Diesel to wciąż najlepszy wybór na dalsze trasy. Myśląc perspektywicznie, kupując auto używane, warto inwestować w modele z normą Euro 6, czyli wyprodukowane po 2014 roku, które nie będą miały jeszcze przez lata problemów z wjazdem do centrów miast objętych strefami czystego transportu.
Wszystko wskazuje na to, że dni samochodów z silnikami wysokoprężnymi są policzone. Ale nie należy wpadać w panikę. Jeszcze przynajmniej przez 10 lat będzie się nimi można swobodnie poruszać, pod warunkiem że będą to dość nowoczesne konstrukcje. Teoretycznie wystarczy mieć auto wyprodukowane po 2010 roku z normą Euro 5.
Jeśli ktoś jest teraz na etapie zakupu samochodu, powinien pomyśleć perspektywicznie i zainwestować w jeszcze młodszy model – najlepiej z normą Euro 6 (po 2014/2015 roku). Dzięki temu w 2027 roku nie będzie się musiał przejmować kolejnymi obostrzeniami wprowadzanymi w strefach czystego transportu.
Owszem, z jednej strony auta z Euro 6 są znacznie droższe niż te z Euro 5, ale przynajmniej część zainwestowanych pieniędzy „wróci” do użytkownika dzięki niższej utracie wartości. Diesla z Euro 5 za 2-3 lata będzie już trudniej sprzedać. Wszystkie prezentowane auta są dosyć drogie, więc nie możemy napisać, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Mimo wszystko staraliśmy się, aby propozycje były jak najbardziej zróżnicowane.
Pojemność: 1560 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 3,6 l/100 km
Na naszym rynku Citroen C4 II nie jest zbyt popularnym samochodem i dzięki temu kupujący mają spore szanse na to, żeby upolować ładny, zadbany egzemplarz z autentycznym, niskim przebiegiem w atrakcyjnej cenie.
Absolutnie nie należy obawiać się tego modelu – to zwyczajny kompakt, który w wersjach wysokoprężnych jest idealnym towarzyszem podróży. Uznanie budzą komfort resorowania (a mamy tu zwyczajne zawieszenie bez „hydropneumatyki”) oraz skuteczne wyciszenie wnętrza. Polecamy egzemplarze wyprodukowane po 2015 roku. Właśnie wtedy debiutowały udane silniki BlueHDi 100 oraz BlueHDi 120 (oba o pojemności 1.6). Przy odrobinie szczęścia można trafić na bardzo dobrą, dwulitrową wersję BlueHDi 150.
Głównym problemem silników 1.6 są nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami, ale to drobiazg – ta jednostka była dopracowywana i udoskonalana przez wiele lat, więc jest naprawdę niezawodna. Silnik dwulitrowy jest jeszcze lepszy – jego jedyne mankamenty to nieco za wysokie zużycie paliwa w mieście oraz pokaźne ceny ofertowe. Wszystkich wersji dotyczą potencjalne problemy z układem AdBlue – niektóre z nich rozwiązuje akcja serwisowa (warto zapytać o nią w ASO).
Pojemność: 1499 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm, prędkość maksymalna: 193 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
Ford Focus III to jeden z najpopularniejszych samochodów flotowych w Polsce. Właśnie z tego powodu w ogłoszeniach królują wersje kombi w nieatrakcyjnych kolorach. Ale jeśli komuś to nie przeszkadza, może w rozsądnej cenie kupić samochód krajowy, z pełną historią serwisową, na dodatek z fakturą VAT.
Pod względem jakości i niezawodności model bez wątpienia plasuje się powyżej średniej. Nie można również narzekać na zaopatrzenie w części zamienne. Mając na uwadze fakt, że szukamy aut z normą Euro 6, w grę wchodzą tylko silniki 1.5 TDCi, które nie są tak udane jak 1.6 TDCi. Warto wybierać samochody z 2015 lub nawet 2016 roku, ponieważ one nie mają już wielu chorób wieku dziecięcego (chodzi oczywiście o silniki, bo auto produkowano od 2010 roku). Nie zaszkodzi także skrócenie interwału wymiany oleju do 10 tys. km.
