Mimo znacznego ograniczenia popularności minivanów w Europie BMW nie zamierza wycofywać się z tego segmentu. Właśnie pokazało drugą generację modelu serii 2 Active Tourer.
Na Starym Kontynencie SUV-y zostały wyparte z rynku przez minivany. Te pierwsze wyrastają jak grzyby po deszczu, natomiast oferta minivanów ciągle się kurczy. Jak podaje Jato Dynamics w lipcu bieżącego roku wszelkiej maści SUV-y i crossovery miały 46,1% udziału w rynku, a minivany – zaledwie 2,5%.
BMW uważa jednak, że nadal warto być obecnym w tej niewielkiej klasie. Podobnie zresztą jak – jedyny konkurent wśród marek premium także oferujący minivana – Mercedes (klasa B). Żeby było jednak śmieszniej, BMW pisze w materiale prasowym, że Active Tourer ma charakter... crossovera.
Druga generacja Active Tourera została zbudowana na przednionapędowej platformie (choć wersje 4x4 też będą oferowane), która jest przystosowana do wykorzystania różnych układów napędowych, w tym hybryd plug-in. W porównaniu z poprzednim modelem nowy nieco „urósł”. Oto podstawowe wymiary samochodu:
Jak na minivana przystało, wnętrze jest funkcjonalne – kanapę podzielono w proporcji 40:20:40, jest przesuwana w zakresie 13 cm, a oparcia mają regulację kąta pochylenia (po ich ustawieniu do tzw. pozycji cargo pojemność ładunkowa rośnie o 90 l). Pokrywę bagażnika wyposażono w elektryczne sterowanie.
Active Tourer ma na nowo zaprojektowane siedzenia, a kabina stała się przestronniejsza – miejsca jest więcej nad głowami i na wysokości łokci.
Kompletnie przeprojektowano kokpit, który teraz nawiązuje do flagowego elektrycznego BMW – iX. Najważniejszym wyróżnikiem jest tutaj BMW Curved Display – zakrzywiony wyświetlacz, na który składają się dwa ekrany przykryte jedną taflą szkła (wskaźniki mają 10,25 cala, a ekran multimediów – 10,7 cala).
Na początku Active Tourer będzie oferowany w trzech wersjach benzynowych i jednej wysokoprężnej (wszystkie są zmodernizowane w stosunku do tych stosowanych w poprzednim modelu – przede wszystkim zoptymalizowano proces spalania).
Bazowa jednostka 1.5 R3 turbo (218i) rozwija 136 KM i 230 Nm. Jej mocniejsza wersja (220i), wspomagana technologią mikrohybrydową, ma 170 KM i 280 Nm. Z kolei w wariancie 223i pracuje silnik 2.0 R4 turbo (+układ mikrohybrydowy) generujący 218 KM i 360 Nm. Dwulitrowy, czterocylindrowy diesel (218d) ma 150 KM i 360 Nm. Wszystkie jednostki standardowo współpracują z 7-biegową przekładnią automatyczną.
Gama zostanie latem 2022 r. rozbudowana o dwie wersje hybrydowe plug-in z układem 4x4 (moment obrotowy do tylnych kół dostarcza silnik elektryczny). Wykorzystano w nich benzynowe silniki 1.5 R3 turbo i elektryczne, które w 225e xDrive rozwijają łącznie 245 KM, a w 230e xDrive aż 326 KM. Umieszczone pod podłoga baterie mają pojemność 16,3 kWh (14,9 kWh netto) i można je ładować z maksymalną mocą 7,4 kW. Zasięg „na prądzie” ma wynosić około 80 km.
Zawieszenie Active Tourera to nadal kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, ale jego komponenty zostały w zasadzie zaprojektowane od podstaw. Poza standardowym zawieszeniem oferowane będzie także adaptacyjne sportowe, obniżone o 15 mm.
BMW serii 2 Active Tourer wejdzie do sprzedaży w lutym 2022 r. Znane są już jednak ceny. Oto one: