Gama dopracowanych modeli, które są owocem wieloletnich doświadczeń inżynierów, utorowała marce Kia drogę na pozycję lidera sprzedaży elektrycznych aut w Polsce.
Kia posiada ponad 10-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji samochodów z napędem elektrycznym. Koreański koncern zaczął oferować pojazdy z takim napędem wcześniej od wielu innych marek – miał więc czas na dopracowanie rozwiązań technicznych oraz wypracowanie konwencji stylistycznej, która podkreśli, że są to auta otwierające nowy rozdział w historii marki Kia. W modelach nowej generacji technologię zapewniającą świetne osiągi oraz duże zasięgi okryto futurystycznie stylizowanymi karoseriami.
Co równie istotne, Kia potraktowała elektromobilność kompleksowo. Dealerzy koreańskiej marki sumiennie przygotowali się do sprzedaży aut zasilanych prądem. W salonach powstały dedykowane strefy ECO, a do oferty wprowadzono wallboxy, czyli urządzenia umożliwiające ładowanie samochodów w domu czy garażu. Wallboxy są dostarczane przez lokalnego producenta.
Kia była też pierwszą marką w Polsce, która zdecydowała się na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych u swoich dealerów – w efekcie duża część energii elektrycznej zużywanej przez salon czy serwis pochodzi ze słońca, a nie powstaje w wyniku spalania paliw kopalnych, któremu towarzyszy wysoka emisja dwutlenku węgla.
Nie powinno więc dziwić, że Kia, kompleksowo podchodząca do kwestii elektromobilności w badaniu dealerów samochodowych została uznana za markę najlepiej przygotowaną na elektromobilność.
Żeby ładowanie było szybkie i wygodne, Kia oferuje wallbox ładujący akumulatory z prądem o mocy do 22 kW, co pozwala zasilić auto w ciągu kilku godzin. Wallbox łączy się z siecią GSM, więc ładowaniem można zarządzać za pomocą smartfona (np. zaplanować je nocą, korzystając z tańszej taryfy). Ma też licznik, pozwalający łatwo rozliczać się ze wspólnotą mieszkaniową.
Stale trwa rozwój firmowej usługi ładowania Kia Charge. Dzięki tzw. roamingowi pozwala ona na korzystanie z infrastruktury ładowania różnych operatorów i aktywowanie ich jedną kartą. Obecnie Kia Charge umożliwia ładowanie samochodu w 30 krajach przy wykorzystaniu aż 380 tysięcy punktów ładowania. Dzięki temu można ładować auto w dowolnym punkcie na mieście i poza nim, a otrzymać jedną zbiorczą fakturę.
Kartą Kia Charge można uruchamiać także ładowanie na ultraszybkich ładowarkach Ionity. Są dostępne w 420 lokalizacjach w Europie oraz sześciu w Polsce. Przy zakupie EV6 Kia oferuje roczny abonament gratis i mniejsze stawki.
W Polsce od kilku lat trwa boom na panele fotowoltaiczne. Ich montaż znacząco obniża rachunki za energię elektryczną, a także częściowo uniezależnia gospodarstwo domowe od zewnętrznych źródeł prądu – w pogodne i słoneczne dni w zupełności wystarcza im energia wytwarzana przez panele.
Prawdziwie bezemisyjna jazda
Produkujące prąd panele nie emitują oczywiście dwutlenku węgla. Ładując samochód elektryczny lub hybrydę plug-in wytworzoną przez słońce energią, można jeździć całkowicie bezemisyjnie. Kia postanowiła zachęcić właścicieli domów z panelami do przesiadki do nowoczesnego samochodu. Przewidziany dla nich program wsparcia zakupu „Kia Eco Drivers” oznacza możliwość uzyskania rabatu do 13 400 zł przy zakupie auta elektrycznego lub do 14 100 zł w przypadku wybrania hybrydy plug-in. Na tym nie kończą się korzyści – prąd generowany przez słońce jest darmowy, więc używanie go do ładowania auta istotnie ogranicza koszty jego eksploatacji.
