Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Laweta z używanymi autami

Import aut używanych w 2023 roku: było słabo, a efektem są rosnące ceny. Co jeszcze pokazują nam dostępne dane?

Import aut używanych w 2023 roku: było słabo, a efektem są rosnące ceny. Co jeszcze pokazują nam dostępne dane?

Dla rynku aut używanych w Polsce samochody sprowadzane to fundament. Niestety, rok 2023 zamknął się pod względem importu pojazdów używanych jednym z najgorszych wyników w historii. Jak dokładnie prezentują się statystyki? Które marki i modele sprowadzane były najczęściej, w jakim wieku są auta i jakie są ich najpopularniejsze wersje silnikowe?

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że polski rynek wtórny stoi samochodami sprowadzanymi z Zachodu. Od momentu wstąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej każdego roku sprowadzaliśmy kilkaset tysięcy pojazdów. Zdarzało się, że import aut osobowych i dostawczych przekraczał próg miliona egzemplarzy.

Lepiej niż było, ale i tak kiepsko

Podsumowując ubiegłe 12 miesięcy, Samar podał, że w całym 2023 roku łączny import (rozumiany jako liczba zarejestrowanych w ubiegłym roku pojazdów) wyniósł 805 775 aut. Oznacza to wzrost względem 2022 r. o 4,3%. Nie można jednak mówić o poważnych wzrostach, a tym bardziej o powrocie do sytuacji sprzed pandemii. Pomijając 2022 r., tak niski rezultat analitycy Samaru obserwowali w 2014 r. (sprowadzono 807 tys. aut) oraz w latach wcześniejszych.

Wysokie koszty importu

Zjawisko ma kilka przyczyn. Główne to inflacja i postępująca drożyzna – wartość pieniądza spada, więc za używane samochody nabywcy siłą rzeczy oczekują więcej, a spiralę nakręcają wysokie ceny nowych samochodów w salonach. Nie bez znaczenia są też rosnące koszty i transportu – używany pojazd trzeba przecież kupić za granicą, przywieźć, a zwykle także przygotować do sprzedaży.

Ciągle sprowadzamy stare auta

Analitycy Samaru zauważają, że średni wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, jednak przestał rosnąć tak dynamicznie, jak w poprzednim roku. W 2023 roku wyniósł 13 lat.

Czy to dużo? Trudno o zwięzłą i prostą odpowiedź. Statystycznie rzecz biorąc, mowa o samochodach z rocznika 2010, a więc pojazdach spełniających normę emisji Euro 5 (by ją spełnić, diesle muszą mieć w wydechu filtr sadzy), wyposażonych w ABS, przynajmniej czołowe poduszki powietrzne, a zwykle także w ESP.

Co więcej, były to samochody projektowane w czasie, gdy producenci zaczęli brać pod uwagę wytyczne Euro NCAP, a więc także bezpieczniejsze dla podróżujących w ich wnętrzach oraz często lepiej chroniące pieszego od modeli poprzedniej generacji.

Kiepski stan techniczny

Kryterium wiekowe nie powinno być więc podstawą do dzielenie sprowadzanych pojazdów na dobre egzemplarze czy „złom”. Kluczowy jest stan techniczny, a z tym bywa niestety źle.

Z założenia używane auta w krajach pochodzenia są często droższe niż w Polsce. By wypracować zysk, konieczne jest zatem znalezienie taniego egzemplarza. Oznacza to, że na celowniku handlarzy są samochody po przejściach – zaniedbane, z wysokim przebiegiem czy wypadkową historią. Nierzadko wszystkie czynniki występują jednocześnie. Poszukujący używanego samochodu nie powinni gonić za okazją. Prędzej trafią na minę.

Samochody osobowe trzonem importu

import aut uzywanych 2023_wykres zmiany na przestrzeni lat

Polski rynek wtórny domaga się dużej liczby używanych aut osobowych, więc firmy i osoby zajmujące się handlem sprowadzają je masowo – w niektórych latach natężenie importu „osobówek” osiągało poziom miliona sztuk.

