Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Fabia RS Rally 2 tył w zakręcie

Ma 289 KM, do 100 km/h przyspiesza w 3,0 s. Tak jeździ najszybsza Skoda Fabia

Ma 289 KM, do 100 km/h przyspiesza w 3,0 s. Tak jeździ najszybsza Skoda Fabia

Skoda Fabia RS Rally 2 to efekt 15 miesięcy prac projektowych zespołu inżynierów i ponad roku jazd testowych po śniegu, lodzie, szutrze i asfalcie.

SKODA FABIA RS RALLY 2 ⇒ pojemność silnika: 1620 cm³, maks. moc: 289 KM, maks. moment obr. 430 Nm, 0-100 km/h: ok. 3,0 s

Gdy w czerwcu, po ponad dwóch latach prac, Skoda zaprezentowała następcę utytułowanej Fabii Rally 2 Evo, cały świat zachwycał się jej designem i nietypowym jak na auto rajdowe jaskrawozielonym kolorem. Niewiele jednak było szczegółów na temat jej strony technicznej, a jak jeździ, wiedziało tylko wąskie grono kierowców testowych i inżynierów. We wrześniu Fabia RS Rally 2 uzyskała wreszcie homologację FIA, a w październiku mogliśmy zasiąść na prawym fotelu nowej „rajdówki”.

Skoda Fabia RS Rally 2 przód w ruchu
Nadwozie Fabii urosło. Nowe zawieszenie i większy rozstaw osi znacznie poprawiły zachowanie samochodu w zakrętach.

Lecz zanim to się wydarzyło, zostałem zaproszony do bardzo ciasnego wnętrza Skody 200 RS, pierwszego auta czeskiej marki noszącego to dwuliterowe oznaczenie (od Rally Sport).

Prawie 50-letnie auto zrobiło niesamowite wrażenie. Moc 163 KM i zaledwie 800 kg wagi gwarantowało osiągi, których nie powstydziłyby się współczesne „rajdówki” niższych klas, a siedzisko umieszczone zaledwie kilkanaście cm nad asfaltem potęgowało uczucie prędkości. Ale clou programu miało dopiero nadejść.

Za kierownicą Fabii RS Rally 2 czekał Kris Meeke, brytyjski kierowca, z wykształcenia inżynier, który na swoim koncie ma 5 wygranych rund WRC. Bogate doświadczenie, niezwykły zmysł techniczny i szczerość okazały się dla inżynierów Skoda Motorsport skarbnicą cennych informacji i bardzo pomogły w rozwoju auta.

Skoda Fabia RS Rally Chris Mekke za kierownica
Kris Mekke na 2-kilometrowej zamkniętej asfaltowej drodze demonstrował możliwości nowej „rajdówki”. Z zawodu inżynier, przekazywał na bieżąco wiele cennych informacji o aucie.

Po zamknięciu drzwi powoli ruszyliśmy ze stanowiska serwisowego. Spojrzałem na komputer pokładowy, wskazywał przebieg ponad 400 km oesowych. Trochę mnie to zdziwiło, bo trasa miała zaledwie 2 km. Kris szybko wyjaśnił – „to nasz piąty dzień testów”, po czym wbił „jedynkę” i powoli wyjechał na drogę.

Gdy pod kołami mieliśmy już asfalt, gwałtownie dodał gazu. Zanim zdążyłem się zorientować, że przygoda właśnie się zaczęła, „rajdówka” pędziła już na 2., a za chwilę na 3. i 4. biegu. Krótkie hamowanie i odbijamy w prawo na spadanie dość prostą drogą, która na 5. biegu ujawnia swoje zakręty. Na dole nawrót na ręcznym i do góry, ponownie 180 km/h i mocne hamowanie do prawej „90”. Gdy kończymy jazdę, jestem pod wielkim wrażeniem  efektów pracy działu sportu Skody. Czas na pytania, jak im się to udało.

