Przedstawiony w 1976 r. Alfasud Sprint był też pierwszym coupe Alfy Romeo z silnikiem boxer, ale powstała także wersja z umieszczonym centralnie V6...
W 1972 r. doszło do rewolucji. Alfa Romeo zaczęła produkcję swojego pierwszego samochodu z przednim napędem. Był kompaktem i nazywał się Alfasud. W 1975 r. pojawiła się jego wersja kombi, a rok później, 45 lat temu, świat poznał coupe Sprint.
Alfasud Sprint był przełomowy z trzech powodów, ponieważ został:
Jednostkę tego typu często nazywa się „płaską" z racji przeciwsobnie umieszczonych cylindrów. Alfa Romeo wybrała boxera, ponieważ nie tylko pozwalało to obniżyć środek ciężkości, ale i linię pokrywy silnika, co miało kapitalne znaczenie dla aerodynamiki, a właśnie na przełomie lat 60. i 70. zaczęto kłaść nacisk na redukcję zużycia paliwa. W Alfasudzie silnik boxer umieszczono wzdłużnie.
Piękna linia Alfasuda Sprint powstała w firmie wzorniczej Ital Design pod nadzorem słynnego Giorgio Giugiaro. Samochód mierzył 402 cm długości, 162 cm szerokości i 131 cm wysokości. Rozstaw osi: 246 cm.
Pierwsza odmiana otrzymała 76-konną jednostkę 1.3 i ważyła 890 kg. Maksymalny moment obrotowy 103 Nm silnik rozwijał przy 3500 obr./min. Samochód miał 13-calowe obręcze kół i 9,4-metrową średnicę zawracania.
W 1978 r. doszło do kosmetycznych poprawek wyglądu: boczne lusterka i ramy okien zamiast chromować zaczęto lakierować na czarno. Największe zmiany zaszły w 1983 r., kiedy pojawiły się duże boczne listwy oraz inne zderzaki, grill i tylne światła. Poza tym z nazwy zniknął Alfasud. Odtąd model był po prostu Alfą Romeo Sprint.
Samochód produkowano wyjątkowo długo, bo od 1976 do 1989 r. Oto jego najciekawsze odmiany:
Alfa Romeo wyprodukowała ogółem 121 434 sztuki modeli Alfasud Sprint/Sprint. Niestety, to kompaktowe coupe do dziś nie doczekało się następcy.