Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia Sportage, Skoda Karoq, Volkswagen Tiguan test 2022

Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV, Skoda Karoq 2.0 TDI, VW Tiguan 2.0 TDI – porównanie

tygodnik „Motor”

Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV, Skoda Karoq 2.0 TDI, VW Tiguan 2.0 TDI – porównanie

W trosce o popularność Karoqa Skoda przeprowadziła niedawno lifting modelu. Ale czy to wystarczy, aby odciągnąć klientów od popularnych rywali – Kii Sportage i Volkswagena Tiguana? W teście – wersje napędzane silnikami Diesla.

Wprowadzając w 2009 r. swojego pierwszego SUV-a, model Yeti, Skoda trafiła w dziesiątkę. Auto było atrakcyjnie stylizowane i bardzo praktyczne (pojedyncze, wyjmowane tylne siedzenia), a przy tym zwinne. Pod koniec 2017 r. Yeti zastąpił Karoq – mniej charakterystyczny z wyglądu, ale nie mniej popularny: wyprodukowano go już w liczbie ponad 500 tys. egzemplarzy. Po 5 latach Karoq przeszedł lifting, a teraz stawi czoła uznanej konkurencji.

Nadwozie i wnętrze: opływowa Skoda 

Optycznie nowego Karoqa wyróżniają m.in. subtelnie zmodyfikowane lampy i zderzaki. Ważniejsza jest poprawiona aerodynamika – według Skody samochód jest o 9% bardziej opływowy od wersji sprzed modernizacji. Opcjonalnie lista wyposażenia może teraz obejmować m.in. reflektory matrycowe LED. 

Wnętrze jest nieco ciaśniejsze niż u konkurentów. W tej dziedzinie przoduje przestronny Tiguan, który oferuje wzdłużną regulację kanapy. Do Karoqa, za 2950 zł, można zamówić modułowe tylne siedzenia VarioFlex – podobne do tych stosowanych w minivanach. Łatwo je wymontować, a pojemność bagażnika rośnie wówczas do imponujących 1810 l (standardowo: 1630 l). Kia zabierze maksymalnie 1715 l, a Tiguan – 1655 l.  SUV z Wolfsburga zapewnia natomiast najlepsze możliwości holowania – uciągnie przyczepę z hamulcem o masie do 2500 kg.

Skoda_Karoq_2_0_TDI_DSG_4x4_0422_Ratering_048
Trzy pojedyncze fotele (VarioFlex, opcja za 2950 zł) z wszechstronną regulacją można wymontować.

Nowi użytkownicy Kii będą musieli przywyknąć do zakrzywionego ekranu, który wygląda efektownie, ale ma rozbudowane menu. Koreańskie auto robi za to najlepsze wrażenie pod względem jakości wykorzystanych materiałów. W Skodzie i VW znajdziemy więcej twardego plastiku, choć okładziny są tu bardzo porządnie zmontowane.

Karoq oferuje bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa: opcjonalny system Travel Assist (4350 zł) łączy funkcje m.in. aktywnego asystenta pasa ruchu oraz adaptacyjnego tempomatu w połączeniu z kierownicą z czujnikami pojemnościowymi (reagują na dotyk dłoni). Skodę można doposażyć też w proaktywny system ochrony podróżujących, który teraz monitoruje także ruch za pojazdem i w razie grożącej kolizji napina pasy bezpieczeństwa (pakiet za 2300 zł).

DANE TECHNICZNE Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV DCT AWD Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion
Silnik turbodiesel, R4 turbodiesel, R4 turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1598 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Moc maksymalna 136 KM/4000 150 KM/3000 150 KM/3000
Maks. moment obrotowy 320 Nm/2000-2250 360 Nm/1600-2750 360 Nm/1600-3000
Napęd 4x4 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./7-biegowa aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 448/186/165 cm 439/184/163 cm 449/184/167 cm
Rozstaw osi 267 cm 262 cm 268 cm
Średnica zawracania 11,2 m 10,9 m 11,4 m
Masa/ładowność 1534/691 kg 1658/592 kg 1650/650 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 526/1715 l 521/1630 l 615/1655 l
Poj. zbiornika paliwa 54 l (ON) 58 l (ON) 58 l (ON)
Opony 235/50 R19 225/50 R18 255/40 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 180 km/h 204 km/h 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 8,7 s 9,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km 6,3 l/100 km
Zasięg 930 km 1000 km 920 km
Cena od 169 900 zł 148 200 zł 165 790 zł

Komfort jazdy: cicha Kia

Wszystkie trzy testowane SUV-y wyposażono w opcjonalne adaptacyjne amortyzatory. W Kii, w przeciwieństwie do Skody i VW, nie mamy możliwości ręcznej regulacji siły tłumienia. Sportage sam decyduje o charakterystyce pracy amortyzatorów i w większości przypadków robi to właściwie. Nieco „gubi się” jedynie na dziurawych nawierzchniach, podobnie jak Tiguan. Karoq w takich sytuacjach reaguje z największym wyczuciem i lepiej chroni podróżujących przed niedoskonałościami asfaltu. 

