Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
stacja paliw Shella

Nadchodzące dwucyfrowe ceny paliw problemem dla tureckich stacji

Nadchodzące dwucyfrowe ceny paliw problemem dla tureckich stacji

Galopująca inflacja sprawiła, że stacje benzynowe w Turcji mają problem. Otóż ceny paliw, które obecnie dochodzą do 8,20 liry za 1 litr (ok. 3,40 zł), wkrótce przekroczą 10 lir, przez co może zabraknąć cyfr na dystrybutorach. 

Ostatnio media społecznościowe obiegły slajdy z bohaterem serialu „Przyjaciele” zastanawiającym się co się stanie z wielkimi trzycyfrowymi (z dwoma miejscami po przecinku) tablicami informującymi o cenach paliw, znajdującymi się przy stacjach benzynowych, jeśli w Polsce za 1 litr paliwa przyjdzie nam zapłacić 10 zł i więcej. Rozwiązanie okazało się bardzo proste – na drugim slajdzie podano kwotę za 100 ml, co od razu zażegnało wszelkie wątpliwości co do tego, czy nie zabraknie na dystrybutorze miejsca na podanie ceny benzyny lub oleju napędowego. 

Z opisanego memu możemy się śmiać lub płakać nad nim – niepotrzebne skreślić – ale Turcja jest znacznie bliżej przekroczenia granicy kwoty dwucyfrowej za 1 litr paliwa (10 lir, czyli ok. 4,10 zł) , w związku z czym właściciele wielu tamtejszych stacji benzynowych są zaniepokojeni tym, że nie będą w stanie wyświetlić dwucyfrowych cen na dystrybutorach.   

Choć brzmi to jak stosunkowo nieduży problem, wiele firm przygotowuje się do takiego scenariusza. Według Bloomberga BP będzie w stanie dostosować do nowej rzeczywistości dystrybutory na swoich ponad 750 stacjach w ciągu około 2 tygodni, natomiast Shell, mający w Turcji sieć ponad 1100 stacji, „bada”, które z nich będą wymagać aktualizacji.  

Ale dla niedużych firm lub stacji benzynowych dysponujących mniej nowoczesnymi dystrybutorami nowa rzeczywistość może okazać się jednak bardziej problematyczna niż dla przytoczonych wyżej BP i Shella. 

Gwałtowny wzrost cen benzyny i oleju napędowego w Turcji wynika z połączenia wysokich cen energii elektrycznej, słabnącego lira, który od początku roku stracił około 20% swojej wartości, oraz z wygaśnięcia licznych ulg podatkowych pomagających trzymać ceny na niskim poziomie.

Czytaj także