Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
pusta lohra

Rynek wtórny

Sprowadzamy coraz mniej używanych aut. Trudno liczyć na obniżenie cen samochodów

Rynek wtórny

Sprowadzamy coraz mniej używanych aut. Trudno liczyć na obniżenie cen samochodów

Import używanych aut jest najmniejszy od wielu lat, rekordowo wysoki jest za to wiek sprowadzanych pojazdów. To nie są dobre wiadomości.

Nastały trudne czasy dla zainteresowanych zakupem samochodu. Nowe auta, nawet najmniejsze i najprostsze techniczne, są rekordowo drogie, a do tego często trzeba się po nie ustawiać w długiej kolejce.

Wyjściem z problemu niebawem może nie być też zakup używanego samochodu. Na rynku wtórnym może być bowiem trudniej znaleźć wymarzone auto – jeżeli aktualna sytuacja się utrzyma, raczej nie będzie można przebierać w ofertach, tylko pozostanie kupowanie aut, które są jeszcze dostępne. Samar podał, że we wrześniu 2022 r. zarejestrowano 66 734 sprowadzone używane auta i dostawcze o DMC do 3,5 t, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 18,2%. To najniższy wynik wrześniowy od 10 lat. Rekordowo wysoki jest też wiek pojazdów – według Samaru we wrześniu br. wynosił on 12,86 roku. W przypadku aut z silnikami benzynowymi zbliża się do 14 lat.

Import wciąż hamuje

Dane Samaru nie pozostawiają złudzeń – tempo importu, które zaczęło spadać na początku pandemii, nigdy nie wróciło do wcześniejszego poziomu. Wręcz przeciwnie – długofalowa tendencja jest wyraźnie spadkowa, co przekłada się na coraz większe niedobory używanych aut.

import aut uzywanych

Top 10 kierunków importu

Niemcy zostały dotknięte przez pandemię – zniechęciło to wielu tamtejszych kierowców do pozbywania się używanych aut. Wystawiane na sprzedaż są natomiast na celowniku importerów z Polski, Litwy, Rumunii i innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej. W efekcie coraz trudniej o auto z Niemiec – pojazdów trzeba więc szukać na bardziej odległych od naszego kraju rynkach.

kierunki importu uzywanych aut

Top 15 marek '22

Z raportu Samaru wynika, że mocno spadła liczba sprowadzanych aut wiodących niemieckich marek. Spadki liczby sprowadzanych pojazdów okazały się zauważalnie mniejsze w przypadku francuskich marek.

Marka Import I-IX 2022 Zmiana vs I-IX 2021
Volkswagen 55 000 -18,20%
Opel 53 607 -19,90%
Ford 50 488 -18,00%
Audi 46 314 -18,90%
BMW 34 265 -16,10%
Renault 30 044 -15,20%
Peugeot 28 781 -12,40%
Mercedes 24 017 -14,60%
Citroen 23 998 -12,10%
Toyota 19 630 -15,90%
Hyundai 18 802 -20,10%
Volvo 15 085 -19,20%
Seat 14 948 -15,30%
Nissan 14 726 -18,20%
Kia 14 368 -17,80%

Top 15 modeli '22

W okresie od stycznia do września 2022 r. żaden z 15 najczęściej sprowadzanych modeli nie wykazał wzrostu importu. W przypadku Passata i Mondeo spadek importu przekroczył próg 25% w skali roku.

Model Import I-IX 2022 Zmiana vs I-IX 2021
Opel Astra 16 502 -20,10%
Audi A4 16 362 -24,20%
VW Golf 15 744 -18,10%
BMW serii 3 12 175 -18,90%
Audi A3 10 869 -17,50%
Opel Corsa 10 121 -16,80%
Ford Focus 10 035 -14,90%
Ford Fiesta 8942 -15,80%
VW Passat 8526 -25,80%
VW Polo 8484 -10,90%
Audi A6 7764 -21,80%
Ford Mondeo 7462 -25,50%
BMW serii 5 7460 -21,10%
Nissan Qashqai 6625 -22,00%
Opel Meriva 6392 -23,30%

Typ napędu

Nieco niższy stopień skomplikowania i tańsze naprawy przekładają się na systematyczny wzrost importu aut z silnikami benzynowymi.

naped w importowanych autach

Czytaj także