Które miasta są najbardziej zakorkowane na świecie? Okazuje się, że najgorzej jest w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych czy we Francji. Ale w pierwszej setce znalazło się także aż 5 polskich metropolii. Która wypadła najgorzej?
Doroczny raport na temat najbardziej zakorkowanych miast świata po raz kolejny przygotowała amerykańska firma Inrix. Zestawienie powstało w oparciu o informacje czerpane m.in. z urządzeń nawigacyjnych zamontowanych w samochodach.
Raport Inrix za 2022 rok obejmuje ponad 1000 miast z 50 krajów i 7 kontynentów. Jako wynik podawana jest średnia liczba godzin spędzonych w danej metropolii przez statystycznego kierowcę w korkach w ciągu roku. Im więcej, tym oczywiście gorzej.
Niechlubne pierwsze miejsce zajął Londyn, w którym średnio w korkach spędza się 156 godzin rocznie. Za nim uplasowały się: Chicago (155 godzin), Paryż (138 godzin), Boston (134 godziny) oraz Nowy Jork (117 godzin). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze dwa miasta z USA oraz po jednym z Kanady, Kolumbii i Włoch.
„Kierowcy w zaledwie 7 z 25 największych miast spędzili mniej czasu w samochodzie w 2022 r. niż w 2021 r. – największy spadek w natężeniu ruchu odnotowano w Brukseli (o 27%)” – czytamy w raporcie.
Najbardziej zakorkowanym wśród polskich miast okazał się Wrocław, który wylądował na 35. miejscu zestawienia Inrix. Jego wynik to 80 godzin w korkach rocznie. Co istotne, w 2022 roku okazał się on o 4% niższy niż rok wcześniej.
Kolejne polskie miasta w pierwszej setce rankingu to: Poznań na 44. pozycji (74 godziny, spadek o 14%), Warszawa na 51. miejscu (64 godziny), Kraków (53. miejsce, 66 godzin) oraz Łódź (78. miejsce, 58 godzin).
Dalej w zestawieniu znalazły się Gdańsk (199. miejsce, 37 godzin) oraz Katowice (250. miejsce, 34 godziny).
Jak czytamy na stronie Inrix: „zator drogowy występuje, gdy popyt na przejazdy drogowe przewyższa podaż jezdni. W miarę narastania ruchu kołowego kierowcy, przewoźnicy i pasażerowie autobusów tracą czas oraz marnują paliwo. Ten stracony czas ma wartość, którą analizujemy w Global Traffic Scorecard 2022”.
Ale stanie w korkach wywołuje inne problemy. To opóźnienia w dostawach towarów czy negatywny wpływ na środowisko. Wszystko to razem wzięte przyczynia się do obniżenia jakości życia.