Dziś zostanie udostępnione 17 km trasy S61 na odcinku od Śniadowa do węzła Łomża Południe.
Trasa szybkiego ruchu nazywana Via Baltica w Polsce przebiega od granicy z Litwą do Warszawy. Składają się na nią drogi ekspresowe S61 oraz fragment S8.
Via Baltica na terenie naszego kraju będzie docelowo liczyć 311 km, a obecnie do dyspozycji jest niemal 130 km. Z tego prawie 100 km przypada na „S-ósemkę” od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej, a kolejne kilometry należą już do S61 – to obwodnice Szczuczyna oraz Suwałk, a także odcinek Raczki–Suwałki. Obecnie trwają prace na 169 km.
Jak zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dzisiaj zostanie udostępniony kierowcom odcinek od Śniadowa do węzła Łomża Południe (będzie można korzystać z jego łącznic). Liczy on 17 km i ma po dwa pasy w każdą stronę. Nawierzchnia wykonana z betonu cementowego ma zmniejszać powstawanie kolein, co na trasie tranzytowej, po której przemieszcza się dużo ciężarówek, ma niebagatelne znaczenie. Na nowym odcinku wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu dróg S61 i 677 oraz dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP): Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód.
A oto kolejne odcinki trasy S61, które mają być oddane do ruchu jeszcze w tym roku:
Ma być udostępniony jeszcze w lipcu. To 18-kilometrowy fragment łączący już wybudowane obwodnice Stawisk i Szczuczyna. Do dyspozycji będą dwa MOP-y: Zabiele Wschód i Zabiele Zachód.
Kolejna realizacja, która ma być zakończona w lipcu. Odcinek Kolno–Stawiski liczy 16 kilometrów, ale po jego oddaniu będzie już można korzystać z 44-kilometrowego fragmentu S61 od węzła Kolno (na północ od Łomży) do końca obwodnicy Szczuczyna. Tu znajdą się dwa MOP-y: Górki Zachód i Górki Wschód
Jesienią bieżącego roku będzie można korzystać także z tego 7,2-kilometrowego odcinka. Inwestycja obejmuje również również 9 km drogi krajowej 63 (nowy przebieg).
Na tym nieco ponad 21-kilometrowym odcinku na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zaawansowanie robót wynosi ok. 75%. Przewidywany termin oddania trasy głównej do użytkowania to IV kwartał 2021 r.
Na całą Via Balticę trzeba jeszcze poczekać. Oto w skrócie plany, jakie ma GDDKiA odnośnie do następnych fragmentów tej trasy.
Podborze–Śniadowo: 19,5 km, planowane oddanie w drugiej połowie 2023 r.
Łomża–Kolno: to 12,9-kilometrowa obwodnica Łomży z nowym mostem na Narwi. Tutaj musi być wyłoniony nowy wykonawca. W planach jest, by trasa była przejezdna do końca 2023 r. (uwzględniono nawet oddanie wtedy jednej jezdni, a całości – rok później).
Szczuczyn–Ełk Południe: 23 km, planowane zakończenie prac to II kwartał 2022 r.
Ełk Południe–Wysokie: 23 km, planowane oddanie to IV kwartał 2022 r.
Suwałki–Budzisko: przygraniczny odcinek ma 24 km, zaawansowanie prac wynosi tu 59%, ale GDDKiA nie podała terminu ich zakończenia.