Jednocześnie dają się zauważyć spore wahania w imporcie pojazdów osobowych, związane m.in. z pogarszającą się dostępnością oraz rosnącymi cenami. Problemy zaczęły się wraz z wybuchem pandemii. To z kolei wymusiło otwarcie się importerów na nowe rynki. Wyraźnie widać to w tabeli prezentującej kraje pochodzenia używanych aut. Dynamicznie rośnie import z północy Europy, przy czym Norwegia staje się głównym źródłem „elektryków”. Z kolei w USA na aukcjach wciąż można korzystnie kupić lekko uszkodzone pojazdy.

Skąd sprowadzamy auta

Kierunki importu
Miejsce Kraj pochodzenia Import w 2022 Import w 2023 Różnica Zmiana miejsca
1 Niemcy 415 784 422 293 1,6%
2 Francja 97 898 93 246 -4,8%
3 Belgia 49 638 56 848 14,5%
4 USA 38 592 46 066 19,4% 1
5 Holandia 39 875 42 934 7,7% -1
6 Szwecja 18 556 25 004 34,7% 3
7 Włochy 22 124 22 656 2,4% -1
8 Dania 17 720 20 097 13,4% 2
9 Austria 20 126 20 045 -0,4% -2
10 Szwajcaria 18 838 18 991 0,8% -2
11 Norwegia 4654 6501 39,7% 1
12 Kanada 4984 5237 5,1% -1
13 Czechy 3538 4360 23,2% 1
14 Wielka Brytania 4045 3829 -5,3% -1
15 Finlandia 2587 3167 22,4% 1
16 Luksemburg 2815 2902 3,1% -1
17 Hiszpania 2327 2178 -6,4%
18 Litwa 1072 1716 60,1% 1
19 Japonia 1302 1459 12,1% -1
20 Słowacja 809 1057 30,7%

Import używanych aut osobowych

Top importowanych marek samochodów

Renoma i mnogość modeli sprawiają, że niemieckie marki od lat okupują czołowe miejsca. Całkiem wysoko są też francuscy producenci – ich auta kuszą rozsądnymi kosztami zakupu oraz utrzymania. 

  • Skoda od lat znajduje się nisko w statystykach importu – potrzeby klientów bez trudu pokrywa pula samochodów pochodzących z krajowych salonów.
Najpopularniejsze marki
  Rok 2022 Rok 2023 Różnica
Volkswagen 71 836 74 966 4,4%
Ford 65 511 70 826 8,1%
Opel 69 106 68 973 -0,2%
Audi 60 284 63 770 5,8%
BMW 44 752 47 423 6,0%
Renault 38 749 37 008 -4,5%
Peugeot 36 968 36 149 -2,2%
Mercedes 31 074 32 924 6,0%
Citroen 30 860 28 605 -7,3%
Toyota 25 506 28 090 10,1%
Hyundai 24 454 27 876 14,0%
Volvo 19 854 25 198 26,9%
Kia 18 598 21 601 16,1%
Skoda 17 892 20 994 17,3%
Nissan 19 092 20 104 5,3%
Seat 19 153 18 435 -3,7%
Fiat 17 923 17 146 -4,3%
Mazda 13 456 13 298 -1,2%
Honda 11 744 11 041 -6,0%

Najczęściej sprowadzane modele 

Decyzja o zakupie używanego auta to nierzadko „zło konieczne”. Nowe samochody są na tyle drogie, że wiele osób nie może pozwolić sobie na ich zakup. Inwestycja w używane auto nie jest tylko sposobem na poczynienie oszczędności. Dla wielu kierowców to także metoda na spełnienie marzeń o wejście w posiadanie modelu z półki premium.

Nowe auta z tej kategorii, zwłaszcza doposażone, z mocniejszymi silnikami, są koszmarnie drogie, jednak po kilkunastu latach można je taniej kupić, a wciąż mają wiele do zaoferowania. Uwaga na koszty utrzymania. Te nie spadają! 