Wszystkie trzy SUV-y zachowują się stabilnie także z pełnym obciążeniem, a komfort tłumienia zmniejsza się wówczas tylko nieznacznie.

To wszystko sprawia, że testowane pojazdy sprawdzą się również na dłuższych trasach. Podczas pakowania docenimy najniższy próg bagażnika Skody. Przyjazne dla naszych pleców są też bardzo wygodne przednie fotele z obszernymi boczkami, które zapewniają najlepsze podparcie dla tułowia. W drugim rzędzie najwygodniej podróżuje się jednak na kanapie Volkswagena. Stosunkowo wysoko umieszczone siedzisko sprawia, że odległość od podłogi jest tu optymalna.

Kia_Sportage_1_6_CRDI_48V_AWD_7DCT_0422_Ratering_018
Na torze Kia robi bardziej ociężałe wrażenie niż konkurenci, choć nie jest dużo wolniejsza od nich.

Na komfort podróży wpływa także akustyka. Kia przekonuje nie tylko najniższym poziomem hałasu, ale również najprzyjemniejszym brzmieniem silnika. Prawie nie słychać w niej też szumów wiatru. 

Napęd: stare dobre diesle

Tylko Sportage’a wyposażono w układ miękkiej hybrydy, w postaci zasilanego 48-woltową instalacją alternatora zespolonego z rozrusznikiem. Mimo to 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 136 KM nie obchodzi się z paliwem oszczędniej niż jednostki rywali. Wbrew oczekiwaniom zużywa najwięcej, średnio 7,1 l/100 km. 

Mimo  zastosowania układu miękkiej hybrydy Kia zużywa najwięcej paliwa.

Karoq i Tiguan bazują na gruntownie zmodernizowanym 2.0 TDI o mocy 150 KM. Jego dodatkowe oznaczenie EVO oznacza zapewniający skuteczniejszą redukcję tlenków azotu podwójny wtrysk AdBlue oraz różne udoskonalenia turbosprężarki, a także układów wtryskowego, wydechowego i chłodzenia. Dają one o sobie znać na stacji paliw. Ważący niespełna 1,8 t VW zużył w teście 6,9 l/100 km, a prawie o 120 kg lżejsza Skoda zadowoliła się zaledwie 6,4 l/100 km.

Ale spalanie to jedna, a osiągi i wrażenia z jazdy – druga strona medalu. Tu szybko okazuje się, że Kia mogłaby mieć o parę koni mechanicznych więcej. Nie chodzi o podejście „mocniejszy, większy, droższy”, lecz o umożliwienie płynniejszego poruszania się – podczas naszych testów Kia dość szybko robiła wrażenie „zmęczonej”. Nie ma to znaczenia w trakcie spokojnej, codziennej jazdy. Za to na autostradzie koreańskie auto szybko zostaje w tyle za konkurentami, co potwierdzają nasze pomiary. W sprincie do „setki” traci niemal 3 s do Skody, a do 150 km/h – nawet 5 s. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h, czyli o całe 24 km/h mniej niż w przypadku Karoqa. Kia nadrabia straty wysoką kulturą pracy silnika i bardzo płynnym działaniem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

DANE TESTOWE Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV DCT AWD Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,7 s 2,8 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 8,9 s 9,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 27,1 s 22,1 s 23,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,4 m 34,8 m 35,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,9 m 34,1 m 34,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB 62,0 dB 58,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,0 dB 67,0 dB 66,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:51,4 min 1:50,8 min 1:50,5 min
Prędkość w slalomie (słupki co 18 m) 63,0 km/h 62,6 km/h 62,8 km/h
Śr. testowe zużycie paliwa 7,1 l/100 km 6,4l/100 km 6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 761 km 906 km 841 km

Prowadzenie: dynamiczny Volkswagen

Choć szybkie pokonywanie zakrętów nie jest raczej domeną kompaktowych SUV-ów, Tiguan bez kompleksów zalicza testy z zakresu dynamiki. Z 20-calowymi obręczami zaskakująco zwinnie przemyka przez łuki na torze, zapewniając doskonałą trakcję, a jego komunikatywny (progresywny) układ kierowniczy pozwala na precyzyjny dobór kierunku jazdy. Jeśli w odpowiednim momencie odpuści się gaz, auto łagodnie zarzuci tył, pomagając wejść w zakręt. Aż trudno uwierzyć, że to najcięższy samochód w teście. Pozostaje jedynie topornie interweniujący układ ESP, który niekiedy ogranicza jego dynamiczny potencjał. 

VW_Tiguan_2_0_TDI_SCR_4MOTION_0422_Ratering_038
Świetne zawieszenie DCC z adaptacyjnymi amortyzatorami w Volkswagenie Tiguanie wymaga 4710 zł dopłaty.

