Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auta w komisie

Mniej ofert niż kiedyś, ale wyższa jakość i lepsza promocja sprzedawanych aut

Używane z salonu – przegląd dealerskich programów sprzedaży aut z drugiej ręki

archiwum

Mniej ofert niż kiedyś, ale wyższa jakość i lepsza promocja sprzedawanych aut

Używane z salonu – przegląd dealerskich programów sprzedaży aut z drugiej ręki

Rosnące ceny nowych samochodów, a także ich ograniczona podaż zwiększają popyt na kilkuletnie auta używane z gwarancją. Co i za ile można kupić w komisach prowadzonych przez importerów i dealerów? W naszym przeglądzie – 20 programów sprzedaży aut używanych.

Starsi Czytelnicy bardzo dobrze pamiętają czasy, w których dealerzy traktowali rynek samochodów używanych po macoszemu i trzymali się od niego z daleka, ponieważ kojarzył się wyłącznie z cofaniem liczników, giełdą i „składakami”.

Później coś się zmieniło. Wybrani dealerzy „wchodzili” w działalność komisową, ale odgrywała ona drugoplanową rolę. Auta pozyskiwane w rozliczeniu za małe kwoty dawały po prostu szansę na dodatkowy zarobek. Gwarancjami nikt nie zawracał sobie głowy. No chyba że były oferowane w formie dodatkowego ubezpieczenia na wypadek nieprzewidzianych awarii, obarczonego imponującą listą warunków i wyłączeń.

Zainteresowanie rynkiem wtórnym systematycznie rosło. Wynikało to z faktu, że nareszcie w Polsce doczekaliśmy się dużej podaży sprawdzonych aut używanych. Tych z polskich salonów i pokontraktowych, które budziły zaufanie i dawały szansę na wypracowanie przyzwoitego zysku. W efekcie niemal każdy dealer zaczął prowadzić swój komis.

Oficjalne programy sprzedaży aut używanych

Kiedy dealerskie komisy pracowały już na wysokich obrotach, do gry wkroczyli importerzy. Uruchomienie centralnych programów nie zawsze spotykało się z poparciem dealerów. To jednak temat na oddzielny materiał. Tu skupiamy się na przeglądzie obecnego stanu.

Zestawienie 20 programów przyda się każdemu, kto szuka zadbanego używanego samochodu. Oczywiście – jeśli ktoś liczy na to, że wszystkie auta dostępne w tych programach są bezwypadkowe i w idealnym stanie, może się rozczarować. Wiele z nich miało malowany przynajmniej jeden element nadwozia, niektóre wymagają już określonych inwestycji mechanicznych.

Mimo wszystko wyróżniają się na tle zwykłych ofert z ogłoszeń, ponieważ zazwyczaj już przez internet można się zapoznać z ich dokumentacją stanu technicznego. Najlepsze propozycje mają nawet certyfikat jakości Dekra, czyli wiarygodny raport z przeglądu przedsprzedażnego, który zawiera wyczerpujące dane o stanie powłoki lakierniczej, nadwozia i wnętrza oraz kondycji technicznej zawieszenia czy zespołu napędowego.

Wszelkie zapewnienia o wnikliwym sprawdzaniu setek punktów kontrolnych radzimy traktować z przymrużeniem oka. Naszym zdaniem samochód z programu, w którym sprawdza się „tylko” 94 punkty wcale nie musi być gorszy od auta, w którym tych punktów sprawdzono „aż” 117.

Skąd się biorą auta w programach dealerskich

Istnieją cztery główne źródła zasilające programy. Pierwsze i najpewniejsze to wyprzedaż własnych samochodów demonstracyjnych. Drugie to auta poleasingowe. Trzecie to samochody pozostawione w rozliczeniu, a czwarte – skup lub import z innych salonów zlokalizowanych na terenie całej Europy.

Linki i odnośniki do ofert z wymienionych programów znajdują się na stronach importerów. Większość znajdziecie również w serwisie otomoto.pl w zakładce z programami dealerskimi.

