Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Skoda Fabia III

Skoda Fabia III

Archiwum

Skoda Fabia III

Okazyjny zakup Fabii nie wchodzi w grę. Zaskakująco drogie są nawet poflotowe auta, których nie brakuje na rynku wtórnym.

  • Lata produkcji: od 2014 r.
  • Silniki: benz. 1.0-1.4 (60-125 KM), diesle 1.4 (90-105 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 399-426/245-247 cm, szerokość/wysokość: 173/147-149 cm, bagażnik: htb 330-1150 l, kmb 530-1395 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Kto szuka przestronnego auta do miasta, powinien zainteresować się Fabią. To w tej dyscyplinie jeden z liderów segmentu. Odmiana kombi dokłada do tego bagażnik zawstydzający pojemnością wiele kompaktów. Fabia nie rozczarowuje też komfortem jazdy czy ergonomią wnętrza. Szkoda, że producent przyoszczędził na tworzywach, które są twarde i podatne na zarysowania.

Skoda-Fabia-III_3
Do wykończenia wnętrza użyto jedynie twardych plastików. To mankament Fabii III.

SILNIKI

Downsizing w pełni – małe pojemności, głównie trzycylindrowe jednostki.

AWARYJNOŚĆ

Fabia to wciąż świeże auto, które jest regularnie serwisowane. To także dopracowany i wolny od poważnych problemów model. Obecnie sygnalizowane są np. problemy
z elektroniką (zawieszanie się systemów, błędy) czy awarie czujników.

KOSZTY

Używane Fabie są drogie, bo mają prestiż wciąż produkowanego modelu, a nierzadko gwarancję czy pakiety serwisowe. Baza zamienników jest już duża i łatwo dostępna.

SYTUACJA RYNKOWA

Liczba używanych egzemplarzy szybko rośnie i wkrótce Fabia III dorówna popularnością „dwójce”. Samochody z prywatnych rąk wciąż należą do rzadkości. Flotowych Skód nie należy jednak skreślać. Wśród nich można znaleźć egzemplarze w dobrym stanie oraz z niskim przebiegiem. Można też liczyć na udokumentowaną historię serwisową.

Skoda-Fabia-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Fabia III nie jest zupełnie nową konstrukcją – z technicznego punktu widzenia do ewolucja Fabii II.
  • Od 2017 r. Fabia jest oferowana wyłącznie z 3-cylindrowymi silnikami (poza limitowaną wersją 1.4 TSI).
  • Silników 1.0/1.2 TSI nie trzeba się bać. To oznaczone kodem EA211 jednostki nowej generacji z paskowym napędem rozrządu.
  • Fabia Combi wraz z Clio III Grandtour to już ostatnie kombi segmentu B.

CENY

19 000 zł – W ciągu ostatniego roku cena najtańszych Fabii spadła aż o 5 tys. zł.Za to przebiegi przekroczyły 200 tys. km.
27 000 zł – Budżet poniżej 30 tys. zł daje szerokie pole manewru. W zasięgu wersje 1.0, 1.2 i diesel 1.4, także jako kombi.
69 000 zł – Bogato wyposażone auta dealerów. Sensowna alternatywa dla nowej Fabii w gorszej konfiguracji.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 MPI 1.0 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TDI 1.4 TDI
Pojemność skokowa 999 cm³ 999 cm³ 1197 cm³ 1197 cm³ 1422 cm³ 1422 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 60 KM 95 KM 90 KM 110 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment obr. 95 Nm 160 Nm 160 Nm 175 Nm 230 Nm 250 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,7 s 10,6 s 10,9 s 9,4 s 11,1 s 10,1 s
Prędkość maks. 160 km/h 183 km/h 185 km/h 199 km/h 182 km/h 193 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,7 l/100 km 4,3 l/100 km 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km 3,4 l/100 km 3,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2014 - rynkowy debiut Skody Fabii III
2015 - w gamie pojawia się pakowne kombi
2016 - premiera uterenowionej wersji Scoutline
2017 - silnik 1.0 R3 TSI zastępuje 1.2 R4 TSI
2018 - modernizacja – inne lampy, nowy grill; imitowana wersja 1.4 TSI Edition R5 (125 KM, standardowo skrzynia DSG)

Skoda-Fabia-III_5
Fabia w uterenowionej wersji Scoutline.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zawodny kompresor klimatyzacji
    Przypadłością znaną też z innych małych aut koncernu VAG jest zawodny kompresor „klimy”.
    Koszt naprawy: od 1600 zł
  • Pierwsze ogniska korozji
    Lakier jest dość miękki. W niektórych autach pojawiają się pojedyncze ogniska rdzy.
    Koszt lakierowania: od 600 zł/element
  • Zrywający się kabel rozrusznika
    Niewielka długość kabla rozrusznika zwiększa ryzyko jego samoistnego zerwania.
    Koszt naprawy: od 200 zł
  • Przeciętna trwałość turbo w dieslu
    Turbosprężarka diesla 1.4 TDI nie ma rekordowej żywotności, ale można ją naprawić.
    Koszt regeneracji: od 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Niskie koszty utrzymania – wypadkowa oszczędnych silników, trwałości i tanich zamienników konstrukcja.
+ Pewne prowadzenie, wysoki komfort.
+ Duża podaż używanych egzemplarzy.

- „Plastikowe” wnętrze, skromne wyposażenie tańszych samochodów .
- Osiągi 60-konnej wersji 1.0 MPI.

Skoda-Fabia-III_4
Bardzo duży bagażnik sprawia, że Fabia sprawdza się jako auto dla rodziny.

WARTO KUPIĆ

Oszczędnym polecamy wersję 1.0 MPI z instalacją LPG. Pozostałym – dużo żwawszy silnik 1.2 TSI. Diesel ma niską kulturę pracy.

UWAŻAJ NA

Fabie z wysokimi przebiegami nieprzypadkowo są tanie. Ich sprzedaż jest trudna. Rynek wciąż boi się aut po flocie.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także