Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ferrari Amalfi przód

Ferrari Amalfi – nowy Grand Tourer włoskiej marki, następca modelu Roma

fot. Ferrari

Ferrari Amalfi – nowy Grand Tourer włoskiej marki, następca modelu Roma

Amalfi to tak naprawdę mocno przeprojektowana i zmodernizowana Roma. Co nie zmienia faktu, że nowe bazowe, czyli zarazem najtańsze Ferrari prezentuje się imponująco i zachowało wspaniały silnik V8, który teraz rozwija 640 KM.

Poprzedni, jakkolwiek dziwnie to brzmi w odniesieniu do tej marki, bazowy model Ferrari, czyli Roma reprezentował barwy Ferrari w klasie GT od 2019 r. (nadal w gamie pozostaje wersja Spider, czyli otwarta, ale ją także z pewnością wkrótce zastąpi Amlafi Spider). Oto najważniejsze informacje na temat formalnego następcy Romy, czyli Amalfi.

Więcej elegancji

Patrząc na Amalfi (nazwa pochodzi od słynnego miasteczka i gminy na południowym zachodzie Włoch, w regionie Kampania), trudno od razu dostrzec, że ma geny poprzedniej Romy. Najłatwiej to zauważyć po linii dachu i szyb. Wyraźnie przeprojektowano zaś przednią i tylną partię i choć o gustach się nie dyskutuje, wydaje się, że auto znacznie zyskało tak na urodzie, jak i ogólnej elegancji. Pod względem rozmiarów w zasadzie nic się nie zmieniło: długość wynosi 466 cm, szerokość 197,4 cm, wysokość 130 cm, rozstaw osi 267 cm, zaś bagażnik pomieści 273 litry. 

W jeszcze większym stopniu niż karoseria zmieniła się kabina. Amalfi ma całkowicie nową deskę rozdzielczą – zniknęła masywna pionowa konsola środkowa znana z Romy, a kokpit stał się generalnie bardziej minimalistyczny. Zastosowano w nim trzy ekrany (wskaźników 15,6 cala, centralny 10,25 cala i najmniejszy 8,8-calowy przed pasażerem), system multimedialny obsługujący Android Auto i Apple CarPlay oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. 

Wzmocnione i odrobinę szybsze

Amalfi, tak jak Roma, korzysta z podwójnie turbodoładowanej jednostki 3.9 V8 (umieszczonej centralnie, z przodu), ale została ona zmodyfikowana. Otrzymała m.in. usprawnione sterowanie turbosprężarkami, lżejsze wałki rozrządu i przeprojektowany blok silnika (też waży mniej niż poprzedni). W efekcie moc wzrosła z 620 do 640 KM natomiast nie zmienił się maksymalny moment obrotowy, który nadal wynosi 760 Nm. Siła napędowa trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej.

Osiągi zmieniły się w sposób symboliczny – Amalfi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 s, zaś Roma potrzebowała na to 3,4 s. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h. 

Nowością w Amalfi jest wprowadzenie systemu hamulcowego brake-by-wire, który m.in. skraca skok pedału oraz poprawia jego wyczucie (ABS Evo po raz pierwszy zastosowano w Ferrari w modelu 296 GTB i rozwinięto w Purosangue oraz Ferrari 12Cilindiri).

Kolejnym udoskonaleniem jest system oceny przyczepności będący rozwinięciem wersji wprowadzonej w 296 GTB. Wykorzystuje on dane z pracy przekładni elektrycznego wspomagania kierownicy i kąt znoszenia szacowany przez układ Side Slip Control do oceny poziomu przyczepności opon do nawierzchni. Poprawia to szybkość reakcji i skuteczność systemów sterujących.

ferrari-amalfi-przod
Amalfi ma wyraźnie przeprojektowany przód w stosunku do Romy. Na błotnikach pojawiły się duże logotypy Ferrari.
Zdjęcie: Ferrari
ferrari-amalfi-przod-3
Przód wygląda bardziej spójnie i elegancko niż w Romie.
Zdjęcie: Ferrari
ferrari-amalfi-tyl
Opony mają rozmiar 245/35 R20 z przodu i 285/35 R20 z tyłu.
Zdjęcie: Ferrari
ferrari-amalfi-tyl-2
Amalfi otrzymało nowy układ wydechowy.
Zdjęcie: Ferrari
ferrari-amalfi-deska-rozdzielcza
Radykalnie odmieniono wnętrze. Centralny ekran jest 10,25-calowy. 
Zdjęcie: Ferrari
ferrari-amalfi-fotele
Amalfi ma układ siedzeń 2+2.
Zdjęcie: Ferrari

Czytaj także