Programy sprzedaży aut używanych

Audi Select: plus

audi select plus

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 360
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 1000

Program sprzedaży używanych Audi jest skierowany do osób dysponujących ponadprzeciętnym budżetem, ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Wybrane modele używane (w chwili przygotowywania materiału miały ok. 20-procentowy udział) są dostępne nie tylko za gotówkę i na raty, ale także w leasingu (np. w finansowaniu Audi Perfect Lease). W ramach programu sprzedaży używanych Audi oferowane są wyłącznie auta w wieku 0-8 lat, z przebiegiem nie wyższym niż 150 tys. km. Przed włączeniem do programu samochody podlegają kontroli 117 punktów, a w chwili wydawania klientowi są w pełni przygotowane do jazdy.

Z roku na rok rośnie liczba ofert. W 2021 r. Audi Select: plus kupiło ponad 8000 pojazdów, które były oferowane głównie na audi.pl i popularnych portalach ogłoszeniowych. Łącznie w ubiegłym roku sprzedano 7130 samochodów (w 2020 r. było to 6107). W efekcie Audi Select: plus jest obecnie największym i najlepiej zorganizowanym programem importerskim używanych samochodów klasy premium. Audi Select: Plus nie konkuruje z Das Welt Auto, które sprzedaje Audi w marginalnym zakresie. Trafiają tam głównie egzemplarze, które nie były w stanie otrzymać certyfikatu Audi Select plus lub jeśli są sprzedawane przez punkty dealerskie grupy Volkswagena bez autoryzacji Audi.

BMW Premium Selection

bmw premium sel 1

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 1200
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 1000

Liczba samochodów dostępnych w ofercie stale oscyluje w okolicy tysiąca. To jeden z najsolidniejszych programów w tym zestawieniu. Przeglądarka działa wzorowo, zdjęcia poszczególnych samochodów są duże i wyraźne, a opisy kompletne. Testowany kiedyś program zakupów on-line nie został rozwinięty. Jednak oferta, ekspozycja i jakość obsługi budzą uznanie.

Citroen Select:

citroen 2

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 80
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 180

Z roku na rok jest coraz lepiej. Ważną rolę odgrywają tu auta demonstracyjne. Kiedyś była tylko bardzo ładna strona, ale brakowało na niej samochodów. Citroen nadrobił jednak zaległości. Szata graficzna jest bardzo estetyczna i czytelna, a liczba ofert zbliża się powoli do 200, więc nareszcie jest co przeglądać.

Oczywiście – dominują drogie samochody „podemonstracyjne”, ale są i tańsze. W przedziale od 25 do 50 tys. zł wyszukaliśmy niespełna 30 ofert. Na stronie internetowej programu znajdziemy nie tylko Citroeny. Są tam także modele innych marek, także innych niż te z PSA czy Stellantis.

Ford używane

ford uzywane

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 200
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 60

Program rozwija się dynamicznie, ale popyt przewyższa podaż. Polscy przedstawiciele Forda twierdzą, że są w stanie sprzedać każdą liczbę zadbanych „krajowych” Fordów. Problemem jest ich ograniczona podaż. Dystrybucją aut poleasingowych coraz częściej zajmują się same firmy leasingowe. Auta od prywatnych użytkowników to kropla w morzu potrzeb.

Nie jest tajemnicą, że „fordowski” program sprzedaży aut używanych rywalizuje z prywatnymi programami dealerów, którzy już dawno zajmowali się sprzedażą aut używanych i niechętnie rezygnują z tego na rzecz programu centralnego. Ale to już zmartwienie importera. Klient korzysta z większego wyboru.

Ford Używane Jak Nowe

ford uzywane jak 2

  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 80

Używane Jak Nowe to program jednego z dealerów Forda. Podajemy go jako przykład alternatywy wobec programu importera. Wielu dealerów podejmowało się sprzedaży samochodów używanych na długo, zanim w tę branże zdecydował się „wejść” oficjalny importer. Właśnie z tego powodu, kiedy importerom zaczęło już bardzo zależeć na naszym rynku wtórnym, dealerzy nie chcieli rezygnować ze swoich własnych systemów.

