Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Salon Toyoty

Bardzo mocny początek roku na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce

Bardzo mocny początek roku na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce

Pierwszy miesiąc 2024 roku przyniósł wzrost sprzedaży nowych aut osobowych aż o ponad 1/5 w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Dominacja Toyoty trwa w najlepsze.

Dobra passa w sprzedaży nowych samochodów w Polsce trwa. Poprzedni rok zakończył się wzrostem popytu na poziomie 13,2 procent (w porównaniu z 2022 r.), zaś właśnie opublikowane dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za styczeń wskazują, że rejestracje nadal rosną.

W pierwszym miesiącu br. nabywców znalazło bowiem 42 796 aut, to jest aż o 22,1% więcej niż w styczniu 2023 r. (przekłada się to na 7750 sztuk). To także więcej niż w grudniu 2023 r., ale o niewielkie 1,6%.

Toyota nadal dystansuje konkurencję

Zdecydowana większość, bo 17, spośród dwudziestu najpopularniejszych marek jest wyraźnie „na plusie”. Wśród nich największy wzrost sprzedaży zanotowały Cupra (+176,6%), Nissan (+89,3%) oraz BMW (+55,3%). Jedynie trzem firmom sprzedaż spadła. Są to Dacia (-18,6%), Ford (-16,7%) oraz Volkswagen (-4,3%).

Toyota coraz wyraźniej dominuje na rynku w Polsce. Sprzedała bowiem aż 9807 aut, czyli niemal 2,5 raza więcej niż druga w zestawieniu Skoda i uzyskała ponad trzykrotnie lepszy wynik niż trzecia Kia. Co ciekawe, BMW i Audi, czyli marki premium wyprzedziły m.in. Volkswagena (uplasował się na miejscu 7.). 

Niezmiennie na czele najchętniej kupowanych samochodów znajduje się Toyota Corolla. Całe podium należy zresztą do samochodów tej japońskiej marki. Z dwudziestu najchętniej kupowanych modeli samochodów w styczniu aż czternaście jest SUV-ami lub corssoverami. Numerem 1 wśród aut marek premium zostało Audi Q5 (ogólnie miejsce 14.; 601 szt.).

Benzyna i diesel – wyraźnie malejący udział

Najwięcej aut ma silniki benzynowe (37,7%; -6,6 punktów procentowych w stosunku do udziału ze stycznia 2023 r.), a na kolejnych miejscach znajdują się hybrydy (25,6%; +3,3 p.p.), miękkie hybrydy (21,0%; +3,9 p.p.), auta z jednostkami Diesla (7,3%; -1,5 p.p.) i wyposażonymi w zasilanie LPG (3,2%; +0,5 p.p.), a stawkę zamykają pojazdy elektryczne (2,6%; -0,5 p.p.) i hybrydy plug-in (2,5%; +0,3 p.p.).

Warto też wspomnieć o rynku samochodów dostawczych, bo ten w przeciwieństwie do „osobówek”, ma się gorzej niż na początku 2023 r. W naszym kraju w styczniu zarejestrowano bowiem 4638 pojazdów użytkowych, co oznacza spadek popytu o 10,3% w stosunku do stycznia 2023 r. i 26,1% w porównaniu z grudniem 2023 r. Liderem wśród „dostawczaków” jest Renault (820 szt., spadek o 30,4% rok do roku), zaś najpopularniejszym modelem Renault Master (585 szt., spadek o 32,6% rok do roku).

Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Polsce w styczniu 2024 r. (dane: PZPM)

Pozycja Marka Sprzedaż I 2024 r. (szt.) Różnica do I 2023 r. (proc.)
1 Toyota 9807 +22,7%
2 Skoda 4006 +11,4
3 Kia 3066 +16,1
4 Hyundai 2501 +44,2
5 BMW 2406 +55,3
6 Audi 2345 +26,4
7 Volkswagen 1937 -4,3
8 Mercedes 1772 +37,5
9 Renault 1609 +30,4
10 Dacia 1394 -18,6

Top 10: najpopularniejsze modele nowych samochodów osobowych w Polsce w styczniu 2024 r. (dane: PZPM)

1. Toyota Corolla (3075 szt.)

toyota-corolla-przod
Toyota

2. Toyota Yaris Cross (1604 szt.)

toyota-yaris-cross-przod
Toyota

3. Toyota Yaris (1466 szt.)

toyota-yaris
Toyota
Pozycja Marka/model Sprzedaż I 2024 r. (szt.) Różnica do I 2023 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 3075 +77,7
2 Toyota Yaris Cross 1604 -8,9
3 Toyota Yaris 1466 +4,0
4 Skoda Octavia 1427 +120,9
5 Kia Sportage 1205 +66,4
6 Hyundai Tucson 1148 +135,2
7 Toyota C-HR 1131 +102,0
8 Toyota RAV4 1038 +33,2
9 Cupra Formentor 848 +170,1
10 Renault Captur 666 +152,3

Czytaj także