Pierwszy miesiąc 2024 roku przyniósł wzrost sprzedaży nowych aut osobowych aż o ponad 1/5 w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Dominacja Toyoty trwa w najlepsze.
Dobra passa w sprzedaży nowych samochodów w Polsce trwa. Poprzedni rok zakończył się wzrostem popytu na poziomie 13,2 procent (w porównaniu z 2022 r.), zaś właśnie opublikowane dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za styczeń wskazują, że rejestracje nadal rosną.
W pierwszym miesiącu br. nabywców znalazło bowiem 42 796 aut, to jest aż o 22,1% więcej niż w styczniu 2023 r. (przekłada się to na 7750 sztuk). To także więcej niż w grudniu 2023 r., ale o niewielkie 1,6%.
Zdecydowana większość, bo 17, spośród dwudziestu najpopularniejszych marek jest wyraźnie „na plusie”. Wśród nich największy wzrost sprzedaży zanotowały Cupra (+176,6%), Nissan (+89,3%) oraz BMW (+55,3%). Jedynie trzem firmom sprzedaż spadła. Są to Dacia (-18,6%), Ford (-16,7%) oraz Volkswagen (-4,3%).
Toyota coraz wyraźniej dominuje na rynku w Polsce. Sprzedała bowiem aż 9807 aut, czyli niemal 2,5 raza więcej niż druga w zestawieniu Skoda i uzyskała ponad trzykrotnie lepszy wynik niż trzecia Kia. Co ciekawe, BMW i Audi, czyli marki premium wyprzedziły m.in. Volkswagena (uplasował się na miejscu 7.).
Niezmiennie na czele najchętniej kupowanych samochodów znajduje się Toyota Corolla. Całe podium należy zresztą do samochodów tej japońskiej marki. Z dwudziestu najchętniej kupowanych modeli samochodów w styczniu aż czternaście jest SUV-ami lub corssoverami. Numerem 1 wśród aut marek premium zostało Audi Q5 (ogólnie miejsce 14.; 601 szt.).
Najwięcej aut ma silniki benzynowe (37,7%; -6,6 punktów procentowych w stosunku do udziału ze stycznia 2023 r.), a na kolejnych miejscach znajdują się hybrydy (25,6%; +3,3 p.p.), miękkie hybrydy (21,0%; +3,9 p.p.), auta z jednostkami Diesla (7,3%; -1,5 p.p.) i wyposażonymi w zasilanie LPG (3,2%; +0,5 p.p.), a stawkę zamykają pojazdy elektryczne (2,6%; -0,5 p.p.) i hybrydy plug-in (2,5%; +0,3 p.p.).
Warto też wspomnieć o rynku samochodów dostawczych, bo ten w przeciwieństwie do „osobówek”, ma się gorzej niż na początku 2023 r. W naszym kraju w styczniu zarejestrowano bowiem 4638 pojazdów użytkowych, co oznacza spadek popytu o 10,3% w stosunku do stycznia 2023 r. i 26,1% w porównaniu z grudniem 2023 r. Liderem wśród „dostawczaków” jest Renault (820 szt., spadek o 30,4% rok do roku), zaś najpopularniejszym modelem Renault Master (585 szt., spadek o 32,6% rok do roku).
Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Polsce w styczniu 2024 r. (dane: PZPM)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I 2024 r. (szt.) | Różnica do I 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 9807 | +22,7% |
2 | Skoda | 4006 | +11,4 |
3 | Kia | 3066 | +16,1 |
4 | Hyundai | 2501 | +44,2 |
5 | BMW | 2406 | +55,3 |
6 | Audi | 2345 | +26,4 |
7 | Volkswagen | 1937 | -4,3 |
8 | Mercedes | 1772 | +37,5 |
9 | Renault | 1609 | +30,4 |
10 | Dacia | 1394 | -18,6 |
Top 10: najpopularniejsze modele nowych samochodów osobowych w Polsce w styczniu 2024 r. (dane: PZPM)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I 2024 r. (szt.) | Różnica do I 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 3075 | +77,7 |
2 | Toyota Yaris Cross | 1604 | -8,9 |
3 | Toyota Yaris | 1466 | +4,0 |
4 | Skoda Octavia | 1427 | +120,9 |
5 | Kia Sportage | 1205 | +66,4 |
6 | Hyundai Tucson | 1148 | +135,2 |
7 | Toyota C-HR | 1131 | +102,0 |
8 | Toyota RAV4 | 1038 | +33,2 |
9 | Cupra Formentor | 848 | +170,1 |
10 | Renault Captur | 666 | +152,3 |