Słabych punktów nie ma największy turbodiesel w gamie – 2.0 TDCi, dostępny także w usportowionej wersji ST (185 KM).
Pojemność: 1582 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 280 Nm, prędkość maksymalna: 196 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 3,6 l/100 km
Cee'd II, podobnie jak poprzednia generacja modelu, pochodzi z europejskiego centrum rozwojowego Kii w Rüsselsheim w Niemczech i należy do najciekawszych propozycji w tym zestawieniu. Niektóre egzemplarze mają jeszcze fabryczną gwarancję (była na 7 lat). Auto przesadnie się nie psuje, cieszy nowoczesnymi rozwiązaniami (np. centralny prędkościomierz to wyświetlacz, który doskonale imituje tradycyjny zegar). Do wyboru mamy hatchbacka i kombi – obie wersje są wygodne i doskonale sprawdzą się w roli pojazdów rodzinnych.
Tak jak w przypadku opisywanego dalej Hyundaia i30, normę Euro 6 spełnia tylko jeden diesel – 1.6 CRDi, ale tu możemy wybierać między wersjami 110 i 136 KM (obie muszą być po 2015 roku). W obydwu przypadkach to bardzo dobry wybór. Ten silnik nie jest przesadnie paliwożerny (realne zużycie waha się w przedziale 5,5-7,6 l/100 km), ma wystarczającą dynamikę i niezłą trwałość. Pod względem kosztów serwisowania także nie jest źle.
Najdroższy element – układ wtryskowy – opracowała firma Bosch, co ułatwia ewentualną regenerację (w japońskich dieslach zazwyczaj mamy drogi osprzęt Denso). W ogłoszeniach sporo ofert to egzemplarze krajowe. Zdarzają się też auta po flotach.
Pojemność: 1995 cm3, moc: 185 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Czwarta generacja Kii Sportage wygląda jak trzecia po liftingu, ale w tym przypadku absolutnie nie jest to wadą. Poprzedniczka odniosła olbrzymi rynkowy sukces, zatem rynek oczekiwał raczej drobnych zmian niż rewolucji. Nadwozie jest odrobinę dłuższe, o 3 cm powiększono rozstaw osi. Konstruktorom udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi w drugim rzędzie, a także zaoferować większy o 40 litrów bagażnik.
Dość mocno zmodyfikowano wnętrze, ale akurat tutaj zmiany były potrzebne i można oceniać je w samych superlatywach. Świetne materiały i udana stylizacja będą się jeszcze długo podobać. Wszystkie silniki Sportage IV spełniają normę Euro 6, a niektóre nawet Euro 6d, więc można swobodnie wybierać. Najtaniej kupimy wersję 1.7 CRDi (115/141 KM). Po liftingu zastąpił ją mniejszy silnik, 1.6 CRDi (115/136 KM).
Nie da się ukryć, że do samochodu tej wielkości lepiej pasuje mocniejsza, dwulitrowa jednostka. To udany silnik 2.0 CRDi rozwijający 136 lub 185 KM. Słabsza wersja zniknęła z oferty w 2018 r., mocniejszą montowano do końca produkcji. W zależności od wersji samochód dostępny jest z napędem na przednie koła lub w wydaniu 4x4.
Pojemność: 1461 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 181 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,2 l/100 km
Nissan Qashqai, podobnie jak Kia Sportage, to hit rynku wtórnego, ale w przeciwieństwie do koreańskiego konkurenta jest chętnie kupowany przez kobiety i wybierany jako alternatywa dla zwykłych kompaktów.
Dla osoby, która chce Qashqaiem jeździć wyłącznie na krótkich odcinkach w mieście, najlepszym wyborem będzie bazowy silnik benzynowy 1.2 DIG-T, ale w tym materiale omawiamy diesle. Do wyboru mamy trzy jednostki. Najlepsza z nich – 1.6 dCi – ma niestety tylko normę Euro 5. Popularna 1.5 dCi występuje w dwóch wersjach – starsza do 2018 roku ma normę Euro 5b+, a nowsza (od 2018 roku) – Euro 6d-TEMP. W 2019 roku w gamie pojawia się nowa jednostka 1.7 dCi, ma normę Euro 6d-TEMP.