Najpopularniejsze modele
  Rok 2022 Rok 2023 Różnica
Audi A4 21 204 21 057 -0,7%
Opel Astra 21 237 20 849 -1,8%
Volkswagen Golf 20 648 20 494 -0,7%
BMW serii 3 15 791 15 931 0,9%
Ford Focus 13 189 14 272 8,2%
Audi A3 14 068 13 751 -2,3%
VW Passat 11 170 12 255 9,7%
Opel Corsa 13 121 12 185 -7,1%
Ford Fiesta 11 626 11 560 -0,6%
Audi A6 10 005 10 608 6,0%
Volkswagen Polo 11 055 10 353 -6,4%
Nissan Qashqai 8532 10 019 17,4%
Ford Mondeo 9636 9962 3,4%
BMW serii 5 9744 9823 0,8%
Opel Insignia 8004 8723 9,0%
Ford Kuga 6300 8367 32,8%
Opel Meriva 8293 7821 -5,7%
Renault Megane 7823 7519 -3,9%
Kia Sportage 5894 7516 27,5%
Renault Clio 8181 7509 -8,2%
import aut uzywanych 2023_audi a4

Audi A4 od lat pozostaje królem rynku, aczkolwiek w 2022 roku musiało uznać wyższość Astry.

Rodzaj napędu sprowadzanych aut osobowych 

Odwrót od diesli jest widoczny – nie tylko na Zachodzie, ale i w Polsce, gdzie kierowcy boją się używanego samochodu z silnikiem wysokoprężnym, który po latach może wymagać bardzo pokaźnego doinwestowania. Całkowity udział „elektryków” w strukturze importu jest niewielki, ale wyrażony liczbami robi już wrażenie – widać, że zainteresowanie autami na prąd szybko rośnie. Nakręcają je topniejące ceny „elektryków” na Zachodzie i mniejsze obłożenia podatkowe w przypadku importu.

Rodzaj napędu a liczba sprowadzonych aut
  Liczba sprowadzonych Udział w imporcie
  Rok 2022 Rok 2023 Rok 2022 Rok 2023 Różnica
Benzyna 410 813 416 375 58,2% 56,5% -1,7%
Diesel 291 897 316 120 41,4% 42,9% 1,5%
Elektryczny 2659 3917 0,4% 0,5% 0,1%
Pozostałe 187 426 0,0% 0,1% 0,1%
Łącznie 705 556 736 838  

Związek wieku aut z napędem 

Silniki benzynowe są tańsze i prostsze w naprawach od diesli, a często też mniej intensywnie eksploatowane, więc dane Samaru nie powinny dziwić – kwitnie import starszych aut na benzynę. Zrozumiałe jest też zainteresowanie świeżymi „elektrykami” – pierwsze modele były dalekie od doskonałości.

Rodzaj napędu a średni wiek samochodów
  Rok 2022 Rok 2023
Benzyna 14,06 roku 13,91 roku
Diesel 12,12 roku 12,21 roku
Elektryczny 5,78 roku 5,45 roku
Średnia rynkowa 13,23 roku 13,13 roku

Import używanych aut dostawczych do 3,5 t

Top marek aut do pracy

Dla przedsiębiorców wygląd, wykończenie czy sama marka auta dostawczego mają drugorzędne znaczenie. Liczą się rozmiary skrzyni na towar, ładowność, spalanie oraz koszty zakupu i serwisowania. 

  • Od lat na rynku królują marki francuskie i włoskie – świetnie zaopatrzone w niezbyt drogie części, a także mające rozbudowane sieci serwisowe.
Najpopularniejsze marki
  Rok 2022 Rok 2023 Różnica
Renault 11 739 12 173 3,7%
Volkswagen 8188 8492 3,7%
Fiat 7808 7690 -1,5%
Opel 6445 6262 -2,8%
Ford 5285 6087 15,2%
Mercedes 5415 5683 4,9%
Peugeot 5390 5367 -0,4%
Citroen 5486 5241 -4,5%
Iveco 4262 4415 3,6%
Nissan 1987 2012 1,3%
Dodge 928 1319 42,1%
Toyota 542 718 32,5%
Renault Trucks 537 466 -13,2%
Mitsubishi 240 251 4,6%
Dacia 194 191 -1,5%
Hyundai 199 172 -13,6%
Fuso 162 159 -1,9%
Chevrolet 129 150 16,3%
Isuzu 145 138 -4,8%
Land Rover 109 138 26,6%

