Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
droga S61

Dziś oddanie odcinka trasy S61 Śniadowo–Łomża Południe

GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Dziś oddanie odcinka trasy S61 Śniadowo–Łomża Południe

Dziś zostanie udostępnione 17 km trasy S61 na odcinku od Śniadowa do węzła Łomża Południe.

Trasa szybkiego ruchu nazywana Via Baltica w Polsce przebiega od granicy z Litwą do Warszawy. Składają się na nią drogi ekspresowe S61 oraz fragment S8.

Via Baltica na terenie naszego kraju będzie docelowo liczyć 311 km, a obecnie do dyspozycji jest niemal 130 km. Z tego prawie 100 km przypada na „S-ósemkę” od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej, a kolejne kilometry należą już do S61 – to obwodnice Szczuczyna oraz Suwałk, a także odcinek Raczki–Suwałki. Obecnie trwają prace na 169 km.

Odcinki S61 do oddania w 2021 r.

Jak zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dzisiaj zostanie udostępniony kierowcom odcinek od Śniadowa do węzła Łomża Południe (będzie można korzystać z jego łącznic). Liczy on 17 km i ma po dwa pasy w każdą stronę. Nawierzchnia wykonana z betonu cementowego ma zmniejszać powstawanie kolein, co na trasie tranzytowej, po której przemieszcza się dużo ciężarówek, ma niebagatelne znaczenie. Na nowym odcinku wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu dróg S61 i 677 oraz dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP): Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód.

A oto kolejne odcinki trasy S61, które mają być oddane do ruchu jeszcze w tym roku:

Stawiski–Szczuczyn

Ma być udostępniony jeszcze w lipcu. To 18-kilometrowy fragment łączący już wybudowane obwodnice Stawisk i Szczuczyna. Do dyspozycji będą dwa MOP-y: Zabiele Wschód i Zabiele Zachód.

Kolno–Stawiski

Kolejna realizacja, która ma być zakończona w lipcu. Odcinek Kolno–Stawiski liczy 16 kilometrów, ale po jego oddaniu będzie już można korzystać z 44-kilometrowego fragmentu S61 od węzła Kolno (na północ od Łomży) do końca obwodnicy Szczuczyna. Tu znajdą się dwa MOP-y: Górki Zachód i Górki Wschód

Łomża Południe–Łomża Zachód

Jesienią bieżącego roku będzie można korzystać także z tego 7,2-kilometrowego odcinka. Inwestycja obejmuje również również 9 km drogi krajowej 63 (nowy przebieg).

Wysokie–Raczki

Na tym nieco ponad 21-kilometrowym odcinku na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zaawansowanie robót wynosi ok. 75%. Przewidywany termin oddania trasy głównej do użytkowania to IV kwartał 2021 r.

Pozostałe odcinki trasy S61

Na całą Via Balticę trzeba jeszcze poczekać. Oto w skrócie plany, jakie ma GDDKiA odnośnie do następnych fragmentów tej trasy.

Podborze–Śniadowo: 19,5 km, planowane oddanie w drugiej połowie 2023 r.

Łomża–Kolno: to 12,9-kilometrowa obwodnica Łomży z nowym mostem na Narwi. Tutaj musi być wyłoniony nowy wykonawca. W planach jest, by trasa była przejezdna do końca 2023 r. (uwzględniono nawet oddanie wtedy jednej jezdni, a całości – rok później).

Szczuczyn–Ełk Południe: 23 km, planowane zakończenie prac to II kwartał 2022 r.

Ełk Południe–Wysokie: 23 km, planowane oddanie to IV kwartał 2022 r.

Suwałki–Budzisko: przygraniczny odcinek ma 24 km, zaawansowanie prac wynosi tu 59%, ale GDDKiA nie podała terminu ich zakończenia.

trasa S61
Dzisiaj oddawany odciek od Śniadowa do węzła Łomża Południe liczy 17 km.
Gddkia/krzysztof nalewajko
trasa S61
Oto mapa całej trasy S61 z zaznaczonym odcinkiem, który zostaje dzisiaj udostępniony.
Gddkia
trasa S61
Fragment odcinka Stawiski–Szczuczyn.
Gddkia/krzysztof nalewajko
trasa S61
Prace na odcinku Kolno–Stawiski.
Gddkia/krzysztof nalewajko
trasa S61
Prace na fragmencie pomiędzy węzłami Łomża Południe i Łomża Zachód.
Gddkia/krzysztof nalewajko
trasa S61
Budowa odcinka Wysokie–Raczki.
Gddkia/krzysztof nalewajko

Czytaj także