Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia EV6 ładowanie

Barometr Nowej Mobilności 2021/2022

Auta elektryczne – w drodze pod polskie strzechy. Dane, opinie, prognozy – raport

Barometr Nowej Mobilności 2021/2022

Auta elektryczne – w drodze pod polskie strzechy. Dane, opinie, prognozy – raport

Wraz z coraz szerszą ofertą samochodów elektrycznych, spadkiem ich cen i programami dopłat rośnie także zainteresowanie Polaków autami z tego typu napędem. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przedstawiło ciekawe dane na ten temat.

Z najnowszego badania opinii społecznej „Barometr nowej mobilności” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że w najbliższych trzech latach chęć zakupu „elektryka” lub hybrydy typu plug-in deklaruje 32,3% Polaków. W 2017 roku – kiedy to pierwszy raz PSPA przeprowadziło tego typu badanie – było to zaledwie 12%.

Auta elektryczne – coraz większy wybór i... zasięg

Na tak dłuży wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi ma wpływ wiele czynników wynikających głównie z bardzo dynamicznego rozwoju szeroko pojętej elektromobilności. Jest wśród nich m.in. bardzo intensywnie rozwijająca się oferta modelowa. Jak donoszą twórcy raportu, od 2017 powiększyła się ona o aż 475%. W tym czasie o elektryki poszerzyło swoją ofertę 23 kolejnych producentów samochodów.

PSPA Barometr Nowej Mobilności 2021:2021 deklaracja zakupu
Barometr Nowej Mobilności 2021/2022 – PSPA

Nie bez znaczenia pozostaje także rozwój samej elektrycznej motoryzacji – z funkcjonalnością (czytaj – zasięgiem) „elektryków” na czele. Jak obliczyli analitycy PSPA, 5 lat temu – w 2017 roku średni zasięg samochodów całkowicie elektrycznych dostępnych w Polsce wynosił 228 km, teraz to już 390 km. To wzrost aż o 71%. Równocześnie ceny akumulatorów litowo-jonowych spadły o ok. 40%. 

Ceny samochodów elektrycznych – coraz bliższe oczekiwaniom

I w ten sposób przechodzimy płynnie do jednego z kluczowych argumentów branych pod uwagę podczas decyzji zakupowych – czyli ceny auta. W 2021 r. najtańszy samochód elektryczny jest aż o 16 600 zł tańszy od porównywalnego auta z 2017 r. – i to bez uwzględnienia rządowych dopłat i zmiany wartości pieniądza w czasie. 

PSPA Barometr Nowej Mobilności 2021:2021 ceny
Barometr Nowej Mobilności 2021/2022 – PSPA

Ceny „elektryków” stają się równocześnie coraz bardziej akceptowalne dla kupujących, którzy pytani, o ile auta elektryczne powinny być tańsze, z roku na rok podają coraz niższe wartości. W 2017 ankietowani wskazywali, że ceny aut elektrycznych w salonach powinny być niższe aż o 44%, w 2021 r. postulowali redukcję już tylko o 22%. Zdaniem Alberta Kani – Senior New Mobility Managera PSPA – tendencje rynkowe idą w kierunku spełnienia oczekiwań klientów i najpóźniej do 2025 roku w przekroju większości segmentów ceny pojazdów elektrycznych i spalinowych powinny ulec wyrównaniu

Infrastruktura – coraz więcej punktów ładowania

Inną, bardzo ważną przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta elektrycznego kwestią jest sieć ogólnodostępnych ładowarek, a ta od 2019 roku powiększyła się niemal dwukrotnie, a na przestrzeni ostatnich 5 lat przybyło ich 1518.

Gęstniejąca z roku na rok sieć wraz ze wspomnianym powiększaniem się zasięgu aut powoduje, że użytkowanie „elektryka” staje się coraz bardziej komfortowe. Spada m.in. częstotliwość ładowania w ciągu tygodnia – użytkownicy samochodów elektrycznych deklarują, że ładują je przeważnie 1-2 razy w tygodniu. 

PSPA Barometr Nowej Mobilności 2021:2021 ładowanie
BAROMETR NOWEJ MOBILNOŚCI 2021/2022 – PSPA

„Elektryk" – co piąty Polak siedział już za jego kierownicą

Nie bez znaczenia jest także bezpośredni kontakt z tego typu pojazdem i możliwość sprawdzenia go w praktyce. Aż co piąty Polak miał już okazję jeździć autem elektrycznym.

Odsetek kierowców, którzy chcą kupić auto elektryczne, rośnie wraz z liczbą osób, które choć raz jechały takim pojazdem. Badanie potwierdza nasze obserwacje – kto miał okazję jeździć autem elektrycznym, nie będzie chciał już z niego wysiąść. 

Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska

PSPA Barometr Nowej Mobilności 2021:2021 kontakt z autem elektrycznym
BAROMETR NOWEJ MOBILNOŚCI 2021/2022 – PSPA

Auto elektryczne równa się – ekologiczne

Prawie na koniec zostawiliśmy kwestię stanowiącą właściwie esencję samochodu elektrycznego – czyli sprawy związane z ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi. Jak się okazuje i pod tym względem świadomość i zaangażowanie respondentów wyraźnie korespondują z rozwojem sytuacji. Aż 38,7 badanych jest przekonanych o pozytywnym wpływie pojazdów elektrycznych na środowisko i klimat, pięć lat temu było to zaledwie 8%. W tym samym czasie także o ponad 22% spadła liczba osób posiadających samochód z silnikiem Diesla. 

PSPA Barometr Nowej Mobilności 2021:2021 ekologia
BAROMETR NOWEJ MOBILNOŚCI 2021/2022 – PSPA

Co zachęca do zakupu auta elektrycznego

A oto co wg „Barometru nowej mobilności” skłania do zainteresowania zakupem samochodu „na prąd”. Respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź, dlatego wyniki nie sumują się do 100%.

samochody elektryczne argumenty za

Co zniechęca do zakupu auta elektrycznego

Oto pięć czynników, które mogą przyczynić się do negatywnej decyzji odnośnie zakupu auta elektrycznego. To było pytanie jednokrotnego wyboru, zatem wyniki sumują się do 100%.

samochody elektryczne argumenty przeciw

 

W badaniu pytano także o wiele innych aspektów związanych z elektromobilnością. Okazuje się na przykład, że największa liczba respondentów jako źródło informacji wskazuje serwisy branżowe i prasę (53,3%, pytanie wielokrotnego wyboru). Jeśli chodzi o finansowanie zakupu aut elektrycznych, wśród nabywców prywatnych przeważał kredyt (35,1%), natomiast wśród osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółek – leasing (38,9%).

Czytaj także