Ulubione samochody użytkowe 

W świecie pojazdów użytkowych nikt nie kieruje się regułami, że nie kupuje się samochodów marek zaczynających się na literę F czy włoskich. Wręcz przeciwnie. Są one często sprowadzane do Polski, a później kupowane. Nie można zapominać, że część modeli Opla czy Nissana to włoskie lub francuskie auta ze zmienionymi znaczkami. W ten sposób koncerny znacząco optymalizują koszty projektowania i produkcji modeli, których wygląd zbliżony do osobowych modeli danych marek to kwestia drugorzędna.

Najpopularniejsze modele
  Rok 2022 Rok 2023 Różnica
Renault Master 5640 5757 2,1%
Fiat Ducato 4803 4683 -2,5%
Renault Trafic 4168 4582 9,9%
Iveco Daily 4260 4414 3,6%
VW Transporter 3827 3947 3,1%
Mercedes Sprinter 3515 3670 4,4%
Opel Vivaro 3715 3636 -2,1%
Ford Transit 2521 2500 -0,8%
Peugeot Boxer 2638 2456 -6,9%
Citroen Jumper 2550 2237 -12,3%
VW Caddy 1948 2031 4,3%
Fiat Doblo 1793 1791 -0,1%
Citroen Berlingo 1658 1714 3,4%
Opel Movano 1734 1642 -5,3%
Renault Kangoo 1697 1632 -3,8%
VW Crafter 1551 1622 4,6%
Mercedes Vito 1438 1515 5,4%
Peugeot Partner 1308 1426 9,0%
Dodge RAM 907 1283 41,5%
Peugeot Expert 1121 1201 7,1%
import aut uzywanych 2023_renault master

Renault Master od lat jest hitem na rynku wtórnym, jak również pierwotnym.

Rodzaj napędu w sprowadzanych autach dostawczych 

By na siebie zarobić, samochody dostawcze nierzadko muszą pokonywać kilkaset kilometrów dziennie – zdarza się, że autostradami i ze sporym ładunkiem. W takich warunkach silniki wysokoprężne nie mają sobie równych, co znajduje odzwierciedlenie w danych Samaru dotyczących liczby rejestrowanych aut dostawczych w latach 2022-2023. Modele elektryczne to margines rynku, ale w cyklu miejskim okazują się ciekawą alternatywą dla samochodów z silnikami benzynowymi. 

Rodzaj napędu a liczba sprowadzonych
  Liczba sprowadzonych Udział w imporcie
  Rok 2022 Rok 2023 Rok 2022 Rok 2023 Różnica
Benzyna 3727 4199 5,6% 6,1% 0,5%
Diesel 62 799 64 477 94,0% 93,5% -0,5%
Elektryczny 220 196 0,3% 0,3% 0,0%
Pozostałe 46 65 0,1% 0,1% 0,0%
Łącznie 66 792 68 937  

Rodzaj napędu a wiek samochodów 

W przypadku aut dostawczych rodzaj napędu ma mniejszy związek z wiekiem. Są one sprzedawane na Zachodzie po określonym czasie czy przebiegu – np. gdy wygaśnie kolejna umowa najmu czy leasingu lub kiedy zaczynają wymagać kosztownego serwisu po wysokim przebiegu.

Rodzaj napędu a średni wiek samochodów
  Rok 2022 Rok 2023
Benzyna 12,13 roku 12,92 roku
Diesel 12,17 roku 12,19 roku
Elektryczny 6,98 roku 7,75 roku
Średnia rynkowa 12,16 roku 12,22 roku

PODSUMOWANIE

import aut uzywanych 2023_dostawcze

Ponad 800 tys. zarejestrowanych w ubiegłym roku używanych aut z importu nie oznacza, że rynek wtórny to eldorado dla kupującego, ale można na nim znaleźć atrakcyjne propozycje. Trzeba jednak pamiętać, że zakup dobrego i niedrogiego auta staje się coraz trudniejszy. Polecamy przedzakupowe sprawdzenie w stacji kontroli lub u mechanika.

Czytaj także