Pierwszy Avant, pierwszy silnik R5 Audi i pierwsze Audi z turbo – to wszystko trafiło do gamy drugiej generacji modelu 100.
Na początku lat 70. żadne Audi nie miało więcej niż cztery cylindry, a nie były to czasy downsizingu, o nie. Wówczas prestiż zależał właśnie od liczby tłoków. W klasie wyższej premium wypadało mieć co najmniej sześć cylindrów. Audi szykowało właśnie drugą generację rywalizującego w tym segmencie modelu 100 i trzeba było podjąć kluczową decyzję: jaka ma być topowa jednostka napędowa.
Rozważano dwie opcje: pięć lub sześć cylindrów, w obu przypadkach ustawionych jeden za drugim. Na korzyść pięciu cylindrów przemawiały mniejsze rozmiary i lepsze rozłożenie masy na osie.
Nowa 5-cylindrowa jednostka miała 2144 cm3, wtrysk paliwa i początkowo 136 KM oraz 185 Nm. W pierwszej kolejności trafiła właśnie do gamy drugiej generacji Audi 100, noszącego kody fabryczne C2 i Typ 43.
Design nowego modelu klasy wyższej był powściągliwy i elegancki, a proporcje karoserii bliskie ideału. Samochód położył podwaliny pod wzornictwo przyszłych Audi z lat 70., 80. i 90., zresztą jego dziedzictwo można odnaleźć także we współczesnych modelach tej firmy.
Druga generacja Audi 100 była dostępna nie tylko w czterodrzwiowej wersji, ale także z karoserią, która wtedy była normą, a dziś należy do rzadkości, czyli dwudrzwiowego sedana. Model 100 C2 był też pierwszym Audi, w którego gamie pojawiło się słowo „Avant”.
Wbrew pozorom wcale nie chodziło o kombi. Przedstawiona w sierpniu 1977 r. wersja była liftbackiem. Formalnie jest więc przodkiem współczesnego Audi A7 Sportback, a nie A6 Avanta. Pierwszy Avant z nadwoziem kombi pojawi się dopiero sześć lat później, w 1983 r., jako część gamy następnego wcielenia Audi 100.
Pierwszy Avant nie był też jakimś wielkim sukcesem, stanowiąc zaledwie 5,8% ogólnej produkcji drugiej generacji „setki”.
Generacja C2/43 była także pierwszym i przedostatnim wcieleniem Audi 100, które miało jeszcze bardziej prestiżową pochodną w postaci modelu 200. Auto przedstawiono we wrześniu 1979 r. i to właśnie do jego gamy trafił pierwszy turbodoładowany silnik Audi przeznaczony dla seryjnego modelu. Też miał pięć cylindrów oraz 2144 cm3, ale rozwijał już 170 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił 265 Nm.
Model 200 też się nie cieszył szczególnym powodzeniem. Do 1982 r. wyprodukowano tylko 32 938 sztuk tego samochodu.
Audi 200 oferowano wyłącznie z silnikami R5 o mocy 136-170 KM, ale do gamy „setki” trafiły również czterocylindrowe jednostki. Ogólnie spektrum mocy w Audi 100 C2 rozciągało się od 70 do 136 KM.
Druga generacja Audi 100 była wielkim sukcesem. Do 1982 r. wyprodukowano 801 489 sztuk sedanów 100, 49 688 Avantów i 32 938 modeli 200. Oznacza to, że auto sprzedawało się nie tylko lepiej od poprzednika (1968-1976), ale także od następcy (1982-1991). Wielkości średniej rocznej produkcji przedstawiają się następująco:
Czwarte Audi 100 pojawiło się w 1990 r., a w 1994 r., po rozległej modernizacji, zmieniło nazwę na A6.