Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Superb Sleepr Edition – przód

Brytyjski dział Skody z przytupem żegna starego Superba: takiego sleepera też chciałbyś mieć

fot. Skoda UK

Brytyjski dział Skody z przytupem żegna starego Superba: takiego sleepera też chciałbyś mieć

Silnik 2.0 TSI ma spory potencjał tuningowy, wiedzą o tym dobrze także ludzie ze Skody UK. Więc do spółki z firmą RE Performance wprowadzili w sercu Superba kilka drobnych zmian i odblokowali część potencjału drzemiącego w tej jednostce. Jeśli do tego dodamy napęd na cztery koła, gwintowane zawieszenie, wersję wyposażenia Laurin & Klement i efektowny zielony (brytyjski!) lakier, to wyjdzie nam z tego fantastyczny rodzinny sleeper, którego od pierwszego wejrzenia pokochałby niejeden król polskiej autostrady.

W tuningu da się wyróżnić kilka nurtów. Jeden z nich zakłada, na przykład, że auto ma wyglądać jak milion dolarów. Czyli ma mieć ogromne felgi, z tyłu spoiler wielki jak parapet z dużego pokoju, jakieś dodatkowe oświetlenie, głośny wydech, najlepiej taki strzelający, jak – dajmy na to – AK-47, no i przede wszystkim – musi być tzw. gleba (czyli – nierzadko – zawieszenie obniżone tak mocno, że nie da się podjechać pod żaden krawężnik). Niektórzy poprzestają na tym, inni do bojowego wyglądu dodają też nieco więcej koni. 

Jest szybki, a wcale nie wygląda. Przed wami sleeper od Skody UK 

Ale można inaczej. Inna szkoła zakłada bowiem, że inwestujemy w moc, zawieszenie i hamulce, a resztę zostawiamy, z grubsza, bez zmian. Najlepiej, jeśli wyjściowo chodzi o samochód, który z szybką jazdą nie kojarzy się jakoś bardzo mocno. Wtedy efekt zaskoczenia jest jeszcze większy, i gdy np. autem segmentu A na autostradzie wyprzedzasz Porsche, to możesz być pewien, że właściciel tego drugiego jeszcze długo będzie zbierał z ziemi swoją szczękę. 

skoda superb sleeper edition tył
Za bazę do przeróbek posłużył Superb w rodzinnej wersji kombi z topowym wyposażeniem Laurin & Klement, które z klasycznie rozumianym tuningiem zdecydowanie się nie kojarzy.
Skoda UK

No i takie szybkie auto, po którym mocy nie widać (a przynajmniej – nie na pierwszy rzut oka), to właśnie tzw. sleeper. No i sleepera postanowili zrobić sobie ludzie ze Skody UK – okazją było pożegnanie odchodzącego Superba III. W tym miejscu mała dygresja – akurat w Polsce Superb ma opinię króla lewego pasa, więc akurat w przypadku tego modelu efekt wow może nie być aż tak duży. No, ale wkład pracy i pomysł, jaki Brytyjczycy mieli na ten projekt, na pewno warto docenić. A zatem – po kolei.

Niemal o 200 KM więcej, ale maksymalny moment może ograniczać skrzynia

Najmocniejszy seryjny Superb rozwijał moc 280 KM, co w połączeniu ze skrzynią DSG i napędem 4x4 (Haldex) pozwalało osiągnąć pierwsze 100 km/h po 5,3 s. Nieźle, zwłaszcza, że mówimy o dość sporym rodzinnym kombi. W tym egzemplarzu zainstalowano większą turbosprężarkę Garrett, wydajniejsze wtryskiwacze, większy intercooler, zmiany zaszły także w układzie dolotowym. Efekt to całkiem dobre 470 KM i ok. 660 Nm. Do tego pojawiło się też gwintowane zawieszenie marki KW, wisienką na torcie są hamulce od AP Racing.

skoda superb sleeper edition silnik
Silnik 2.0 TSI rozwija w tym wypadku 470 KM. Dużo, ale są magicy potrafiący wycisnąć z niego więcej – tu przeszkodę mogła stanowić seryjna skrzynia DQ381.
Skoda UK
skoda-superb-sleeper-edition-felga-hamulce
Wyższa moc, to i wyższa odpowiedzialność – bez mocniejszych hamulców obejść się nie mogło.
Skoda UK
skoda superb sleeper edition przód
„Gwint” nie zmienia Superba w auto sportowe, ale na pewno pozwala nieco szybciej wchodzić w ciasne zakręty.
Skoda UK

Delikatnie przerobiony został też wydech, nie wiadomo natomiast nic na temat modyfikacji układu 4x4 ani przekładni DSG – standardowo powinna to być skrzynia DQ381, czyli siedmiobiegowa z mokrymi sprzęgłami. To dość dobra przekładnia, znosząca nawet do ok. 700 Nm momentu – przy 660 Nm mamy więc jeszcze mały zapas. W każdym razie, są tunerzy, którzy z 2.0 TSI wyciskają jeszcze więcej, ale to już przeważnie dość ekstremalne projekty. 

skoda superb sleeper edition tył
Wydech został delikatnie zmodyfikowany, ale nie mógłby być za głośny – to sprzeczne z ideą sleepera.
Skoda UK

Wyposażenie? Za bazę do projektu posłużyła odmiana Laurin & Klement, czyli tzw. full opcja. Na pokładzie znalazło się więc w zasadzie wszystko – od skórzanej tapicerki i trójstrefowej klimatyzacji po system audio Canton i matrycowe reflektory LED. Kolejna ciekawostka: kolor Royal Green dostępny był tylko na rynku brytyjskim i trafił do oferty jako upamiętnienie koronacji Karola III

Ze złych wiadomości – opisywany Superb Sleeper Edition (bo tak brzmi oficjalna nazwa tej wersji) to…  jedyny taki Superb na świecie. Powstał tylko w jednym egzemplarzu, nie trafi do sprzedaży, ale za to znajdzie się w parku prasowym brytyjskiego oddziału Skody. Musimy przyznać, że bardzo zazdrościmy naszym kolegom z Wysp.

skoda superb sleeper edition deska rozdzielcza
Brązowa tapicerka świetnie pasuje do lakieru "Royal Green”.
Skoda UK

Ten sam zespół zrobił Octavię, która pojechała prawie 365 km/h

Na koniec warto wspomnieć o tym, że zespół stojący za tym projektem był także odpowiedzialny za najszybszą Skodę w historii – Octavia o mocy 600 KM w 2011 r. osiągnęła prędkość niemal 365 km/h na solnisku Bonneville. Po tym wszystkim nowy Superb, rozwijający – jak na razie – maksymalnie „tylko” 265 KM wydaje się lekkim… słabeuszem.

Czytaj także