Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 2 Active Tourer

Minivan jeszcze żyje – nowe BMW serii 2 Active Tourer

Mimo znacznego ograniczenia popularności minivanów w Europie BMW nie zamierza wycofywać się z tego segmentu. Właśnie pokazało drugą generację modelu serii 2 Active Tourer.

Na Starym Kontynencie SUV-y zostały wyparte z rynku przez minivany. Te pierwsze wyrastają jak grzyby po deszczu, natomiast oferta minivanów ciągle się kurczy. Jak podaje Jato Dynamics w lipcu bieżącego roku wszelkiej maści SUV-y i crossovery miały 46,1% udziału w rynku, a minivany – zaledwie 2,5%.

BMW uważa jednak, że nadal warto być obecnym w tej niewielkiej klasie. Podobnie zresztą jak – jedyny konkurent wśród marek premium także oferujący minivana – Mercedes (klasa B). Żeby było jednak śmieszniej, BMW pisze w materiale prasowym, że Active Tourer ma charakter... crossovera.

BMW serii 2 Active Tourer – nadwozie, wnętrze

Druga generacja Active Tourera została zbudowana na przednionapędowej platformie (choć wersje 4x4 też będą oferowane), która jest przystosowana do wykorzystania różnych układów napędowych, w tym hybryd plug-in. W porównaniu z poprzednim modelem nowy nieco „urósł”. Oto podstawowe wymiary samochodu:

  • długość: 438,6 cm (+3 cm)
  • szerokość: 182,4 cm (+2,5 cm)
  • wysokość: 157,6 cm (+2 cm)
  • rozstaw osi: 267 cm (bez zmian)
  • pojemność bagażnika: 470-1455 litrów w wersjach 218i oraz 218d lub 415-1405 litrów w 220i oraz 223i (poprzednik: 468-1510 l lub 400-1350 w wersji hybrydowej 4x4)

Jak na minivana przystało, wnętrze jest funkcjonalne – kanapę podzielono w proporcji 40:20:40, jest przesuwana w zakresie 13 cm, a oparcia mają regulację kąta pochylenia (po ich ustawieniu do tzw. pozycji cargo pojemność ładunkowa rośnie o 90 l). Pokrywę bagażnika wyposażono w elektryczne sterowanie.

Active Tourer ma na nowo zaprojektowane siedzenia, a kabina stała się przestronniejsza – miejsca jest więcej nad głowami i na wysokości łokci.

Kompletnie przeprojektowano kokpit, który teraz nawiązuje do flagowego elektrycznego BMW – iX. Najważniejszym wyróżnikiem jest tutaj BMW Curved Display – zakrzywiony wyświetlacz, na który składają się dwa ekrany przykryte jedną taflą szkła (wskaźniki mają 10,25 cala, a ekran multimediów – 10,7 cala).

BMW serii 2 Active Tourer – silniki, układ jezdny

Na początku Active Tourer będzie oferowany w trzech wersjach benzynowych i jednej wysokoprężnej (wszystkie są zmodernizowane w stosunku do tych stosowanych w poprzednim modelu – przede wszystkim zoptymalizowano proces spalania).

Bazowa jednostka 1.5 R3 turbo (218i) rozwija 136 KM i 230 Nm. Jej mocniejsza wersja (220i), wspomagana technologią mikrohybrydową, ma 170 KM i 280 Nm. Z kolei w wariancie 223i pracuje silnik 2.0 R4 turbo (+układ mikrohybrydowy) generujący 218 KM i 360 Nm. Dwulitrowy, czterocylindrowy diesel (218d) ma 150 KM i 360 Nm. Wszystkie jednostki standardowo współpracują z 7-biegową przekładnią automatyczną.

Gama zostanie latem 2022 r. rozbudowana o dwie wersje hybrydowe plug-in z układem 4x4 (moment obrotowy do tylnych kół dostarcza silnik elektryczny). Wykorzystano w nich benzynowe silniki 1.5 R3 turbo i elektryczne, które w 225e xDrive rozwijają łącznie 245 KM, a w 230e xDrive aż 326 KM. Umieszczone pod podłoga baterie mają pojemność 16,3 kWh (14,9 kWh netto) i można je ładować z maksymalną mocą 7,4 kW. Zasięg „na prądzie” ma wynosić około 80 km.

Zawieszenie Active Tourera to nadal kolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, ale jego komponenty zostały w zasadzie zaprojektowane od podstaw. Poza standardowym zawieszeniem oferowane będzie także adaptacyjne sportowe, obniżone o 15 mm.

BMW serii 2 Active Tourer – ceny

BMW serii 2 Active Tourer wejdzie do sprzedaży w lutym 2022 r. Znane są już jednak ceny. Oto one:

  • 218i Active Tourer: od 137 000 zł
  • 220i Active Tourer: od 144 999 zł
  • 223i Active Tourer: od 157 000 zł
  • 218d Active Tourer: od 150 999 zł
BMW serii 2 Active Tourer przód
Grill jest znacznie większy niż w poprzedniku. Maskę wykonano z aluminium. Felgi mają od 16 do 19 cali. 
BMW
BMW serii 2 Active Tourer przód
Reflektory są seryjnie diodowe, a opcjonalnie – diodowe matrycowe.
BMW
BMW serii 2 Active Tourer bok
Przednie słupki są mocniej pochylone niż w modelu pierwszej generacji.
BMW
BMW serii 2 Active Tourer tył
Pokrywa bagażnika ma elektryczne sterowanie w standardzie.
BMW
BMW serii 2 Active Tourer tył
Także tylne światła są diodowe.
BMW
BMW serii 2 Active Tourer bagażnik
Bagażnik ma pojemność 415 lub 470 l – w zależności od wersji auta.
BMW
BMW serii 2 Active Tourer deska
Całkiem nowa koncepcja wnętrza – zniknął np. tradycyjny panel klimatyzacji, opracowano także kolejną generację systemu sterowania iDrive. Pod „lewitującą” konsolą między siedzeniami znajduje się półka.
BMW
BMW serii 2 Active Tourer kanapa
Kanapa jest przesuwana i ma regulowane oparcia.
BMW

BMW serii 2 Active Tourer – galeria

Czytaj także