Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lamborghini hybryda phev przód

Następca Aventadora – pierwsze Lamborghini z hybrydowym napędem typu plug-in. Moc? 1015 KM

Następca Aventadora – pierwsze Lamborghini z hybrydowym napędem typu plug-in. Moc? 1015 KM

Nowy supersportowy model Lamborghini, który zastąpi Aventadora zostanie niedługo zaprezentowany. Na razie podano sporo szczegółów dotyczących układu napędowego. Można odetchnąć z ulgą – silnik V12 to nadal jego najważniejszy element.

Ledwie miesiąc temu Lamborghini zaprezentowało dwa wyjątkowe egzemplarze samochodów (coupé Invencible i roadstera Auténtica) kończących erę tradycyjnego silnika V12 w Lamborghini (pierwszym autem tej marki weń wyposażonym było 350GT z 1963 r.), a wkrótce na scenę wjedzie nowy supersportowy model.

Na szczęście ten następca Aventadora (na razie nie zdradzono jego nazwy, tylko oznaczenie – LB744) także otrzyma jednostkę V12, tyle że teraz będzie ona stanowić część skomplikowanego układu hybrydowego typu plug-in. Lamborghini przekazało już na jego temat sporo konkretnych informacji.

Architektura auta jest całkiem nowa. Sercem auta pozostaje wolnossąca jednostka 6.5 V12, ale to nowa konstrukcja o oznaczeniu L545 – najlżejsze i najmocniejsze V12 w historii firmy: waży 218 kg, o 17 kg mniej niż motor Aventadora, a rozwija aż 825 KM przy 9250 obr./min oraz 725 Nm przy 6750 obrotach (jednostka we wspomnianych wyżej finalnych egzemplarzach – 780 KM i 720 Nm).

W porównaniu z poprzednim silnikiem nowy ma m.in. inne układy dolotowy i wydechowy, zoptymalizowano także sam proces spalania mieszanki, a stopień sprężania podniesiono z 11,8:1 do 126:1. 

Silnik został obrócony o 180 stopni i połączony z umieszczoną poprzecznie, zupełnie nową, opracowaną samodzielnie 8-biegową przekładnię dwusprzęgłową (ostatni bieg ma sprzyjać obniżeniu zużycia paliwa i poprawie komfortu jazdy w trasie). Sama skrzynia jest lżejsza i pracuje szybciej niż 7-biegowa znana z Huracana.

Poprzeczne usytuowanie skrzyni zwolniło miejsce w tunelu środkowym dla jednego z najważniejszych komponentów każdej hybrydy plug-in, czyli akumulatora trakcyjnego. Ten litowo-jonowy w LB744 jest niewielki i ma pojemność 3,8 kWh. Da się go ładować z maksymalną mocą 7 kW (co powinno wtedy zająć około pół godziny). Energia może zostać uzupełniona także poprzez hamowanie regeneracyjne lub poprzez silnik benzynowy (co ma zajmować zaledwie sześć minut).

Oczywiście poza V-dwunastką nowe Lamborghini ma także – aż trzy – silniki elektryczne. Dwa zostały umieszczone z przodu i każdy „obsługuje” jedno koło (mają po 150 KM i 350 Nm). Tylko one realizują napęd przedniej osi, a przy okazji wektorowanie momentu obrotowego. Za napęd tylny odpowiadają jednostka V12 oraz kolejny elektryczny 150-konny motor, zintegrowany ze skrzynią biegów.

Gdy LB744 porusza się w trybie EV, co do zasady jest „przednionapędówką”, choć gdy zachodzi taka potrzeba, tylny silnik może też rozpocząć napędzanie kół i wtedy auto staje się „elektrykiem” 4x4. Co ciekawe, to silniki elektryczne pełnią rolę biegu wstecznego, bo w skrzyni go nie ma.

Łączna moc układu hybrydowego wynosi 1015 KM. Na razie nie podano osiągów, ale przy takich parametrach można zakładać, że 100 km/h „pęknie” w ok. 2,5 s, a prędkość maksymalna przekroczy 350 km/h. Niedługo się przekonamy czy te przewidywania się sprawdziły.

lamborghini-v12-hybryda-tyl
Od dłuższego czasu udawało się przyłapać LB744 podczas testów przedprodukcyjnych. Auto nadal ma układ 4x4, ale teraz przednie koła napędzają silniki elektryczne. 
carpix
Lamborghini ff9
Następca Aventadora będzie pierwszym PHEV-em Lamborghini. Pierwszy raz, gdy V12 otrzymało elektryczne wspomaganie (34 KM) miał miejsce w 2019 r. w Sianie.   
carpix
lamborghini-v12-hybryda-wnetrze
Udało się też podpatrzeć kilka detali wnętrza. Zegary są w pełni cyfrowe. 
CarPix
lamborghini-v12-hybryda-przekroj
Z przodu są dwa silniki elektryczne, pośrodku akumulator trakcyjny, a za nim silnik V12 oraz skrzynia biegów i trzecia jednostka elektryczna. 
Lamborghini
lamborghini-v12-hybryda-silnik-1
Silnik obrócono o 180 stopni w stosunku do tego, jak był montowany w Aventadorze. 
Lamborghini
lamborghini-v12-hybryda-silnik
Skrzynia biegów z mokrymi sprzęgłami została zintegrowana z elektrycznym silnikiem. Całość waży 193 kg. 
Lamborghini

Czytaj także