Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
VW Golf II

Volkswagen Golf II – murowany kandydat na klasyka. A poza tym: świetne auto

fot. archiwum/Motor

Volkswagen Golf II – murowany kandydat na klasyka. A poza tym: świetne auto

Tania eksploatacja i klasyczna linia sprawiają, że Golf II to youngtimer dla każdego. Ale gdzie indywidualizm? Dajmy spokój. Adidasy stały się synonimem sportowych butów, a Gibson czy Fender porządnej gitary i nikt nie wybrzydza. To ostatnia chwila na zakup.

VW Golf II

  • Lata produkcji: 1983-1992
  • Ceny: od 4 tys. zł do... ile jesteś gotowy/a zapłacić (ale lepiej nie przebijać 20 tys. zł)

W porównaniu z „jedynką” Golf II sporo urósł i widać to w środku – wrażenie przestronności panuje nawet w trzydrzwiowej odmianie. Doskonałe przeszklenie, pakowny bagażnik (z wysokim progiem) i wygodne fotele lepszych wersji (tzw. półkubełki) poprawiają użyteczność na co dzień.

„Dwójka” to auto o wielu twarzach: może być klasycznym sedanem (Jetta), hot hatchem (GTI lub G60) lub terenówką (Country). Dwie ostatnie wersje w dobrym stanie to już łakome kąski dla kolekcjonerów.

uzywany_vw golf II_volkswagen_deska
Deska jest pancerna i dobrze znosi upływ czasu. Ubogie wyposażenie to norma dla większości aut.
fot. archiwum/Motor

Golf II nie kryje w sobie niespodzianek konstrukcyjnych i nie zaskoczy żadnego mechanika. Zdarzają mu się usterki zawieszenia czy wycieki płynów, ale można je wyeliminować tanim kosztem. Montowano w nim całą plejadę jednostek napędowych, od gaźnikowych 1.3 po doładowane 1.8 w G60. Wersje z wtryskiem często przerabiano na gaz i ich eksploatacja nie sprawiała problemów. Nie brakuje także diesli, ale zimą mogą sprawić one problem z zapalaniem.

Mimo leciwego wieku to wciąż pospolity samochód używany przez którychś z rzędu właścicieli na co dzień. Wyczerpująca eksploatacja odbiła się na stanie najtańszych egzemplarzy, które możemy kupić już za kilkaset złotych. Na rozsądną „dwójkę” lepiej jednak przeznaczyć ok. 10-15 tys. złotych i cieszyć się jazdą.

Ale chwila moment... ten samochód po prostu budzi miłe wspomnienia, jak muzyka z lat 90. Mniejsza o to, czy kiedyś się nim jeździło, czy miał go sąsiad czy ktoś z rodziny, na widok tego auta robi się, hmm, miło. Golf II okazał się bez wątpienia solidny, a teraz można go kupić za niewielkie pieniądze. Chcesz klasyczne auto, które będzie odpalać na widok kluczyka? Nie ma wiele alternatyw.

uzywany_vw golf II_volkswagen_silnik
Silniki są solidne i dobrze rozpoznane przez mechaników. Części zamiennych nie brakuje.
fot. archiwum/Motor

Volkswagen Golf II: typowe usterki

  • rdza, głównie błotniki, progi i okolice szyb;
  • wycieki smaru z osłon przegubów napędowych;
  • wycieki oleju z silników benzynowych;
  • pękające mechanizmy klamek, wytrzymują jedną zimę
  • wyjące łożyska tylne.

Volkswagen Golf II: historia modelu

  • 1983: prezentacja Golfa II
  • 1984: wersja GTI
  • 1986: Golf Syncro (4x4)
  • 1989: topowy Golf Rallye
  • 1990: face lifting – usunięcie trójkątnych okienek w przednich drzwiach
  • 1992: premiera Golfa III
uzywany_vw golf II_volkswagen_golf_country_2
Volkswagen Golf Country.
fot. VW

Volkswagen Golf II: dane techniczne

Wersje silnikowe
Volkswagen Golf II 1.6 1.8 1.8 16V 1.6 TD
Silnik benz., 1595 cm3, R4 benz., 1781 cm3, R4 benz., 1781 cm3, R4 t.diesel, 1588 cm3, R4
Moc 75 KM 90 KM 129 KM 70 KM
Maks. moment obr. 118 Nm 142 Nm 168 Nm 133 Nm
0-100 km/h 14,1 s 13,7 s 9,0 s 14,5 s
Prędkość maks. 162 km/h 175 km/h 200 km/h 160 km/h
Zużycie paliwa 7,9 l/100 km 8,3 l/100 km 8,8 l/100 km 6,1 l/100 km
Naszym zdaniem Duża pojemność i mała moc: typowe dla VW z tych lat. Wersja oznaczona „GT”. Dużo pali i słabo jeździ. Jeśli GTI, to 16V: 129 KM z katalizatorem, aż 139 KM – bez. Zaskakująco przyjemna jazda. Drażnią tylko wibracje.

PODSUMOWANIE

uzywany_vw golf II_volkswagen_tyl
fot. archiwum/Motor

Golfów II jeździ już niewiele, najbliższe lata „odsieją” ostatnie zużyte egzemplarze i zostaną te najbardziej zadbane. I już niedługo będą one pełnoprawnymi klasykami.

Czytaj także