W chwili debiutu BMW serii 2 Active Tourer – przednionapędowy minivan z 3-cylindrowymi silnikami – oburzyło niejednego fana BMW. Emocje zdążyły już jednak opaść, a my sprawdzamy, czy ten model stanowi wartą uwagi propozycję na rynku wtórnym.
Koncepcja jednobryłowych samochodów przewijała się w prototypach BMW przez lata. Można wymienić m.in. elektryczne E1 i E2, których geny widać było w i3, czy potężne Z22. Warto też pamiętać, że bawarska marka ma swoim portofolio licencyjną Isettę. Szukanie nowych nisz też leży w jej genach, podobnie jak u konkurenta ze Stuttgartu.
Z tej perspektywy ciężko się dziwić, że koncern BMW postanowił w 2014 roku odpowiedzieć w końcu na Mercedesa klasy B, którego produkowano już wówczas drugą generację.
Seria 2 Active Tourer i zaprezentowany rok później dłuższy siedmioosobowy Gran Tourer są kontrowersyjne dla fanów BMW z jeszcze jednego powodu. Nazwy serii 2 użyto już dla określania bazujących na serii 1 coupe i kabrioletów. Modeli stworzonych na tylnonapędowej platformie według najlepszej receptury z Monachium.
Ale BMW miało swoją wizję i mimo że seria 2 Active Tourer wielkim sukcesem rynkowym się nie okazała, to przyciągnęła zupełnie nowych klientów. I okazała się do tego stopnia ważna, że powstała jej druga generacja.
BMW obiecywało, że ich minivan też będzie dawał radość z jazdy. Auto nawet w wersji Gran jest stabilne jak na kompaktowego minivana, ale nie udała się ta sztuka co Fordowi w modelu S-Max. Active Tourer nie daje frajdy na krętych drogach.
Komfort jazdy w znacznym stopniu zależy od średnicy zastosowanych felg, na większych jest wyraźnie ograniczony. Sytuację w takich egzemplarzach istotnie ratuje opcjonalne aktywne zawieszenie. Tyle że takie amortyzatory są dużo droższe niż klasyczne. Na sam układ jezdny narzekań nie słychać, nawet po dużych przebiegach.
Za to nie wszyscy są zachwyceni przestronością. Wyżsi kierowcy narzekają na fotele, a siedzący za nimi mogą cierpieć z powodu trochę zbyt małej ilości miejsca na nogi. Niestety tylko w Gran Tourerze kanapa się przesuwa i można regulować kąt jej oparcia.
Tworzywa są wysokiej jakości i okazują się trwałe, ale spasowanie nie jest oceniane tak dobrze jak w większych BMW. / fot. archiwum/Motor
Po liftingu wizualnie zmieniło się niewiele, ale wyraźnie poprawiły się fotele w prostszych odmianach. / fot. archiwum/Motor
W gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Jednak podstawowe jednostki mają trzy cylindry. Benzynowa miała fabryczną wadę, ale dotyczy to jedynie samego początku produkcji. Nawet zadowoleni z trwałości użytkownicy narzekają jednak na spalanie, wcale nie niższe niż w odmianie 2.0. Trzycylindrowy diesel nie grzeszy kulturą pracy.
Dominujący na rynku silnik B47 (diesel 2.0 o mocy od 150 do 190 KM) jest pod tym względem bez zarzutu. Też potrafi być oszczędny, jest dynamiczny. Ale najpierw trapiły go słynne problemy z chłodniczkami układu EGR, a później tak jak w innych modelach z tym silnikiem było słychać o rozciągającym się i hałasującym łańcuchu rozrządu. Zdarzają się też problemy z turbosprężarkami i kolektorami.
Dane techniczne | 218i | 220i | 225xe | 216d | 218d |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | benz., turbo + elektr. | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1499 cm3 | 1999 cm3 | 1499 cm3 | 1496 cm3 | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R4/16 | R3/12 | R3/12 | R4/16 |
Moc maksymalna | 136 KM/4400 | 192 KM/4700 | 224 KM/4400 | 116 KM/4000 | 150 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1250 | 280 Nm/1250 | 385 Nm/1250 | 270 Nm/1750 | 330 Nm/1750 |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 230 km/h | 202 km/h | 195 km/h | 208 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 7,5 s | 6,7 s | 10,6 s | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,9 l/100 km | 2,1 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,1 l/100 km |
Użytkownicy modelu narzekają również na koszty obsługi i części w ASO. Nawet wymiany klocków hamulcowych kosztują słono. Na szczęście nie brakuje niezależnych specjalistów od BMW. W takich warsztatach np. napęd rozrządu można wymienić trzy razy taniej.
Zakres cen | Na co można liczyć |
---|---|
35 000-45 000 | Głównie diesle, sporo R3, oraz trzycylindrowe „benzyny”. Część tych aut była taksówkami. |
55 000-60 000 | Łatwiej o Gran Tourera, może mieć bogate wyposażenie. Będzie z 2015 roku, z dieslem 2.0. |
70 000-75 000 | Krajowe 218d z lat 2019-2020 roku, ale słabo wyposażone. Czasami też 216i (benzyna R3). |
Niestety zdecydowana większość aut na rynku to diesle, raczej 2.0, ale nie brak też 1.5. Sporo minivanów BMW ma skrzynie automatyczne. Ale trudno o najmocniejsze odmiany benzynowe czy egzemplarze z bardzo bogatym wyposażeniem lub napędem 4x4. Podobnie jest w kwestii faktur VAT.
Kompaktowy minivan, ale zdecydowanie premium. Choć w niektórych kwestiach seria 2 Active Tourer ustępuję innym BMW. Niestety nie jest też autem tanim w utrzymaniu, a najpopularniejszy diesel 2.0 miewa problemy.