Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lotus Eletre przód

Lotus Eletre – to pierwszy SUV brytyjskiej marki i od razu tylko elektryczny

Lotus

Lotus Eletre – to pierwszy SUV brytyjskiej marki i od razu tylko elektryczny

Lotus Eletre to elektryczny SUV klasy wyższej – model inny niż wszystkie, z jakimi do tej pory kojarzona była ta marka. Poznaliśmy właśnie jego moc, zasięg (imponujący!), rozmiary i pierwsze szczegóły dotyczące wyposażenia.

Lotus przechodzi metamorfozę. Jego ostatnim benzynowym autem jest Emira pokazana w ubiegłym roku. Od teraz wszystkie nowości brytyjskiej (ale należącej do chińskiego koncernu Geely) firmy będą elektryczne. Pierwszą jaskółką był supersportowy model Evija, teraz dołącza do niego SUV, a w ciągu najbliższych czterech lat mają się pojawić trzy kolejne „elektryki”.

Eletre to pierwszy pięciodrzwiowy samochód Lotusa i pierwszy niebędący autem sportowym, a SUV-em. Auto zostało zbudowane na platformie EPA ( Electric Premium Architecture) i wykorzystuje 800-woltową architekturę elektryczną. Do konstrukcji struktury nośnej użyto aluminium i wysokowytrzymałej stali, panele karoserii są aluminiowe, a część jej elementów – karbonowa. Eletre to postawny samochód, którego najważniejsze wymiary są następujące: długość 5103 mm, szerokość 2135 lub 2231 mm (odpowiednio z kamerami zamiast lusterek lub tradycyjnymi lusterkami; nie podano szerokości samego nadwozia), wysokość 1630 mm, rozstaw osi 3019 mm.

Dużą wagę przywiązano do aerodynamiki pojazdu i zastosowano tu spektakularne rozwiązania, jak kanały, którymi powietrze z przodu auta wydostaje się znacznych rozmiarów otworami w masce czy za błotnikami. Grill jest aktywny i jego fragmenty otwierają się tylko wtedy, gdy niezbędne jest zwiększone chłodzenie podzespołów auta.

Na razie Lotus nie zdradził pełnej specyfikacji technicznej. Podano tylko, że Eletre ma dwa silniki elektryczne (z przodu i z tyłu, napęd 4x4), które będą rozwijać minimum 600 KM. Prędkość maksymalną określono na 260 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h na mniej niż 3 sekundy. Akumulator ma pojemność ponad 100 kWh (maksymalna moc ładowania 350 kW), co ma zapewnić zasięg około 600 km.

Zawieszenie jest pneumatyczne, adaptacyjne i wykorzystuje aktywne stabilizatory. Obecne są także systemy tylnej osi skrętnej i wektorowania momentu obrotowego (przy użyciu hamulców). W standardzie znajduje się również układ wyboru trybów jazdy (do dyspozycji jest pięć: Range, Tour, Sport, Off-Road i Individual).

Eletre otrzymało bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa (wybrane mogą być zdalnie aktualizowane). Część z nich wykorzystuje do pracy układ LIDAR (Light Detection and Ranging – laserowy system pomiaru odległości) z czujnikami, które wysuwają się tylko wtedy, gdy są potrzebne – m.in. z przednich błotników oraz znad przedniej szyby i z tyłu dachu.

Lotus Eletre trafił już do sprzedaży, a pierwsze dostawy przewidziano na 2023 r. (produkcja będzie odbywać się w nowej fabryce w Chinach).

lotus_eletre_przod
Eletre, w krajach, w których jest to dozwolone, zamiast lusterek ma kamery. Klamki są wysuwane. 
Lotus
lotus_eletre_przod_1
Powietrze z bocznych wlotów wypada za błotnikami, a z centralnego – na masce.
Lotus
lotus_eletre_bok
Eletre ma aż 23-calowe felgi.
Lotus
lotus_eletre_tyl
Wszystkie czarne elementy karoserii wykonano z włókien węglowych.
Lotus
lotus_eletre_tyl_1
Nietypowy kształt tylnego spojlera wymusił m.in. system LIDAR, którego jeden z wysuwanych czujników znajduje się z tyłu dachu.
Lotus
lotus_eletre_tyl_2
Podczas jazdy pas świateł jest czerwony, ale na postoju może mieć jeden z czterech kolorów.
Lotus
lotus_eletre_deska_rozdzielcza
Przed kierowcą i pasażerem znajdują się niewielkie wyświetlacze (wysokość 3 cm), ale za to centralny ekran OLED ma aż 15,1 cala. Seryjny jest 15-głośnikowy system audio marki KEF, a za dopłatą oferowany będzie 23-głośnikowy, tej samej firmy. 
Lotus
lotus_eletre__1
Tapicerkę wykonano ze specjalnej wełny, o połowę lżejszej od skóry.
Lotus
lotus_eletre_wnetrze
Eletre może mieć z tyłu osobne fotele lub trzyosobową kanapę. Szklany dach to standard.
Lotus

Czytaj także