Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Karoq przód w ruchu

Skoda Karoq po face liftingu – pierwsza jazda

Skoda

Skoda Karoq po face liftingu – pierwsza jazda

Czeski kompaktowy SUV przeszedł kurację odmładzającą. Jej efekty to zmiany w wyglądzie nadwozia i nowe pozycje na liście wyposażenia.

  • Odświeżony Karoq otrzymał fotele obszyte ekologicznymi tapicerkami i rozwiązania poprawiające aerodynamikę.
  • Wirtualne wskaźniki jako wyposażenie standardowe.

Produkowana od 2017 r. Skoda Karoq w 2020 i I połowie 2021 r. była drugim najczęściej sprzedawanym modelem marki (po Octavii). Wrażenie robi skala produkcji: z zakładów Skody do tej pory wyjechało ponad pół miliona Karoqów, które znalazły odbiorców w aż 60 krajach.

Po 5 latach model poddano liftingowi: subtelnemu od strony wizualnej, ale istotnemu pod kątem aerodynamiki. Inżynierom zależało bowiem na uzyskaniu jak najniższego zużycia paliwa i ograniczeniu emisji CO2. W tym celu zamontowano osłony zbiornika paliwa, przeprojektowano tylny spojler i wprowadzono nowe wzory aluminiowych felg (17-19”) z plastikowymi wstawkami Aero. Dzięki tym zabiegom aerodynamika SUV-a Skody poprawiła się o niemal 10% i udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza o wartości 0,30.

Z zewnątrz odświeżony Karoq otrzymał powiększoną atrapę chłodnicy z szerszą ozdobną listwą. Retuszowi poddano przednie reflektory (opcjonalnie z technologią Full LED Matrix) oraz tylne światła z dynamicznymi kierunkowskazami i powitalną iluminacją (także w opcji).

Skoda Karoq face lifting 2022 tył w ruchu na łuku drogi

Podobnie jak aktualny model, poliftingowy Karoq również doczeka się odmiany Sportline z czarnymi motywami na karoserii („grill”, lusterka, tylny dyfuzor) i efektownymi atrapami wydechu.

Skromne zmiany nadwozia i tak są znaczące przy niemal nietkniętym kokpicie zmodernizowanego Karoqa. Skoda pozostaje wierna panelom z przyciskami i nie próbuje na siłę zastępować ich dotykowymi ekranami, dzięki czemu od razu wiadomo, jak np. ustawić klimatyzację i zmienić tryb jazdy.

Skoda Karoq face lifting 2022 deska rozdzielcza

Lifting w niewielkim stopniu zmienił deskę rozdzielczą: liczne przyciski konsoli środkowej pozostały na swoim miejscu. Bardzo dobra widoczność z miejsca kierowcy.

Rewolucja objęła zestaw wskaźników: na dobre zniknęły analogowe zegary, ustępując miejsca cyfrowym (tzw. wirtualny kokpit) z wyświetlaczem 8” lub 10,25”. Po stronie zalet należy postawić przejrzystą grafikę i kilka ustawień zegarów, w tym przydatne w trasie wyświetlanie obrazu z nawigacji.

Skoda Karoq face lifting 2022 wskaźniki cyfrowe

Cyfrowe wskaźniki trafią na listę wyposażenia standardowego każdej wersji Karoqa.

Główne centrum dowodzenia mieści się na ekranie pośrodku deski. W zestawie z największym (9,2”) przewidziano wspomnianą nawigację, sterowanie gestami i hotspot Wi-Fi. Z kolei już w tańszych znajdziemy asystenta głosowego i podłączenie do internetu. System Skody to przede wszystkim estetyczny interfejs i płynna praca, choć wybieranie mniejszych ikonek czasami wymaga ponownego stuknięcia.

Skoda Karoq face lifting 2022 systemy wspierające kierowcę

Obszerna lista układów wspomagających kierowcę obejmuje m.in. przydatny (choć nie idealny) system Travel Assist.

W nowym Karoqu Skoda nie rezygnuje z genialnego systemu VarioFlex pozwalającego powiększyć bagażnik nawet do 1810 litrów (poprzez całkowite wyjęcie drugiego rzędu siedzeń). Standardowo mieści on 588 l – lub 521 l, gdy VarioFlexu nie ma na pokładzie (jest opcją).

Mięsiste i dobrze wyprofilowane fotele Karoqa przyjemnie otulają ciało kierowcy i pasażera (Sportline oferuje jeszcze lepsze, ze zintegrowanymi zagłówkami). Jeśli wybierzemy pakiet Eco, obszyte zostaną materiałem pozyskiwanym z recyklingu (butelek PET) – ładnym i bardzo miłym w dotyku.

Skoda Karoq face lifting 2022 fotele

Tapicerkę foteli z opcjonalnego pakietu Eco wykonano z materiałów wegańskich i pochodzących z recyklingu.

Najprościej mówiąc, Karoq po liftingu przejął silniki z poprzednika. Są to jednak jednostki generacji EVO, w których zmodyfikowano układ wtryskowy i skrzynię korbową, a w dieslach m.in. zastosowano dwa katalizatory SCR.

Bazowy 1.0 TSI otrzymał napęd na przód i ręczną skrzynię (zaskakująco precyzyjną). W 1.5 TSI i 2.0 TDI (116/150 KM) można także wybrać przekładnię DSG, z kolei w 2.0 TSI jest ona seryjna. Topowa wersja silnikowa trafia wyłącznie do Karoqa Sportline, lecz ta konfiguracja „łączy się” też z 1.5 TSI i 2.0 TDI. Napęd 4x4 zarezerwowano tylko dla 2.0 TSI oraz 2.0 TDI/150 KM.

 Dane techniczne 1.0 TSI 1.5 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 999 cm3 1498 cm3 1984 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 110 KM/5500 150 KM/5000 190 KM/4200 116 KM/2750 150 KM/3250
Maks. moment obrotowy 200 Nm/2000 250 Nm/1500 320 Nm/1500 300 Nm/1600 340 Nm/1600
Osiągi
Prędkość maksymalna 191 km/h 211 km/h 221 km/h 193 km/h 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 8,8 s 7,0 s 10,6 s 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,7-6,4 l/100 km 6,0-6,7 l/100 km 7,5-8,0 l/100 km 4,7-5,2 l/100 km 4,8-5,3 l/100 km
CENA 106 750 zł 115 250 zł 158 100 zł 121 550 zł 129 550 zł

Skoda Karoq – naszym zdaniem

Lifting Karoqa podkreśla, jaką wagę producenci poświęcają ekologii – nawet w autach z konwencjonalnym napędem. Te wysiłki pomogą wypracować zauważalne oszczędności na zużyciu paliwa.

OCENA: 4,5/5

Karoq otrzymałby maksymalną notę, gdyby nie wyraźny hałas przy prędkości autostradowej i momentami zbyt opieszała reakcja na gaz skrzyni DSG.

Czytaj także