Skoda, po liftingu również dostępna z progresywnym układem kierowniczym, zachowuje się podobnie, choć ujawnia nieco wyraźniejszą tendencję do podsterowności. Przyczyna tkwi zapewne w węższych oponach (225 wobec 255 w VW). System antypoślizgowy czeskiego auta jest podobnie nadgorliwy jak u rywala z Niemiec. Karoq imponuje za to skutecznością hamulców (34,8 m „na zimno” oraz 34,1 m na rozgrzanym układzie).

Kia Sportage daje kierowcy gorsze wyczucie – jego układ kierowniczy pracuje zbyt lekko. Ponadto w slalomie trzeba radzić sobie ze znacznie wyraźniejszymi ruchami karoserii. Zestrojenie zawieszenia można jednak uznać za udane – samochód zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.

Testowane egzemplarze są cięższe niż ich wersje bazowe – Sportage i Tiguan nawet dużo cięższe. Kia waży 1651 kg (+117 kg), Skoda 1658 kg (+22 kg), a VW – 1797 kg (+147 kg).

Ceny i wyposażenie: Europa kontra Azja

W ostatniej kategorii na prowadzenie wysuwa się najdroższa Kia. Oferuje co prawda mniej elastyczny cennik, a testowana wersja występuje tylko w droższych odmianach, ale wyposażenie okazuje się tu znacznie bogatsze niż u rywali. Do tego dochodzi długa gwarancja. Skoda i Volkswagen mają do zaproponowania przystępne pakiety dodatków. Mocną stroną Karoqa jest najniższa cena bazowa, i to przy całkiem niezłej specyfikacji.

PUNKTACJA TESTOWA maks. Kia Sportage Skoda Karoq VW Tiguan
NADWOZIE/WNĘTRZE
Przestrzeń z przodu 100 80 80 82
Przestrzeń z tyłu 100 71 66 72
Widoczność/przejrzystość 70 52 54 55
Łatwość obsługi 100 84 88 82
Pojemność bagażnika 100 56 60 58
Funkcjonalność 100 43 45 44
Ład./maks. masa przyczepy 50/30 42 47 46
Wyp. z zakr. bezpieczeństwa 150 110 100 100
Wykończenie/montaż 100/100 148 144 147
SUMA PUNKTÓW 1000 686 684 686
         
KOMFORT JAZDY
Fotele przednie 150 126 129 128
Fotele tylne 100 72 73 74
Ergonomia 150 90 96 93
Poziom hałasu 50 34 30 34
Wrażenia akustyczne 100 66 61 63
Wentylacja wnętrza 50 44 40 42
Resorowanie bez obciąż. 200 144 146 143
Resorowanie z obciąż. 200 142 143 140
SUMA PUNKTÓW 1000 718 718 717
         
NAPĘD
Przyspieszenie 150 86 106 103
Elastyczność 100
Prędkość maksymalna 150 46 59 56
Skrzynia biegów 100 85 84 84
Sposób rozwijania mocy 50 34 36 36
Kultura pracy silnika 100 72 70 70
Zużycie paliwa 325 194 204 197
Zasięg 25 21 23 22
SUMA PUNKTÓW 1000 538 582 568
         
UKŁAD JEZDNY
Prowadzenie w zakrętach 150 70 72 73
Prowadzenie w slalomie 100 55 53 54
Układ kierowniczy 100 82 85 85
Jazda po prostej 50 40 40 39
Wyczucie pedału hamulca 30 19 20 20
Droga hamowania (zimne) 150 96 102 92
Droga hamowania (rozgrzane) 150 101 109 105
Przeniesienie napędu 100 84 84 86
Bezpieczeństwo jazdy 150 134 134 135
Średnica zawracania 20 11 13 10
SUMA PUNKTÓW 1000 692 712 699
         
KOSZTY/EKSPLOATACJA
Cena 600 343 367 348
Wyposażenie 350 124 74 86
Gwarancja 50 40 20 20
SUMA PUNKTÓW 1000 507 461 454
         
SUMA CAŁKOWITA 5000 3141 3157 3124
MIEJSCE   2 1 3

Trzy kompaktowe SUV-y – podsumowanie

Zus_VT_SUV_Karoq_Sportage_Tiguan_0422_Ratering_012

Nowy Karoq w pełni zasłużył na zwycięstwo: ma lepsze wyposażenie, jest bardziej funkcjonalny i przy niskim zużyciu paliwa zapewnia najlepsze osiągi oraz najkrótsze drogi hamowania.

Kia błyszczy gwarancją i wyposażeniem. Robi też pozytywne wrażenie w zakresie komfortu. Zajmuje drugą pozycję, bo ma niezbyt mocny silnik – a w dodatku paliwożerny.

Tiguan nie jest w stanie dotrzymać kroku Karoqowi. Choć jest przestronny, to po uwzględnieniu kosztów musi uznać wyższość spokrewnionej konstrukcji spod znaku Skody.

Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV DCT AWD: galeria zdjęć

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4: galeria zdjęć

VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion: galeria zdjęć

Czytaj także