ Paleta wersji silnikowych i nadwoziowych.
+ Niskie koszty zakupu i utrzymania.
+ Bogate wyposażenie wielu aut.
+ Odporność na korozję, poziom bezpieczeństwa.

- Awaryjne diesle, problemy z elektroniką.
- Mocne wyeksploatowanie wielu egzemplarzy.
- Ograniczona trwałość przedniego zawieszenia.

WARTO KUPIĆ

Bezpiecznym wyborem są silniki benzynowe, które można wyposażyć w instalacje LPG. Warto zapolować na diesla 2.0 dCi.

UWAŻAJ NA

Diesle 1.5/1.9 dCi to już loteria. Mogą posłużyć kilka lat, ale równie dobrze zepsuć się tuż po zakupie samochodu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 2/6
Koszty: 5/6

SUMA 17/24 pkt

Czytaj także