Silnik

Jednym z kluczy do sukcesu jest silnik, którego postanowiono nie poprawiać, a zbudować od początku. „Chiński” blok motoru 1.8 zastąpił produkowany na Węgrzech 2.0 TFSI. Skrócono skok tłoka oraz powiększono o milimetr średnicę cylindra.

Skoda Fabia RS Rally 2 silnik
Silnik to zupełnie nowa konstrukcja oparta na bloku seryjnej jednostki 2.0 TFSI (EA888). Regulaminową pojemność 1620 cm3 osiągnięto poprzez skrócenie skoku tłoka i minimalne powiększenie średnicy cylindra.

Nowy układ rozrządu ze zmiennymi fazami otwarcia zaworów pozwolił poprawić napełnianie i opróżnianie cylindrów oraz zwiększył elastyczność jednostki. Powietrze z nowego dolotu (stożek zastąpił płaski filtr powietrza, którego obudowa potrafiła się rozszczelniać na skutek wstrząsów) pompuje nowa turbosprężarka zapożyczona z Porsche 911 Carrera S. Sporym wyzwaniem było zaprojektowanie wydechu, gdyż część kolektora jest zintegrowana w bloku EA888.

Podwozie

Moc przenosi na koła 5-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów. Seryjna Fabia urosła, dzięki czemu jej rajdowy odpowiednik uzyskał większy rozstaw osi, co pozytywnie wpłynęło na stabilność podczas jazdy. Fabia RS Rally 2 prowadzi się jak po sznurku.

Nadwozie

Seryjne nadwozie solidnie obspawano i wyposażono w rozbudowaną klatkę bezpieczeństwa. Tylną i boczne szyby wykonano z pleksiglasu, a klapy oraz drzwi z lekkich włókien. Nadwozie uzyskało niespotykaną w tej klasie aerodynamikę.

Skoda Fabia RS Rally 2 nadwozie
Nadwozie jest zupełnie nowe. Skoda Fabia RS Rally 2 została zbudowana z wykorzystaniem nadwozia 4. generacji miejskiego auta czeskiej marki.
Skoda Fabia RS Rally 2 klatka i fotel
O bezpieczeństwo dba solidna klatka zbudowana z prawie 36 metrów bezszwowych rur z lekkiej, ale niezwykle wytrzymałej stali chromowo-molibdenowej.

Rajdowy debiut Fabii RS Rally 2 zaplanowano na styczeń przyszłego roku.

Skoda 200 RS

Na początku lat 70. zespół Skody zdał sobie sprawę, że jeśli zamierza walczyć z międzynarodowymi konkurentami w wymagających rajdach, to należy pomyśleć o większym silniku niż 1300 cm3. Podjęto decyzję o opracowaniu nowego samochodu rajdowego.

Skoda 200 RS przod i bok w ruchu
Skoda 200 RS mimo wieku jest w doskonałej kondycji, a w rękach Stanislava Kafki pokazuje, że potrafi zadziwić swoją szybkością i zwinnością.

Podstawą do realizacji tego ambitnego projektu była Skoda 110R Coupe z aluminiowym silnikiem S 720. Był on wyposażony w nowoczesny rozrząd z wałkiem w głowicy. Dach samochodu został obniżony o 7,5 centymetra, obniżono również przednią szybę. Dach i maskę wytłoczono z blachy aluminiowej o grubości 0,7 mm, pokrywę silnika wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Auto ważyło o 85 kg mniej niż wersja seryjna. Skrzynia biegów pochodziła z Porsche, amortyzatory od Koni, a hamulce przygotował Girling. Dzięki temu te bardzo lekkie „rajdówki” ważyły niewiele ponad 800 kg i osiągały prędkość maksymalną do 240 km/h.

  • Zbudowano zaledwie 3 prototypy
  • 2 wersje 200 RS i jedną 180 RS

Czytaj także