Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Maserati Bora kończy pół wieku

Maserati Bora kończy pół wieku

Maserati

Maserati Bora kończy pół wieku

Bora była pierwszym drogowym Maserati z silnikiem między kabiną a tylną osią i debiutowała, kiedy większość udziałów tej włoskiej firmy należała do Citroena.

  • Design powstał pod okiem Giorgio Giugiaro
  • Pierwsze Maserati z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół
  • Nawet 335 KM

W tym roku mija 50 lat od debiutu Bory, jednego z najbardziej znaczących samochodów w historii Maserati. To właśnie w nim silnik umieszczono między kabiną a tylną osią, wcześniej takiego rozwiązania nie miało żadne drogowe auto tego producenta. Pierwsze wyścigowe Maserati z taką lokalizacją jednostki napędowej pojawiło się 10 lat wcześniej, w 1961 r. Bora została także pierwszym Maserati z niezależnym zawieszeniem czterech kół.

Bora debiutowała podczas salonu samochodowego w Genewie w 1971 r. Wówczas większościowe udziały Maserati należały do Citroena. Francuska firma nabyła je trzy lata wcześniej, w 1968 r., i sprzedała w 1975 r.

Design Bory to dzieło biura kierowanego przez słynnego Giorgio Giugiaro. Klinowata sylwetka robi wrażenie, podobnie jak chowane reflektory, które znacząco poprawiały aerodynamikę samochodu. Pierwszym drogowym Maserati z takim rozwiązaniem było przedstawione w 1966 r. Ghibli, ostatnim – Merak, którego produkcję skończono w 1983 r.

Bora ma 434 cm długości, 177 cm szerokości i 113 cm wysokości. Rozstaw osi: 260 cm. To dwuosobowe coupe waży około 1400 kg.

Początkowo Borę napędzał 4,7-litrowy silnik V8 o mocy 310 KM. W 1973 r. pojawiła się odmiana z 4,9-litrową jednostką napędową rozwijającą już 335 KM. Prędkość maksymalna mocniejszej wersji nieznacznie przekracza 280 km/h.

Borę wytwarzano do 1978 r. W tym czasie wyprodukowano 564 sztuki tego modelu. Popyt byłby pewnie wyższy, gdyby nie gwałtowny skok cen paliw w latach 70., który bardzo negatywnie wpłynął na sprzedaż sportowych samochodów.

01_MaseratiBora50anniversary
Maserati Bora to jedno z najlepiej wyglądających sportowych aut lat 70.
Maserati
03_MaseratiBora50anniversary
Bora ma 434 cm długości i 113 cm wysokości.
Maserati
06_MaseratiBora50anniversary
Pod tą ogromną tylną pokrywą...
Maserati
08_Maserati_Bora
...znajdował się silnik V8 umieszczony wzdłużnie między kabiną a tylną osią.
Maserati
01_Maserati_Bora
Ówczesna technika nie pozwalała zmniejszyć reflektorów, więc najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia aerodynamiki było zastosowanie mechanizmu, który chował je w głąb karoserii.
Maserati
08_MaseratiBora50anniversary
Po włączeniu świateł, moduł reflektora się podnosił.
Maserati
04_MaseratiBora50anniversary
Środkową konsolę nachylono w stronę kierowcy.
Maserati

Czytaj także