Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Maserati Mexico

Maserati Mexico z wyścigowym V8 kończy 55 lat

Maserati Mexico z wyścigowym V8 kończy 55 lat

Bazowało na platformie limuzyny, a silnik otrzymało z wyścigowego bolidu. W 1966 r. debiutowało piękne Maserati Mexico.

  • Luksusowe gran turismo
  • Najpierw 4.2 V8, potem 4.7 V8
  • 485 sztuk w sześć lat

Jedną z największych umiejętności Maserati było i jest łączenie sportowego charakteru z szykiem oraz luksusem. Doskonałym przykładem takiego podejścia jest model Mexico, który debiutował równo 55 lat temu, w październiku 1966 r. podczas salonu samochodowego w Paryżu.

Maserati z V8

Design Mexico powstał w firmie Vignale. To kwintesencja włoskiego podejścia do wzornictwa samochodowego: perfekcyjne proporcje, oszczędność i ponadczasowa elegancja.

Mexico oferowano wyłącznie w wersji coupe. Karoseria mierzyła 476 cm długości, 172 cm szerokości i 136 cm wysokości. Rozstaw osi: 264 cm. Jak na drugą połowę lat 60. było to duże auto.

Skąd nazwa Mexico? Pierwszy prototyp nowego auta powstał w oparciu o jeden z egzemplarzy przedstawionego w 1959 r. Maserati 5000 GT. Akurat ten konkretny samochód należał wcześniej do meksykańskiego właściciela.

Platforma pochodziła z luksusowej limuzyny, czyli pierwszej generacji Maserati Quattroporte, produkowanej w latach 1963-1970. Mexico otrzymało 15-calowe obręcze kół, a całość ważyła półtorej tony.

Początkowo samochód oferowano z 4,2-litrowym ośmiocylindrowym widlastym silnikiem, którego cylindry rozchylono pod kątem prostym. Jednostka napędowa wywodziła się z wyścigowej konstrukcji, stosowanej w Maserati 450 S. Silnik rozwijał 260 KM, a prędkość maksymalna wynosiła 240 km/h.

Mexico oferowano także z większym i mocniejszym V8. 4,7-litrowa jednostka miała 290 KM, co umożliwiało rozwinięcie maksymalnych 255 km/h.

Sukces Maserati Mexico

Noszące kod fabryczny AM112 Maserati Mexico miało układ siedzeń 2+2. Wnętrze urządzono bardzo luksusowo. Standardem były skórzana tapicerka i drewniana okładzina deski rozdzielczej. Nie trzeba było też dopłacać ze elektrycznie sterowane przednie boczne szyby, klimatyzację i hamulce tarczowe z przodu. Wśród opcji znalazły się np. wspomaganie układu kierowniczego i radio.

Mexico produkowano do 1972 r. Ogółem powstało 485 sztuk tego modelu, co jak na tamte czasy można uznać za sukces. Na bazie Mexico powstało Maserati Simun, zbudowany w jednym egzemplarzu samochód z designem autorstwa słynnego Giorgio Giugiaro. Także firma wzornicza Frua przygotowała własną interpretację Mexico.

Maserati Mexico - tył
Maserati Mexico oferowano wyłącznie jako coupe.
Maserati
Maserati Mexico - przód
Za design była odpowiedzialna firma Vignale, która stworzyła mnóstwo wspaniałych nadwozi dla Ferrari. 
Maserati
Maserati Mexico - tył
Mexico bazowało na skróconej płycie podłogowej pierwszej generacji Maserati Quattroporte.
MaseRATI
Maserati Mexico - deska rozdzielcza, wnętrze
Skórzana tapicerka, klimatyzacja i drewniana okładzina deski rozdzielczej były standardem.
Maserati
Maserati Mexico - wskaźniki
Prędkościomierz wersji z 4.7 V8 wyskalowano do 300 km/h. Prędkość maksymalna była niższa o 45 km/h.
Maserati
Maserati Mexico - silnik
Topowy silnik Mexico, czyli 4,7-litrowe V8 o mocy 290 KM.
Maserati

Czytaj także