Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Jak mogła wyglądać Fabia I

Jak mogła wyglądać Fabia I

Kulisy powstawania jednego z najpopularniejszych aut na polskich drogach.

  • Jeden z projektów zgłosił późniejszy szef designu Lamborghini i Bentleya
  • Rozważano sprzedaż Fabii w Meksyku z logo VW
  • Sportowa wersja mogła się nazywać GTI, a nie RS

Pierwsza generacja Skody Fabii to jeden z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Znacznie mniej są znane kulisy jej projektowania.

Jak zawsze w takich przypadkach prace nad designem zaczęły się od wewnętrznego konkursu, w którym styliści Skody zgłaszali swoje propozycje. Najwięcej uznania zdobyły projekty Vaclava Capoucha, Luca Donckerwolke i Raula Piresa.

Capouch był wtedy głównym designerem nadwozi Skody i miał na koncie prace nad Favoritem oraz Felicią. Donckerwolke później zostanie stylistą np. Lamborghini Murcielago i poprzedniej generacji Bentleya Flying Spur. Będzie też szefem designu kolejno Lamborghini, SeataBentleya. Dziś to najważniejszy stylista całego koncernu Hyundai.

Fabia I miała wyglądać dość zachowawczo i nawiązywać do przedstawionej w 1996 r. Skody Octavii. Konkurs wygrał Pires, ale do seryjnej wersji trafiły też elementy z innych propozycji. Łącznie nad Fabią I pracowało około 20 designerów.

Nad projektowaniem odmian Fabii I czuwał głównie Daniel Petr. Na jednym z jego szkiców sportowa wersja nosi symbol GTI – jak produkowany przez ten sam koncern Golf GTI. Finalnie tę odmianę nazwano Fabia RS.

Koncern VW rozważał nawet sprzedaż Fabii w Meksyku. Taki samochód nosiłby już logo Volkswagena, ale z idei zrezygnowano.

Capuch_sketch
Tak pierwszą Fabię wyobrażał sobie Vaclav Capouch, który pracował nad designem Skód Favorit i Felicia.
Skoda
Fabia_Doncker
Oto szkic Luca Donckerwolke, który wkrótce potem zaprojektował design Lamborghini Murcielago.
skoda
PiresDwa
Wczesna wersja propozycji Raula Piresa, który ostatecznie wygrał wewnętrzny konkurs na design Fabii I.
skoda
Pires_tyl
Rok później wizja Piresa wyglądała już tak.
skoda
FabiaGTI
Daniel Petr zajął się projektowaniem pochodnych Fabii. Oto wersja GTI, która trafiła na rynek pod nazwą RS.
skoda
Fabia_final
Tę Skodę zna każdy: seryjna wersja Fabii pierwszej generacji.
skoda

Czytaj także