Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo 8C kończy 90 lat

Alfa Romeo 8C kończy 90 lat

Stellantis

Alfa Romeo 8C kończy 90 lat

90 lat temu przedstawiono Alfę Romeo 8C, czyli luksusowe hiperauto.

  • Pierwsza drogowa 8-cylindrowa Alfa Romeo
  • Cztery zwycięstwa z rzędu w Le Mans
  • Prędkość maksymalna: nawet 220 km/h

Pierwszy raz Alfa Romeo użyła 8-cylindrowego silnika w 1924 r., ale wyposażony weń model P2 był wyścigowym autem. W 1931 r. można było już zamówić szosową 8-cylindrową Alfę. Był nią model 8C, jak 8 Cylindrów.

Pierwsza wersja nosiła nazwę 8C 2300 i miała 2,3-litrowy rzędowy silnik o mocy od 142 do 165 KM ze sprężarką mechaniczną. Prędkość maksymalna wynosiła od 165 do 185 km/h. Wówczas były to zawrotne liczby, które można porównać z obecnymi 350-400 km/h. Automobil oferowano w dwóch rozstawach osi: 275 i 310 cm. 8C 2300 miało trzy serie, pierwsza powstała w liczbie 24 sztuk, druga 68, a trzecia 96 aut.

Oczywiście skonstruowano również wyścigową wersję 8C 2300, w której aż cztery razy z rzędu zwyciężano w słynnym wyścigu na torze w Le Mans (1931-1934). Wyczynowe 8C 2300 rozwijało nawet 180 KM i 215 km/h.

W 1937 r. pojawiła Alfa Romeo 8C 2900 B, nadal z ośmioma rzędowo ustawionymi cylindrami, ale o większej pojemności (2.9), wyższej mocy (180 KM) i już z dwiema sprężarkami mechanicznymi. Odmiany z dłuższym rozstawem osi mierzyły blisko pięć metrów długości. Zbiornik paliwa miał 100 l, koła – 19 cali średnicy. Powstało tylko 20 aut z krótszym i 10 samochodów z dłuższym rozstawem osi.

Wyczynowa odmiana 8C 2900 B miała 220 KM i rozwijała prędkość maksymalną aż 220 km/h. W 1938 r. jej kierowcy zajęli trzy pierwsze miejsca w zawodach Mille Miglia i prawie wygrali wyścig w Le Mans. Niestety, w aucie złamał się zawór i załoga musiała się wycofać.

W 2003 r. Alfa Romeo wróciła do nazwy 8C, przedstawiając prototypowe coupe, które trafiło do produkcji w 2007 r. jako 8C Competizione.

8C2300
Pierwsza wersja, czyli Alfa Romeo 8C 2300 produkowana w latach 1931-1934.
stellantis
8C2300raz
8C 2300 miało 2,3-litrowy silnik R8 o mocy od 142 do 165 KM.
stellantis
8Cbblue
Najbardziej ekskluzywna wersja, czyli 8C 2900 B z przedłużonym rozstawem osi. Powstało tylko 10 takich samochodów.
stellantis
8C2900blue
Alfa Romeo 8C 2900 B miała aż dwie sprężarki mechaniczne i rozwijała 180 KM.
stellantis
8C2900SWB
Wyścigowa Alfa Romeo 8C 2900 B z krótkim rozstawem osi i nadwoziem Berlinetta Speciale projektu firmy Touring.
stellantis
ARMHA016_8C2900LeMans1938_1024
Gdyby nie awaria silnika, kierowcy tej Alfy Romeo 8C 2900 B Berlinetta Speciale wygraliby w 1938 r. wyścig w Le Mans.
stellantis

Czytaj także