Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alpina B8

Mocniejsza od BMW M8 – Alpina B8 Gran Coupe

Mocniejsza od BMW M8 – Alpina B8 Gran Coupe

Alpina B8 Gran Coupe ma bardzo mocny silnik (621 KM), ale nie tak sportowy charakter jak fabryczne odmiany M.

Alpina to niemiecka firma, która powstała w 1965 roku, ale jej twórca Burkard Bovensiepen już wcześniej zaczął się zajmować poprawianiem rozwiązań fabrycznych. Stworzył m.in. podwójny gaźnik dla BMW 1500.

W 1983 r. Alpina, która angażowała się zarówno w sporty motorowe, jak i tworzenie wyjątkowych modeli BMW (np. oparta na serii 5 Alpina B7 Turbo z 1978 r. była najszybszym sedanem na świecie), została oficjalnie uznana za producenta aut.

Najnowszym dziełem inżynierów z Buchloe w Bawarii jest B8 Gran Coupe. Tylko w jednym miejscu komunikatu prasowego wspomniano o BMW M850i, można zatem zakładać, że to właśnie ta wersja serii 8 służyła za bazę B8. Do napędu wykorzystano podwójnie turbodoładowany benzynowy silnik 4.4 V8.

Alpina nie dzieli się wszystkimi szczegółami modyfikacji, jakie wprowadziła, ale wiadomo na pewno, że zastosowano znacznie wydajniejszy układ chłodzenia oraz inny układ wydechowy (aktywny, o zmiennym brzmieniu), a także zmodernizowano turbosprężarki. Wzmocniono ponadto skrzynię biegów i zmieniono jej oprogramowanie. Jednostka Alpiny rozwija 621 KM pomiędzy 5500-6500 obr./min oraz 800 Nm w zakresie od 2000 do 5000 obrotów. W M850i ten silnik ma 530 KM i 750 Nm, w M8 600 KM i 750 Nm, a w M8 Competition 525 KM i 750 Nm.  Jak zatem wypada B8 pod względem osiągów na tle standardowych modeli BMW? Oto szybkie porównanie:

  • Alpina B8 Gran Coupe: 0-100 km/h 3,4 s, 0-200 km/h 11,6 s, prędkość maksymalna 324 km/h
  • BMW M850i Gran Coupe: 0-100 km/h 3,9 s, 0-200 km/h b.d. s, prędkość maksymalna 250 km/h
  • BMW M8 Gran Coupe: 0-100 km/h 3,3 s, 0-200 km/h 11,2 s, prędkość maksymalna 305 km/h
  • BMW M8 Competition Gran Coupe: 0-100 km/h 3,2 s, 0-200 km/h 11,0 s, prędkość maksymalna 305 km/h.

W sprincie Alpina wyraźnie pokonuje zatem słabsze o 91 KM M850i, ale nie dorównuje obu "emkom". Ma za to zdecydowanie najwyższą prędkość maksymalną.  W Niemczech B8 wyceniono na 161 200 euro, natomiast M8 Competition na 167 400 euro.

Alpina wprowadziła także modyfikacje w układzie jezdnym. Standardowe zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami ma zmienioną charakterystykę, m.in. za sprawą zastosowania sprężyn Eibacha, wzmocnionego przedniego stabilizatora i sztywniejszych mocowań dolnych wahaczy z tyłu. Na przedniej osi założono felgi 8,5x21 z oponami 245/35, a na tylnej 10x21 z ogumieniem o rozmiarze 285/30.

ampnet_photo_20210325_195840
Z przodu Alpinę B8 wyróżnia inny niż w standardowych BMW zderzak. Kolory zielony metalik (na zdjęciu) i niebieski metalik są zarezerwowane dla Alpiny. Można także wybierać barwy z palety BMW.
Alpina
ampnet_photo_20210324_195816
Na części zdjęć widnieje B8 w specyfikacji amerykańskiej, z pomarańczowymi światłami na błotnikach.
Alpina
2021_03_BMW_ALPINA_B8_3
Z tyłu B8 ma zmieniony zderzak z dyfuzorem i spoiler na pokrywie bagażnika.
Alpina
ampnet_photo_20210325_195839
Inny niż w seryjnych BMW serii 8 jest aktywny wydech z czterema końcówkami.
Alpina
2021_03_BMW_ALPINA_B8_16
Deska rozdzielcza jest obszyta skórą, a dach pokrywa Alcantara.
Alpina
ampnet_photo_20210324_195824
Siedzenia wykończono skórą Merino.
Alpina
ampnet_photo_20210324_195825
Z tyłu teoretycznie może się zmieścić trzech pasażerów. 
Alpina
ampnet_photo_20210324_195822
Na pokrętle systemu iDrive laserowo naniesiono logo Alpiny.
Alpina
ampnet_photo_20210324_195821
Silnik 4.4 V8 w wersji Alpiny rozwija 800 Nm – o 50 Nm więcej niż w każdej wersji zastosowanej w standardowych BMW. 
Alpina
ampnet_photo_20210324_195820
Felgi o klasycznym dla Alpiny wzorze mają aż 21 cali. BMW stosuje o cal mniejsze.
Alpina

Czytaj także