Qashqai II jest postrzegany jako samochód niezawodny, ale wynika to w dużej mierze z szeroko zakrojonych kampanii serwisowych. Było ich dużo i po zakupie auta warto się upewnić, czy wszystkie zostały przeprowadzone.
Pojemność: 1560 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 196 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s, średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
Nietypowa stylizacja kokpitu może zniechęcać, ale nie należy z tego powodu skreślać tego modelu. Warto usiąść za kierownicą, przymierzyć się i dopiero wtedy ocenić ten oryginalny francuski projekt. To, czy kierownica zasłania część panelu wskaźników, jest wypadkową wzrostu kierowcy oraz ustawienia fotela i samej kierownicy. Warto spróbować znaleźć dobrą kombinację, bo Peugeot oferuje jedne z najlepszych diesli w tym segmencie, na dodatek nie są one przesadnie drogie.
Do wyboru mamy trzy pojemności – 1.5, 1.6 oraz 2.0. Na normę Euro 6, Euro 6d-TEMP oraz Euro 6d wskazuje oznaczenie BlueHDi. Nasze typy to jednostki o pojemnościach 1.6 (najlepiej w wersji 120 KM) i 2.0 (nawet najstarsza, 150-konna wersja jest wystarczająca). Odmiana dwulitrowa z biegiem lat oferowana była także w wersjach 177 i 181 KM, ale one były obligatoryjnie konfigurowane z automatem. Do jednostki 1.5 BlueHDi radzimy podchodzić z rezerwą, ponieważ to następca silnika 1.6, który w początkowej fazie produkcji sprawiał pewne problemy eksploatacyjne.
Prezentowana, druga generacja 308 jest ogólnie niezłą propozycją. Pod względem niezawodności i jakości wykończenia prezentuje się znacznie lepiej od poprzednika. Spora popularność na naszym rynku przekłada się na szerokie zaplecze serwisowe.
Pojemność: 1968 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 207 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Octavia Scout nie jest lepszym wyborem od zwykłej wersji, ale chcieliśmy ją pokazać w ramach urozmaicenia. Taki samochód z dwulitrowym dieslem pod maską daje pewną przyjemność – zarówno z jazdy, jak też z samego posiadania (dzięki funkcjonalności i bogatej specyfikacji wyposażenia). Tej klasy samochody elektryczne są nieporównywalnie droższe i – póki co – nie nadają się do bezstresowego podróżowania po Europie.
Jeśli ktoś dysponuje odpowiednim budżetem, lubi czasem zboczyć z asfaltu, a niekoniecznie chciałby jeździć SUV-em, powinien wziąć Scouta pod uwagę. Za rozdział napędu na obie osie odpowiada tu sprzęgło Haldex piątej generacji. Auto ma też zwiększony o 3,1 cm (w stosunku do zwykłej Octavii) prześwit, więc idealnie sprawuje się na szutrowych lub ośnieżonych drogach. Dzięki niżej niż w typowym SUV-ie położonemu środkowi ciężkości lepiej radzi sobie na autostradzie.
Gama silnikowa Scouta jest ograniczona do mocniejszych jednostek. W przypadku diesli są to silniki 1.6 TDI 110 KM (Euro 6) oraz 2.0 TDI 150 i 180 KM. W przypadku „dwulitrówki” trzeba zwracać uwagę na rocznik i szukać egzemplarzy wyprodukowanych po 2015 roku. Krewniakiem Scouta ze znaczkiem Seata jest wersja Leon X-Perience.
Pojemność: 1968 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
„Passat w tedeiku” to oczywiście gwałt na regułach języka polskiego, ale jednocześnie symbol pewnego stylu życia, kojarzący się z wygodą, funkcjonalnością i niskimi kosztami eksploatacji. Prezentowana generacja B8 udała się niemieckim konstruktorom wyjątkowo i właśnie w wersjach wysokoprężnych oferuje swoim użytkownikom to, co najlepsze.
