Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Alfasud Sprint

Alfasud Sprint, pierwsze coupe Alfy Romeo z przednim napędem, ma 45 lat

Stellantis

Alfasud Sprint, pierwsze coupe Alfy Romeo z przednim napędem, ma 45 lat

Przedstawiony w 1976 r. Alfasud Sprint był też pierwszym coupe Alfy Romeo z silnikiem boxer, ale powstała także wersja z umieszczonym centralnie V6...

  • Design Giorgio Giugiaro
  • Model produkowany aż przez 13 lat
  • Do dziś bez następcy

W 1972 r. doszło do rewolucji. Alfa Romeo zaczęła produkcję swojego pierwszego samochodu z przednim napędem. Był kompaktem i nazywał się Alfasud. W 1975 r. pojawiła się jego wersja kombi, a rok później, 45 lat temu, świat poznał coupe Sprint.

Alfa Romeo z silnikiem boxer

Alfasud Sprint był przełomowy z trzech powodów, ponieważ został:

  1. pierwszym coupe Alfy Romeo z przednim napędem
  2. pierwszym kompaktowym coupe Alfy Romeo
  3. pierwszym coupe Alfy Romeo z silnikiem boxer

Jednostkę tego typu często nazywa się „płaską" z racji przeciwsobnie umieszczonych cylindrów. Alfa Romeo wybrała boxera, ponieważ nie tylko pozwalało to obniżyć środek ciężkości, ale i linię pokrywy silnika, co miało kapitalne znaczenie dla aerodynamiki, a właśnie na przełomie lat 60. i 70. zaczęto kłaść nacisk na redukcję zużycia paliwa. W Alfasudzie silnik boxer umieszczono wzdłużnie.

Piękna linia Alfasuda Sprint powstała w firmie wzorniczej Ital Design pod nadzorem słynnego Giorgio Giugiaro. Samochód mierzył 402 cm długości, 162 cm szerokości i 131 cm wysokości. Rozstaw osi: 246 cm.

Pierwsza odmiana otrzymała 76-konną jednostkę 1.3 i ważyła 890 kg. Maksymalny moment obrotowy 103 Nm silnik rozwijał przy 3500 obr./min. Samochód miał 13-calowe obręcze kół i 9,4-metrową średnicę zawracania. 

W 1978 r. doszło do kosmetycznych poprawek wyglądu: boczne lusterka i ramy okien zamiast chromować zaczęto lakierować na czarno. Największe zmiany zaszły w 1983 r., kiedy pojawiły się duże boczne listwy oraz inne zderzaki, grill i tylne światła. Poza tym z nazwy zniknął Alfasud. Odtąd model był po prostu Alfą Romeo Sprint.

Najciekawsze wersje Alfasuda Sprint

Samochód produkowano wyjątkowo długo, bo od 1976 do 1989 r. Oto jego najciekawsze odmiany:

  • 1.5 Veloce (1979-1983): 1,5-litrowy boxer otrzymał nowy gaźnik, zwiększono mu też stopień sprężania. Moc wzrosła do 95 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 175 km/h. Wyprodukowano prawie 32 tys. sztuk tej wersji.
  • 6C (1982 r.): jedyny Alfasud Sprint, którego silnik znalazł się między kabiną a tylną osią i napędzał tylne koła. To też jedyna wersja z V6. Ten 2,5-litrowy silnik rozwijał 158 KM i 213 Nm. Prędkość maksymalna: 215 km/h. Wersja 6C była tylko dwuosobowa oraz o 8 cm szersza i 1 cm niższa od zwykłego Alfasuda Sprint. Ważące 990 kg 6C pozostało niewdrożonym prototypem.
  • 1.5 Quadrifoglio Verde (1983-1987): 105-konny silnik 1.5 przyspieszał ważące 915 kg auto od 0 do 100 km/h w równe 10,0 s. Prędkość maksymalna wynosiła 185 km/h. W 1987 r. odmiana Quadrifoglio Verde otrzymała większy, 1,7-litrowy silnik, który zależnie od wersji rozwijał 105 lub 114 KM. Mocniejszy wariant osiągał 202 km/h.

Alfa Romeo wyprodukowała ogółem 121 434 sztuki modeli Alfasud Sprint/Sprint. Niestety, to kompaktowe coupe do dziś nie doczekało się następcy.

Alfa Romeo Alfasud Sprint - tył
Alfa Romeo Alfasud Sprint w wersji 1.5 Veloce miała 95-konny silnik.
Stellantis
Alfa Romeo Sprint - przód
W 1983 r. auto przeszło modernizację, otrzymując np. inne zderzaki i grill. Zmieniono też nazwę na Alfa Romeo Sprint.
Stellantis
Alfa Romeo Sprint - tył
Wersja Quadrifoglio Verde ze 105-konnym silnikiem 1.5 z lat 1983-1987.
Stellantis
Alfa Romeo Alfasud Sprint - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza odmiany 1.5 Veloce.
Stellantis
Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C - wnętrze
Oto dwuosobowe wnętrze prototypowej wersji 6C, której V6 umieszczono za przednimi fotelami.
Stellantis
Alfa Romeo Alfasud - przód
Oto kompaktowa Alfa Romeo Alfasud w podstawowej wersji nadwoziowej.
Stellantis

Czytaj także