Niektóre – jak np. „Używane Jak Nowe” – oferują bardzo wysokie standardy. Z punktu widzenia klienta trudno je w zasadzie odróżnić od tych centralnych. Podobny sposób ekspozycji samochodów, zbliżony wygląd strony internetowej, porównywalne zasady kontroli przedsprzedażnej i udzielanych gwarancji. W prywatnych programach dealerskich pojawiają się nieco tańsze auta z większymi przebiegami. To dobre propozycje, ale właśnie ze względu na przebieg lub rocznik nie mogą trafić do programu importera.

Honda Approved

honda

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 100
  • Liczba ofert w 2022 r.: niespełna 10

Kiedyś ten program nazywał się Honda Quality Plus. Obecnie – Honda Approved. „Użytkownicy się zmieniają. Jakość pozostaje bez zmian”. Takim hasłem Honda reklamuje swój program sprzedaży aut używanych. 12 miesięcy gwarancji, 12-miesięczny pakiet Assistance, 30-dniowy program wymiany i 125 punktów kontrolnych.

Wszystko to wygląda obiecująco, szata graficzna strony jest przestarzała, ale można ją zaakceptować. Jedynym problemem jest... brak samochodów. Niespełna 10 ofert pokazuje dobitnie, jak trudno w dzisiejszych czasach o dobrą używaną Hondę. Niewykluczone, że mamy do czynienia z pewną restrukturyzacją całego systemu.

Hyundai Promise

hyundai promise 2

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 200
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 160

Wyraźnie mniej samochodów niż w latach ubiegłych, ale to efekt wzmożonego popytu. Hyundai stał się bardzo popularny w Polsce.  Jest postrzegany jako producent samochodów nowoczesnych i niezawodnych. To oznacza, że auta używane cieszą się sporym wzięciem. Niektórzy uważają, że koreańska marka idzie po śladach Toyoty.

Niezależnie od tego nasz rekonesans ujawnił, że w kwestii ekspozycji samochodów można jeszcze coś poprawić, ponieważ na placach prezentują się one wyjątkowo skromnie. Całkiem nieźle działa natomiast strona internetowa. Auta są dokładnie opisane, a wybrane mają certyfikat jakości Dekra. Uzupełnieniem Hyundai Promise jest program Sprawdzone Samochody Używane.

Jaguar Approved

jaguar approved

  • Liczba ofert w 2017 r.: 0
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 40

W Polsce to młody program. Łącząc ten fakt z ekskluzywnością marki, trudno się dziwić, że lista aut obejmuje zaledwie ok. 40 pozycji. Gwarancję Jaguar Approved otrzymać mogą wyłącznie samochody nie starsze niż 7 lat, które przebyły nie więcej niż 150 000 km do momentu ich sprzedaży.

Gwarancja (2 lata) dostępna jest u autoryzowanych dealerów Jaguara, wyłącznie dla samochodów kwalifikujących się do programu Approved. Cieszy fakt, że najtańsze dostępne modele kosztują niewiele ponad 100 tys. zł (np. Jaguar XE z 2018 r. z przebiegiem niespełna 145 000 km za 105 000 zł). Najdroższy na stronie był F-Type z 2021 r. za 460 000 zł.

Kia/Używane

kia

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 90
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 130

Ten sam problem, który dotyka Hyundaie. Popyt zdecydowanie przewyższa podaż, aczkolwiek widzimy, że klient może coś tutaj kupić, ma nawet jakiś wybór... Kia bazuje głównie na samochodach polskiego pochodzenia, wiec w ogłoszeniach nie znajdziemy tanich ofert.

Kie starej generacji już się wykruszyły, a te współczesne są jeszcze stosunkowo młode i drogie. Jeśli ktoś ma do wydania ponad 30 tys. zł – na pewno znajdzie tu coś ciekawego. W stosunku do lat ubiegłych – znaczna poprawa wyglądu strony i sposobu ekspozycji samochodów. Auta mają od 3 do 6 lat gwarancji.

