Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Maserati Bora kończy pół wieku

Maserati Bora kończy pół wieku

Maserati Bora kończy pół wieku

Bora była pierwszym drogowym Maserati z silnikiem między kabiną a tylną osią i debiutowała, kiedy większość udziałów tej włoskiej firmy należała do Citroena.

  • Design powstał pod okiem Giorgio Giugiaro
  • Pierwsze Maserati z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół
  • Nawet 335 KM

W tym roku mija 50 lat od debiutu Bory, jednego z najbardziej znaczących samochodów w historii Maserati. To właśnie w nim silnik umieszczono między kabiną a tylną osią, wcześniej takiego rozwiązania nie miało żadne drogowe auto tego producenta. Pierwsze wyścigowe Maserati z taką lokalizacją jednostki napędowej pojawiło się 10 lat wcześniej, w 1961 r. Bora została także pierwszym Maserati z niezależnym zawieszeniem czterech kół.

Bora debiutowała podczas salonu samochodowego w Genewie w 1971 r. Wówczas większościowe udziały Maserati należały do Citroena. Francuska firma nabyła je trzy lata wcześniej, w 1968 r., i sprzedała w 1975 r.

Design Bory to dzieło biura kierowanego przez słynnego Giorgio Giugiaro. Klinowata sylwetka robi wrażenie, podobnie jak chowane reflektory, które znacząco poprawiały aerodynamikę samochodu. Pierwszym drogowym Maserati z takim rozwiązaniem było przedstawione w 1966 r. Ghibli, ostatnim – Merak, którego produkcję skończono w 1983 r.

Bora ma 434 cm długości, 177 cm szerokości i 113 cm wysokości. Rozstaw osi: 260 cm. To dwuosobowe coupe waży około 1400 kg.

Początkowo Borę napędzał 4,7-litrowy silnik V8 o mocy 310 KM. W 1973 r. pojawiła się odmiana z 4,9-litrową jednostką napędową rozwijającą już 335 KM. Prędkość maksymalna mocniejszej wersji nieznacznie przekracza 280 km/h.

Borę wytwarzano do 1978 r. W tym czasie wyprodukowano 564 sztuki tego modelu. Popyt byłby pewnie wyższy, gdyby nie gwałtowny skok cen paliw w latach 70., który bardzo negatywnie wpłynął na sprzedaż sportowych samochodów.

01_MaseratiBora50anniversary
Maserati Bora to jedno z najlepiej wyglądających sportowych aut lat 70.
Maserati
03_MaseratiBora50anniversary
Bora ma 434 cm długości i 113 cm wysokości.
Maserati
06_MaseratiBora50anniversary
Pod tą ogromną tylną pokrywą...
Maserati
08_Maserati_Bora
...znajdował się silnik V8 umieszczony wzdłużnie między kabiną a tylną osią.
Maserati
01_Maserati_Bora
Ówczesna technika nie pozwalała zmniejszyć reflektorów, więc najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia aerodynamiki było zastosowanie mechanizmu, który chował je w głąb karoserii.
Maserati
08_MaseratiBora50anniversary
Po włączeniu świateł, moduł reflektora się podnosił.
Maserati
04_MaseratiBora50anniversary
Środkową konsolę nachylono w stronę kierowcy.
Maserati

Czytaj także