Dla osób zainteresowanych tym modelem mamy doskonałą wiadomość – wszystkie diesle spełniają normę Euro 6 lub wyższe. Podstawowa, ultraekonomiczna wersja ma pod maską silnik 1.6 TDI o mocy 120 KM. Kolejne bazują już na bloku 2-litrowym. Odmiany 122/150/190/200 KM mają doładowanie pojedyncze, a wersja 240 KM/500 Nm – układ biturbo oraz seryjny napęd na cztery koła (w wersjach 150-200 KM oferowano go w opcji). Większość egzemplarzy jest wyposażona w przekładnię dwusprzęgłową (6- lub 7-biegową). Niezależnie od wersji uchodzi za bardzo udaną, ale jeśli auto ma ponad 200 tys. km przebiegu, może wymagać regeneracji.
Pojemność: 1461 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 171 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100 km
Zamiast szukać Dustera I z końcówki produkcji, lepiej trochę dołożyć i kupić Dustera II. Samochód jest nie tylko ładniejszy, ale i lepiej wykonany. Pozytywne zmiany są najbardziej widoczne we wnętrzu. Nie zmienił się natomiast charakter tego samochodu. Wysoki prześwit i opcjonalny napęd na cztery koła pozwalają faktycznie wjechać w teren, a obszerne wnętrze z zapasem spełnia wymagania rodziny 2+2.
Duster to idealny samochód do LPG, ale skoro mówimy o dieslach, to w autach z początkowego okresu produkcji oferowano znany, oszczędny silnik 1.5 dCi (lub Blue dCi) o mocy 90, 95, 110 lub 115 KM.
Pojemność: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s, średnie zużycie paliwa: 3,7 l/100 km
Trzy wersje nadwoziowe sprawiają, że każdy może wybrać coś dla siebie. Tipo jest modelem prostym konstrukcyjnie i dzięki temu niezawodnym. Największym zmartwieniem użytkowników jest szybkie zużycie zawieszenia, ale jego naprawy są tanie. Gama diesli ogranicza się do dwóch silników – bardzo oszczędnego 1.3 Multijet oraz optymalnego 1.6 Multijet. Obie jednostki były sukcesywnie modernizowane, otrzymując w kolejnych latach produkcji normy Euro 6d-Temp i Euro 6d (od 2020 roku). Tipo z dieslem nie jest złym wyborem, ale głównym atutem modelu jest spora dostępność aut z polskiej sieci sprzedaży.
Pojemność: 1582 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 280 Nm, prędkość maksymalna: 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
Szukającym diesla z normą Euro 6 do wyboru zostaje tylko najmocniejsza, 136-konna wersja silnika Blue 1.6 CRDi. Takich ofert nie będzie zresztą zbyt wiele, ponieważ w grę wchodzą tylko ostanie dwa lata produkcji tego modelu. Hyundai i30 II jest nowoczesnym samochodem skonstruowanym według europejskiej szkoły.
Może nie warto jakoś specjalnie polować na to auto, ale absolutnie nie należy go pomijać podczas przeglądania ogłoszeń. Jest wygodne, pakowne i najczęściej dobrze wyposażone.
Pojemność: 1956 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Pod maską Jeepa Renegade'a pracują dwa diesle spełniające normę Euro 6 – 1.6 Multijet i 2.0 Multijet. Pierwszy jest propozycją wystarczającą, drugi – rewelacyjną. Przeglądając ogłoszenia, trzeba jednak zwracać uwagę, że obie jednostki debiutowały w 2014 roku. Żeby uniknąć pomyłki i przypadkowo nie kupić auta z normą Euro 5, najlepiej upewnić się w ASO po numerze VIN, z czym mamy do czynienia albo – jeszcze lepiej – skoncentrować się na autach wyprodukowanych po 2015 roku.