Land Rover Approved

land rover

  • Liczba ofert w 2017 r.: 0
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 30

Bardzo podobna sytuacja jak w przypadku Jaguara – mało ofert. To stosunkowo mody program w Polsce, a ograniczona podaż używanych samochodów wynika z ich ekskluzywnego charakteru.

Dwa lata gwarancji, 24 miesiące Land Rover Assistance, kontrola 165 punktów. Bardzo zbliżone zasady jak w przypadku Jaguara, tyle że jeszcze wyższe koszy eksploatacji i ewentualnych napraw!

Lexus Select

lexus

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 250
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 300

Bardzo nowoczesny i konkurencyjny program. Działa prężnie od wielu lat i jest pod każdym względem konkurencyjny. Wzorowo zaprojektowana przeglądarka, atrakcyjne formy gwarancji, finansowania oraz obsługi dostępnych samochodów używanych. Pozytywne wrażenie robi także ich liczba – jak na ten segment to sporo.

Z roku na rok obserwujemy wzrost udziału ofert innych marek – to najczęściej krajowe samochody klasy premium (lub przynajmniej w bogatych wersjach) przyjmowane w rozliczeniu za nowe Lexusy. Szczególną uwagę zwraca niecodzienny zapis o długości gwarancji: „W ramach programu Lexus Select Sprawdzony, samochody sprzedawane są z gwarancją Select nawet do 500 000 km. W okresie gwarancji pojazd, identycznie jak nowy, podlega okresowym przeglądom technicznym”.

Mazda SkySelection

mazda

  • Liczba ofert w 2017 r.: 0
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 150

Mazda dość późno zaprezentowała swój program sprzedaży aut używanych, a jego warunki nie są jeszcze idealne. Ale co do zasady – jest zbudowany na solidnych podstawach i obiecująco się rozwija. Szkoda, że standardowa gwarancja trwa jedynie 3 miesiące, a możliwość jej przedłużenia do 2 lat to tylko opcja.

Cieszy natomiast fakt, że w ofercie jest prawie 150 samochodów w różnych przedziałach cenowych. Przeglądarka ofert działa bez zarzutu. Po stronie mocnych zalet zapisujemy także szerokie widełki cenowe, których dolną granicą jest poziom ok. 50 tys. zł (na tle konkurencji to dość przystępna oferta).

Mercedes-Benz Certified

Mercedes benz certified

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 130
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 200

Program należy do czołówki najlepszych programów sprzedaży używanych aut klasy premium. Oferowane auta mają maksimum 6 lat i minimum 24 miesiące gwarancji.

Opel Gwarantowane Samochody Używane

opel

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 600
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 240

Zmiana liczby ofert wynika z dwóch czynników. Pierwszym jest zwiększony popyt na auta używane – bywa, że sprzedają się, jeszcze zanim trafią do bazy ofert. Drugi powód to zmiany strukturalne sieci Opel w Polsce, które na szczęście nie wpływają ani na jakość obsługi, ani na gwarancje.

W programie dostępne są głównie modele Opla, ale nie brakuje także samochodów innych marek, takich jak Citroen czy Peugeot.

Peugeot Używany Gwarantowany

peugeot

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 500
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 350

Peugeot razem z Citroenem będą miały wspólny program „SPOTiCAR”. Program Peugeot Używany Gwarantowany działa w oparciu o takie same zasady jak Citroen Select. Ze względu na większą popularność marki Peugeot miał zawsze bogatszą ofertę.

Pomysł na połączenie obu programów pod nową nazwą wydaje się naturalnym etapem na drodze rozwoju. Będzie ułatwieniem technicznym (jedna baza danych), a także udogodnieniem dla klientów (więcej samochodów w ofercie). Być może w przyszłości obejmie on jeszcze inne marki koncernu Stellantis.

Renault Selection

renault selection

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 680
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 1200

Największy wzrost liczby ofert w tegorocznym przeglądzie programów dealerskich. Odzwierciedla rosnący udział francuskiej marki w polskim rynku. Dwie podstawowe marki programu to Renault i Dacia. Z uwagi na tę drugą można się spodziewać wyjątkowo przystępnych cen – o co nie jest tak łatwo w dzisiejszych czasach. Sprawdziliśmy – w ofercie znajdziemy samochody w cenach niższych niż 20 tys. zł. Co ciekawe – akurat nie były to Dacie.

