Kulisy powstawania jednego z najpopularniejszych aut na polskich drogach.
Pierwsza generacja Skody Fabii to jeden z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Znacznie mniej są znane kulisy jej projektowania.
Jak zawsze w takich przypadkach prace nad designem zaczęły się od wewnętrznego konkursu, w którym styliści Skody zgłaszali swoje propozycje. Najwięcej uznania zdobyły projekty Vaclava Capoucha, Luca Donckerwolke i Raula Piresa.
Capouch był wtedy głównym designerem nadwozi Skody i miał na koncie prace nad Favoritem oraz Felicią. Donckerwolke później zostanie stylistą np. Lamborghini Murcielago i poprzedniej generacji Bentleya Flying Spur. Będzie też szefem designu kolejno Lamborghini, Seata i Bentleya. Dziś to najważniejszy stylista całego koncernu Hyundai.
Fabia I miała wyglądać dość zachowawczo i nawiązywać do przedstawionej w 1996 r. Skody Octavii. Konkurs wygrał Pires, ale do seryjnej wersji trafiły też elementy z innych propozycji. Łącznie nad Fabią I pracowało około 20 designerów.
Nad projektowaniem odmian Fabii I czuwał głównie Daniel Petr. Na jednym z jego szkiców sportowa wersja nosi symbol GTI – jak produkowany przez ten sam koncern Golf GTI. Finalnie tę odmianę nazwano Fabia RS.
Koncern VW rozważał nawet sprzedaż Fabii w Meksyku. Taki samochód nosiłby już logo Volkswagena, ale z idei zrezygnowano.