Renegade to bardzo udany model, techniczny bliźniak Fiata 500X, dopasowany do polskich realiów rynkowych, dostępny także w wersji 4x4.
Pojemność: 1560 cm3, moc: 114 KM, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: średnie zużycie paliwa: 11,2 s, 4,6 l/100 km
Od 2015 do 2017 roku oferowano ten samochód z jednostką 1.6 DI-D (to francuski silnik 1.6 HDi) z normą czystości spalin Euro 6. Alternatywna jednostka Mitsubishi 1.8 DI-D (2010-2015) miała tylko normę Euro 5. Od 2013 do 2018 roku oferowano jeszcze diesla 2.2 DI-D MIVEC z normą Euro 6, ale na naszym rynku to totalna egzotyka.
ASX ma trochę przestarzałą stylizację, ale to dość niezawodny i żywotny samochód. Co ciekawe – auto ma dokładnie taki sam rozstaw osi, jak o rozmiar większy Outlander i dzięki temu jest dość wygodne.
Pojemność: 1598 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie paliwa: 3,9 l/100 km
Astra jest na naszym bardzo popularnym modelem, co przekłada się na doskonałe zaplecze serwisowe i świetny dostęp do części zamiennych. Wszystkie diesle Astry V spełniają normę Euro 6, Euro 6d lub Euro 6d-TEMP. Gamę zbudowano na dwóch jednostkach. Pierwsza ma pojemność 1.5 (moc 105 lub 122 KM), ale to bardzo młoda konstrukcja, z 2019 roku. Drugi silnik to 1.6, który występuje aż w siedmiu wersjach. Ostatnie dwie (150 i 160 KM) mają podwójne doładowanie. Nasz typ to 1.6 CDTI ecoFLEX z lat 2015-2018.
Pojemność: 1598 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 3,9 l/100 km
Kiedy Talisman wchodził do sprzedaży, wielu potencjalnych nabywców było rozczarowanych, że gamę diesli ograniczono do 1.5 dCi oraz 1.6 dCi. Polecamy ten większy silnik i zwracamy uwagę, że ta udana jednostka spełnia normę Euro 6 bez układu AdBlue. W 2018 roku w ofercie pojawiła się oczekiwana „dwulitrówka” 2.0 dCi. Doskonale pasuje do tego auta i znacznie lepiej od 1.6 spisuje się na autostradzie, ale ma już układ AdBlue, więc trzeba się zastanowić, na czym nam bardziej zależy – na dobrych osiągach, czy na tańszej obsłudze.
Pojemność: 1968 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
W tym miejscu można było wstawić spokrewnionego technicznie VW Golfa VII albo Skodę Octavię III, ale zbudowany na tej samej platformie MQB Seat Leon III jest nieco mniej popularny, więc łatwiej o jakąś okazję cenową.
Norma Euro 6 zawitała pod maskę Leona w 2015 r. Mamy zatem do wyboru silnik 1.6 TDI o mocy 110 i 115 KM (wersje 90 i 105 KM mają normę Euro 5). Uwaga – jest jeszcze wariant 1.6 TDI Ecomotive 110 KM, który występuje w wersji Euro 5 i Euro 6. W przypadku polecanej odmiany 2.0 TDI trzeba sugerować się datą produkcji. Te sprzed 2015 roku mają Euro 5, a nowsze – Euro 6 i Euro 6d-TEMP. Wszystkie dostępne diesle z normą Euro 6 cieszą się dobrą opinią, choć niektórzy narzekają na działanie AdBlue.
To oczywiście tylko wybrane modele. Diesli godnych uwagi jest znacznie więcej. Można się godzinami spierać, który z nich będzie lepszą propozycją. Warto jednak zauważyć, że główne problemy serwisowe związane z eksploatacją tych aut będą dotyczyć osprzętu odpowiedzialnego za oczyszczanie spalin oraz układów wtryskowego i doładowania, które mają kluczowy wpływ na proces spalania. Odradzamy zatem modele egzotyczne. Lepiej trzymać się popularnych marek, co daje większe szanse na dostęp do nowych lub używanych części.