Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Megane III

Renault Megane III

Archiwum

Renault Megane III

Atrakcyjna stylizacja, bogate wyposażenie i nieźle wykończone wnętrze. Trzecia odsłona Megane jest przy tym całkiem trwała.

  • Lata produkcji: 2008-2015
  • Silniki: benz. 1.2-2.0 (100-265 KM), diesle 1.5-2.0 (90-160 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb, cc
  • Długość/rozstaw osi: 429-462/264-270 cm, szerokość/wysokość: 180/150 cm, bagażnik: htb 405-1160 l, kmb 485-1600 l, cab 211-417 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Stylizacja wytrzymuje próbę czasu. Wciąż złego słowa nie można też powiedzieć o wystroju wnętrza czy wyposażeniu wielu aut. Przyjemne w dotyku materiały przeciętnie znoszą trudy eksploatacji – szybko wyciera się m.in. skóra na kierownicy.

Renault-Megane-III_3
Cyfrowy licznik czy kartę zamiast kluczyka ma większość aut. Tworzywa są przyjemnie w dotyku.

SILNIKI

Paleta wersji silnikowych jest imponująco szeroka. W przypadku silników benzynowych nie ma jednostek, które nie zasługiwałyby na polecenie. Planując montaż instalacji LPG, warto wybrać auto z silnikiem 1.6. Dwulitrowy, łączony tylko ze skrzynią CVT jest konstrukcją Nissana bez hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych. W przypadku diesli najlepszym wyborem będzie oszczędny i trwały 2.0 dCi, bądź zbudowany na jego bazie 1.6 dCi. Diesel 1.5 dCi jest nieco za słaby. Na szczęście problemy z panewkami czy układem wtryskowym nie są w nim już równie powszechnie jak niegdyś. To samo dotyczy dopracowanego przez lata diesla 1.9 dCi.

AWARYJNOŚĆ

Poważne awarie to przeszłość – Renault opanowało nawet kapryśną niegdyś elektronikę. Oczywiście zdarzają się usterki czujników czy awarie osprzętu diesli.

KOSZTY

Używane Megane nie są przesadnie drogie. Fortuny nie kosztują też części zamienne.

SYTUACJA RYNKOWA

Prawie 1500 ofert. Połowa to diesle – nierzadko poflotowe 1.5 dCi. Nie brakuje aut z krajowych salonów.

Renault-Megane-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Renault kusiło klientów specjalnymi, dobrze wyposażonymi wersjami Megane, np. Bose czy TomTom.
  • Wariant Generation to zubożona pod kątem flotowego nabywcy odmiana, która nie ma cyfrowego panelu wskaźników.
  • Megane III występowało też w wersji sedan. Był nią produkowany w Turcji model Fluence (2009-2016). Na rynku wtórnym są głównie auta z polskiej sieci. Na Zachodzie model nie miał wzięcia.

CENY

10 000 zł – Najtańsze, świeżo sprowadzone i niezarejestrowane auta. Słaby stan albo przebiegi powyżej 300 tys. km.
23 000 zł – Przeciętna cena używanego Megane III. Przebiegi zbliżające się do 200 tys. km, ale dobry stan techniczny.
45 000 zł – Górna granica cen słabszych wersji silnikowych. Megane GT kosztują 45-55 tys. zł, a RS-y – 40-78 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TCe 1.2 TCe 1.4 TCe 1.6 16V 1.6 16V 2.0 16V 2.0 TCe 1.5 dCi 1.6 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność skokowa 1197 cm³ 1197 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 115 KM 132 KM 130 KM 101 KM 110 KM 140 KM 180 KM 106 KM 130 KM 130 KM 160 KM
Maks. moment obr. 190 Nm 205 Nm 190 Nm 148 Nm 151 Nm 195 Nm 300 Nm 240 Nm 320 Nm 300 Nm 380 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 9,8 s 9,6 s 10,9 s 10,5 s 10,3 s 7,8 s 10,5 s 9,8 s 9,5 s 8,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h 200 km/h 190 km/h 195 km/h 195 km/h 225 km/h 190 km/h 220 km/h 205 km/h 215 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km 8,1 l/100 km 4,6 l/100 km 4,0 l/100 km 5,1 l/100 km 6,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera 5-dzwiowej wersji
2009 - gamę uzupełniają wersje Coupe (3 drz.), Grandtour (kombi), sedan (Fluence) oraz sportowe Megane R.S.
2009 - Megane CC ze sztywnym, składanym dachem
2012 - pierwsza modernizacja, nowe silniki
2014 - ponowny lifting – grill z dużym logo
2016 - premiera Megane IV

Renault-Megane-III_4
Renault Megane III w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałas spod maski w wersji 1.6 16V
    Źródłem problemu jest najczęściej wariator faz rozrządu. Warto go wymieniać z paskiem.
    Koszt koła: od 330 zł
  • Podatna na pękanie przednia szyba
    Winę ponosi sposób wklejania i naprężenia pojawiające się przy zmianach temperatur.
    Koszt wymiany: od 450 zł
  • Stukające przednie zawieszenie
    Winne są wytłuczone sworznie lub tuleje. Nie warto kupować najtańszych zamienników.
    Koszt naprawy: od 150 zł
  • Możliwe spalanie oleju przez silnik 1.2 TCe
    Jednostka Nissana ma przeciętnie trwałe pierścienie i uszczelniacze zaworowe.
    Koszt naprawy: od 3500 zł

ZALETY I WADY

+ Duża podaż, dobra relacja ceny do wieku.
+ Paleta wersji silnikowych i nadwoziowych.
+ Atrakcyjna stylizacja, niezłe wyposażenie wielu samochodów.

- Rozczarowująca trwałość materiałów oraz solidność ich montażu.
- Ograniczona trwałość zawieszenia.

WARTO KUPIĆ

Bezpiecznym wyborem są wszystkie silniki benzynowe. Jeżeli diesel, to najlepiej 2.0 dCi z udokumentowanym przebiegiem.

UWAŻAJ NA

Z rezerwą należy podchodzić do silników 1.5 dCi oraz 1.9 dCi. Można je kupić tylko z pewnej ręki z dokumentacją serwisową.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także