Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ferrari Daytona SP3

Nowe Ferrari z serii Icona – Daytona SP3 z najmocniejszym silnikiem V12

Ferrari

Nowe Ferrari z serii Icona – Daytona SP3 z najmocniejszym silnikiem V12

Ferrari Daytona SP3 to wyjątkowy, limitowany supersamochód z silnikiem 6.5 V12 o mocy 840 KM, przyspieszający od 0 do 100 km/h w 2,85 s.

Ferrari zapoczątkowało serię modeli Icona w 2018 r., prezentując Monzę SP1 i SP2, inspirowane wyścigowymi samochodami z lat 50. Teraz pokazano trzecie auto z tej linii – Daytonę SP3, odwołująca się z kolei do wyczynowych prototypów z lat 60. –  m.in. 330 P3/4, 330 P4 i 412 P, które w 1967 r. zajęły pierwsze trzy miejsca w słynnym 24-godzinnym wyścigu Daytona.

Daytona SP3 ma strukturę nośną i karoserię wykonaną całkowicie z materiałów kompozytowych – m.in. włókien węglowych oraz kevlaru. Celem twórców było uzyskanie jak największej wydajności aerodynamicznej bez stosowania aktywnych elementów (np. regulowanych spojlerów).

Wyjątkowe jest także to, że siedzenia stanowią integralną część struktury auta i są nieregulowane, a zajęcie odpowiedniej pozycji do jazdy (jest ona wyjątkowo niska i przypomina tę z jednoosobowych bolidów) gwarantują prowadzącemu przestawiane pedały. Co ciekawe, 80% wszystkich ustawień samochodu jest realizowane za pomocą kontrolerów na kierownicy.

Daytona SP3 to targa – ze zdejmowaną środkową częścią dachu. Nowy model ma 468,6 cm długości i waży 1485 kg. Rozkład masy wynosi 44% na przód i 56% na tył. Auto porusza się na specjalnie opracowanych dla niego oponach Pirelli P Zero Corsa o rozmiarach 265/30 R20 (przód) i 345/30 R21 (tył).

Jako baza do stworzenia silnika dla Daytony SP3 posłużyła wolnossąca jednostka 6.5 V12 (o kącie rozwarcia cylindrów 65 stopni) pochodząca z modelu 812 Competizione, ale została zmodyfikowana (nie jest też umieszczona z przodu, ale centralnie z tyłu). Przeprojektowano m.in. układ dolotowy (o zmiennej długości), wydechowy, rozrządu i bezpośredniego wtrysku paliwa (użyto dwóch pomp), zastosowano tytanowe korbowody i nowy lżejszy wał korbowy. W efekcie silnik o oznaczeniu F140HC jest najmocniejszą jednostką, jaką Ferrari stworzyło dla modelu drogowego. Rozwija ona 840 KM przy 9250 obr./min (odcięcie zapłonu następuje o 250 obr. wyżej) oraz 697 Nm przy 7250 obr./min. Przeniesienie napędu odbywa się na tylne koła poprzez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową.

Osiągi są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,85 s, od 0 do 200 km/h w 7,4 s, prędkość maksymalna– powyżej 340 km/h.

Ferrari Daytona SP3 przód
Lusterka zamontowane na błotnikach to jedno z odwołań do wyczynowych aut z lat 60.
Ferrari
Ferrari Daytona SP3 bok
Daytona SP3 ma 468,6 cm długości, 205,0 cm szerokości, 114,2 cm wysokości i rozstaw osi 265,1 cm.
Ferrari
Ferrari Daytona SP3 tył
W Daytonie SP3 nie zastosowano żadnych aktywnych elementów aerodynamicznych.
Ferrari
Ferrari Daytona SP3 przód
Reflektory mają odsuwane zasłony.
Ferrari
Ferrari Daytona SP3 tył
Rury wydechowe umieszczono wysoko, by stworzyć jak największy dyfuzor.
Ferrari
Ferrari Daytona SP3 deska rozdzielcza
Daytona nie ma centralnego monitora, niemal wszystkie informacje przekazują 16-calowe cyfrowe wskaźniki. 
Ferrari
Ferrari Daytona SP3 siedzenia
Siedzenia zintegrowane ze strukturą nośną samochodu są nieregulowane.
Ferrari
Ferrari Monza SP1 i SP2 przód
Pierwsze modele z serii Icona – dwuosobowa Monza SP2 (z lewej) i jednoosobowa Monza SP1. Silnik 6.5 V12 rozwija w nich 810 KM.
Ferrari

Czytaj także