Kia jest najchętniej wybieraną w Polsce marką samochodów elektrycznych w 2022 roku. Na sukces marki Kia pracują już trzy elektryczne modele. Największym zainteresowaniem ze strony klientów cieszy się EV6, czyli Europejski Samochód Roku 2022. Tuż za nim plasuje się e-Niro, będące najchętniej wybieranym w Polsce elektrycznym SUV-em segmentu C. Swoją rzeszę nabywców znalazł także stylowy oraz funkcjonalny e-Soul. Dzięki tym trzem modelom udział marki Kia w segmencie samochodów elektrycznych w Polsce jest znaczący – przekracza 11 procent.
Kia od dekady zbiera doświadczenia związane z elektryczną motoryzacją. W 2021 roku wprowadzono model EV6. Pierwszy przedstawiciel nowej generacji elektrycznych modeli Kia został zbudowany na platformie Electric Global Modular Platform – jest ona niezwykle ważna, ponieważ była projektowana z myślą o samochodach napędzanych prądem. W rezultacie EV6 oferuje duży zasięg, ultraszybkie ładowanie, znakomite osiągi, doskonałe właściwości jezdne i ponadprzeciętną przestronność wnętrza, która nie była możliwa do uzyskania w elektrycznych samochodach poprzedniej generacji – konstruowano je na płytach podłogowych tworzonych dla aut napędzanych silnikiem spalinowym. W przyszłym roku zadebiutuje kolejny nowy model z kategorii dużych SUV-ów, a później w ciągu 5 lat aż 13 innych aut z napędem elektrycznym.
Kia ma w ofercie aż pięć modeli hybrydowych typu plug-in: Niro, XCeed, Ceed kombi, Sportage i Sorento. Ich akumulatory trakcyjne można ładować z zewnętrznego źródła prądu. Umożliwia to jazdę z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego. Oczywiście zasięg hybrydy plug-in jest mniejszy niż samochodu elektrycznego ze znacznie większym akumulatorem, ale wciąż wystarcza, by umożliwić wielu kierowcom dojazd do miejsca pracy i powrót z niego wyłącznie „na prądzie”. Przy obecnych cenach paliw daje to wymierne oszczędności.
Z ceną startującą z poziomu 149 990 zł e-Soul jest najtańszym elektrycznym modelem w gamie marki Kia. Silnik rozwijający 136 KM zapewnia więcej niż wystarczające osiągi, a dla bardziej wymagających przygotowano wariant wzmocniony do 204 KM. Pojemności akumulatorów wymienionych samochodów wynoszą, odpowiednio, 39,2 kWh i 64 kWh, a zasięgi – 276 km oraz 452 km.
Niro to jeden z niewielu modeli na rynku dostępnych z napędem hybrydowym, jako hybryda plug-in oraz w wersji czysto elektrycznej. Na jednym ładowaniu Niro EV może przejechać do 460 kg. Samochód może też holować przyczepy o masie do 750 kg, co wciąż nie jest oczywiste w segmencie modeli z napędem elektrycznym.
Wyróżniający się stylem, przestronnością wnętrza oraz wyposażeniem crossover jest oferowany z napędem na tylną oraz obie osie. Topowy wariant GT, będący najszybszym oraz najmocniejszym modelem w historii koreańskiej marki, rozwija aż 585 KM, co zapewnia osiągi dosłownie wgniatające w fotele. Tryb jazdy GT pozwala czerpać radość z jazdy tym samochodem nawet na torze wyścigowym.
Na razie Kia przedstawiła prototyp zwiastujący nadejście 7-osobowego, elektrycznego SUV-a. Długie na 4,9 metra auto zostało oparte o nowoczesną platformę E-GMP. Zasięg na jednym ładowaniu ma sięgać 540 km, a sprint od 0 do 100 km/h ma trwać 5 sekund. Światową premierę produkcyjnej wersji modelu EV9 zapowiedziano na pierwszy kwartał 2023 r.