Czeski kompaktowy SUV przeszedł kurację odmładzającą. Jej efekty to zmiany w wyglądzie nadwozia i nowe pozycje na liście wyposażenia.
Produkowana od 2017 r. Skoda Karoq w 2020 i I połowie 2021 r. była drugim najczęściej sprzedawanym modelem marki (po Octavii). Wrażenie robi skala produkcji: z zakładów Skody do tej pory wyjechało ponad pół miliona Karoqów, które znalazły odbiorców w aż 60 krajach.
Po 5 latach model poddano liftingowi: subtelnemu od strony wizualnej, ale istotnemu pod kątem aerodynamiki. Inżynierom zależało bowiem na uzyskaniu jak najniższego zużycia paliwa i ograniczeniu emisji CO2. W tym celu zamontowano osłony zbiornika paliwa, przeprojektowano tylny spojler i wprowadzono nowe wzory aluminiowych felg (17-19”) z plastikowymi wstawkami Aero. Dzięki tym zabiegom aerodynamika SUV-a Skody poprawiła się o niemal 10% i udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza o wartości 0,30.
Z zewnątrz odświeżony Karoq otrzymał powiększoną atrapę chłodnicy z szerszą ozdobną listwą. Retuszowi poddano przednie reflektory (opcjonalnie z technologią Full LED Matrix) oraz tylne światła z dynamicznymi kierunkowskazami i powitalną iluminacją (także w opcji).
Podobnie jak aktualny model, poliftingowy Karoq również doczeka się odmiany Sportline z czarnymi motywami na karoserii („grill”, lusterka, tylny dyfuzor) i efektownymi atrapami wydechu.
Skromne zmiany nadwozia i tak są znaczące przy niemal nietkniętym kokpicie zmodernizowanego Karoqa. Skoda pozostaje wierna panelom z przyciskami i nie próbuje na siłę zastępować ich dotykowymi ekranami, dzięki czemu od razu wiadomo, jak np. ustawić klimatyzację i zmienić tryb jazdy.
Rewolucja objęła zestaw wskaźników: na dobre zniknęły analogowe zegary, ustępując miejsca cyfrowym (tzw. wirtualny kokpit) z wyświetlaczem 8” lub 10,25”. Po stronie zalet należy postawić przejrzystą grafikę i kilka ustawień zegarów, w tym przydatne w trasie wyświetlanie obrazu z nawigacji.
Główne centrum dowodzenia mieści się na ekranie pośrodku deski. W zestawie z największym (9,2”) przewidziano wspomnianą nawigację, sterowanie gestami i hotspot Wi-Fi. Z kolei już w tańszych znajdziemy asystenta głosowego i podłączenie do internetu. System Skody to przede wszystkim estetyczny interfejs i płynna praca, choć wybieranie mniejszych ikonek czasami wymaga ponownego stuknięcia.
W nowym Karoqu Skoda nie rezygnuje z genialnego systemu VarioFlex pozwalającego powiększyć bagażnik nawet do 1810 litrów (poprzez całkowite wyjęcie drugiego rzędu siedzeń). Standardowo mieści on 588 l – lub 521 l, gdy VarioFlexu nie ma na pokładzie (jest opcją).
Mięsiste i dobrze wyprofilowane fotele Karoqa przyjemnie otulają ciało kierowcy i pasażera (Sportline oferuje jeszcze lepsze, ze zintegrowanymi zagłówkami). Jeśli wybierzemy pakiet Eco, obszyte zostaną materiałem pozyskiwanym z recyklingu (butelek PET) – ładnym i bardzo miłym w dotyku.
Najprościej mówiąc, Karoq po liftingu przejął silniki z poprzednika. Są to jednak jednostki generacji EVO, w których zmodyfikowano układ wtryskowy i skrzynię korbową, a w dieslach m.in. zastosowano dwa katalizatory SCR.
Bazowy 1.0 TSI otrzymał napęd na przód i ręczną skrzynię (zaskakująco precyzyjną). W 1.5 TSI i 2.0 TDI (116/150 KM) można także wybrać przekładnię DSG, z kolei w 2.0 TSI jest ona seryjna. Topowa wersja silnikowa trafia wyłącznie do Karoqa Sportline, lecz ta konfiguracja „łączy się” też z 1.5 TSI i 2.0 TDI. Napęd 4x4 zarezerwowano tylko dla 2.0 TSI oraz 2.0 TDI/150 KM.
Dane techniczne | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 1498 cm3 | 1984 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 | 150 KM/5000 | 190 KM/4200 | 116 KM/2750 | 150 KM/3250 |
Maks. moment obrotowy | 200 Nm/2000 | 250 Nm/1500 | 320 Nm/1500 | 300 Nm/1600 | 340 Nm/1600 |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 191 km/h | 211 km/h | 221 km/h | 193 km/h | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 8,8 s | 7,0 s | 10,6 s | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-6,4 l/100 km | 6,0-6,7 l/100 km | 7,5-8,0 l/100 km | 4,7-5,2 l/100 km | 4,8-5,3 l/100 km |
CENA | 106 750 zł | 115 250 zł | 158 100 zł | 121 550 zł | 129 550 zł |
Lifting Karoqa podkreśla, jaką wagę producenci poświęcają ekologii – nawet w autach z konwencjonalnym napędem. Te wysiłki pomogą wypracować zauważalne oszczędności na zużyciu paliwa.
OCENA: 4,5/5
Karoq otrzymałby maksymalną notę, gdyby nie wyraźny hałas przy prędkości autostradowej i momentami zbyt opieszała reakcja na gaz skrzyni DSG.