Samochody zakupione w salonach Renault Selection objęte są minimum 12-miesięczną gwarancją fabryczną, o ile jeszcze obowiązuje, lub ochroną gwarancyjną CarGarantie w jednym z trzech dostępnych wariantów: Selection, Comfort i Standard. Na pochwałę zasługują czytelność oraz intuicyjność zakładki z używanymi autami, a także komfort przeglądania ofert.

Toyota Pewne Auto

toyota pewne auto

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 2700
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 2500

Brzmi jak reklama, ale to obecnie najmocniejszy program sprzedaży samochodów używanych w Polsce. W szczytowych latach liczba ofert przekraczała nawet trzy tysiące. Obecnego wyniku 2500 sztuk przy tak poważnym popycie również nie można uznać za zły, zwłaszcza że żaden z konkurentów nie jest w stanie się do niego nawet zbliżyć.

Minimum 12 miesięcy gwarancji, udokumentowana historia, nowoczesne finansowanie, ubezpieczenie, opcja wymiany samochodu oraz dobry stan techniczny to tylko wybrane fundamenty programu Toyota Pewne Auto.

Das WeltAuto

Dasweltauto

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 1380
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 1500

Nie jest źle, ale wciąż wydaje się, że program działa poniżej swoich możliwości. Uczestniczą w nim dealerzy wszystkich marek należących do Grupy Volkswagena, ale w kwestii oferowanych samochodów panuje pełna dowolność, czego dobitnym przykładem jest załączone zdjęcie. Przy takich założeniach Das WeltAuto ma potencjał do tego, by mieć największą ofertę w Polsce.

Volkswagen Financial Services

vw

To nie tyle oferta samochodów używanych, co system ich finansowania. Program ma olbrzymi potencjał. Volkswagen Financial Services, jak sama nazwa wskazuje, wiąże się z Grupą Volkswagena, ale można w jego ramach kupować różne samochody, nie tylko te z Das WeltAuto. To bardzo uniwersalne „narzędzie” finansowe, z którego można korzystać także przy zakupie aut nowych i wynajmie długoterminowym. Program dysponuje własną bazą aut używanych (store.vwfs.pl). Uwagę zwraca specjalna oferta dla modeli elektrycznych.

Volvo Selekt

volvo

  • Liczba ofert w 2017 r.: ok. 550
  • Liczba ofert w 2022 r.: ok. 600

Volvo dba o swój program sprzedaży samochodów używanych. Liczba ofert pozostaje na równym poziomie, ale pojawiają się coraz lepsze warunki sprzedaży.

Autoryzowani Dealerzy Volvo oferują na auta używane fabryczną gwarancję Volvo lub ubezpieczenie kosztów napraw, które chronią wszystkie kluczowe mechanizmy i układy elektryczne minimum przez 12 miesięcy bez limitu kilometrów. Uwagę zwraca także możliwość wymiany wybranego Volvo w ciągu 30 dni lub przed przejechaniem 1500 km od chwili zakupu. Szkoda tylko, że auta dostępne w programie z roku na rok są coraz droższe...

PODSUMOWANIE

Od wielu lat z uwagą śledzimy rozwój programów sprzedaży samochodów używanych tworzonych przez importerów. Wiele wskazuje na to, że w przyszłości będą odgrywać jeszcze większą rolę niż obecnie. Co więcej – niektóre przekształcą się w długoterminowe wypożyczalnie.

Przed nami także diametralna zmiana jakości używanych samochodów. Ofertę zasilać będą auta odświeżone przez fabrykę, takie jak np. te, które już powstają w działającym od 2020 roku pierwszym fabrycznym zakładzie odnawiającym marki Renault. Obecna zdolność produkcyjna to niespełna 200 aut dziennie. Docelowo ma ona być sześciokrotnie większa. Pomysł powielą zapewne także inne koncerny.

Czytaj także