Piątą generację Renault Megane śmiało można nazwać rewolucją w historii francuskiego kompaktu – w gamie są wyłącznie wersje z napędem elektrycznym. Jak jeździ Megane E-Tech, jaki ma zasięg i ile kosztuje?
Przygotowując piątą generację Renault Megane, Francuzi zdecydowali się na radykalny krok – nowy model jest dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. W ofercie znajdziemy dwa warianty silnikowe: 130-konny z akumulatorem o pojemności 40 kWh oraz 218-konny z baterią 60 kWh.
Słabszą wersję będzie można zamawiać dopiero od września, dlatego do pierwszych jazd testowych udostępnione zostały samochody w mocniejszym wydaniu.
Renault Megane E-Tech | EV40 | EV60 |
---|---|---|
Silnik | elektryczny | elektryczny |
Moc maksymalna | 130 KM | 218 KM |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm | 300 Nm |
Pojemność akumulatora | 40 kWh | 60 kWh |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 150 km/h | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 7,4 s |
Średnie zużycie energii | 15,8 kWh/100 km | 16,1 kWh/100 km |
Zasięg (wg WLTP) | 300 km | 450 km |
CENA | 161 900 zł | 183 900 zł |
Według danych producenta samochód w tej konfiguracji może przejechać w cyklu mieszanym 450 km na jednym ładowaniu. W rzeczywistych warunkach będzie to raczej 350-400 km, co nadal jednak stanowi bardzo dobry wynik.
Napędzający przednie koła silnik elektryczny charakteryzuje się typową dla tego typu jednostek, natychmiastową reakcją na polecenia wydawane pedałem przyspieszenia. Choć sam start z miejsca nie jest aż tak dynamiczny, jak można by tego oczekiwać.
Zawieszenie francuskiego kompaktu zapewnia przyzwoity komfort i nieźle radzi sobie podczas jazdy drogami o gorszej nawierzchni, np. brukowanymi ulicami. Bezpośredni układ kierowniczy i nisko położony środek ciężkości sprawiają, że Megane E-Tech chętnie podąża za ruchami kierownicy i daje poczucie pełnej kontroli nad autem.
Zwarta sylwetka, wąskie szyby i duże koła sprawiają, że na zdjęciach samochód wydaje się większy niż w rzeczywistości. Nowe Megane E-Tech jest bowiem aż o 15,9 cm krótsze i 4,6 cm węższe od dotychczasowego modelu, urosło natomiast na wysokość – o 5,8 cm, a rozstaw osi wydłużono o 1,6 cm.
Zmiana proporcji nadwozia w połączeniu z zastosowaniem platformy CMF-EV z zabudowaną w podłodze, płaską baterią (zaledwie 11 cm wysokości) pozwoliła na wygospodarowanie całkiem przestronnej kabiny i dużego bagażnika o pojemności 440 litrów.
Obszerne przednie siedzenia są dobrze wyprofilowane, a za sprawą seryjnej w najwyższej wersji wyposażenia elektrycznej regulacji w 6 kierunkach łatwo zająć wygodną pozycję. Dzięki płaskiej podłodze i niezbyt rozbudowanej konsoli środkowej kierowca i pasażer mają sporą swobodę ruchów.
Inaczej sytuacja wygląda z tyłu, gdzie ze względu na opadającą linię dachu jest dość ciasno, a wrażenie to potęgują niewielkie okna. W praktyce jednak osoby o wzroście ok. 180 cm nie powinny narzekać na warunki podróży. Dopiero wyżsi pasażerowie będą musieli negocjować ilość miejsca na nogi z jadącymi przed nimi.
Tym, co najbardziej zaskakuje we wnętrzu, jest wysoka jakość wykończenia – w najbogatszej wersji Iconic kokpit pokryto ekologiczną skórą, a listwy dekoracyjne zrobiono z prawdziwego drewna.
Deska rozdzielcza jest zdominowana przez dwa wyświetlacze – czytelne cyfrowe zegary (12,3 cala) oraz łatwy w obsłudze system inforozrywki OpenR Link (12 cali). Pokładowe multimedia bazują na systemie operacyjnym Android Automotive, który oferuje funkcjonalność zbliżoną do smartfonów (na czele z nawigacją Google Maps i dostępem do sklepu z aplikacjami Google Play), a przy tym zachwyca płynnością działania.
Doświadczenia Renault zdobyte przy modelu Zoe przynoszą efekty. Megane E-Tech oferuje szereg atutów, m.in. w postaci sporego zasięgu, nowoczesnego systemu multimedialnego czy wykończenia wnętrza na wysokim poziomie.
OCENA: 4,5/5
W przypadku nowego Renault Megane E-Tech największe wrażenie robią niskie zużycie prądu oraz świetne multimedia z systemem Android.