Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Nie tylko elektromobilność – chińska Grupa GAC stawia na silniki wodorowe

Nie tylko elektromobilność – chińska Grupa GAC stawia na silniki wodorowe

Elektromobilność wcale nie musi być jedyną receptą na przyszłość motoryzacji. Chińska Grupa GAC zamiast tego proponuje silnik na sprężony wodór, wyróżniający się sprawnością cieplną na poziomie 44%. 

W przeciwieństwie do samochodów wodorowych, które wykorzystują wodór w ogniwie paliwowym do wytwarzania energii elektrycznej, nowo opracowana jednostka napędowa GAC napędza samochód w wyniku procesu spalania. Tyle że zamiast benzyny jest to sprężony wodór.  

Nowy silnik GAC Group po raz pierwszy został uruchomiony 9 września bieżącego roku. Opracowano go na bazie czwartej generacji jednostek napędowych chińskiego producenta, a jego sprawność cieplna ma przekroczyć 44%, co jest najwyższym wynikiem w przypadku producentów z Państwa Środka pracujących nad jednostkami wodorowymi.  

GAC_Group_silnik_wodorowy_01
Chiński koncern w niedalekiej przyszłości ma zamiar zaproponować klientom silniki spalające sprężony wodór. 
GAC GRoup

Celem działu rozwoju GAC jest dalsza praca nad rozwojem jednostki wodorowej i stosowanie jej w seryjnych samochodach. Do tej pory Chińczykom udało się opracować m.in. nowy układ zasilania wodorem, ulepszone tłoki, korbowody i pierścienie tłokowe, optymalizujące rozpraszanie ciepła w głowicy i bloku cylindra, a także system zarządzania, opracowany z myślą o stabilnej pracy oraz jak najwyższej mocy.  

Podczas gdy rozwój jednostki napędowej idzie pełną parą, GAC zapowiedziało też wdrażanie infrastruktury do produkcji wodoru, jego przechowywania oraz tankowania. Chińczycy potwierdzili także, że przy jego wytwarzaniu będą kłaść nacisk na ekologię i wykorzystywać odnawialne źródła energii, jak elektrownie wiatrowe, słoneczne czy wodne. Ponadto, firma ma pracować nad zwiększeniem bezpieczeństwa podczas magazynowania wodoru.  

To jeszcze nie wszystko, ponieważ przedstawiciele chińskiego koncernu zapowiedzieli, że mają współpracować z dostawcami usług napełniania oraz transportu wodoru, aby w ten sposób promować rozwój pełnego łańcucha związanego z możliwością używania wodoru w silnikach spalinowych.   

Przypomnijmy, że wodór to najbardziej powszechny pierwiastek chemiczny we wszechświecie i jednocześnie wysoce energetyczne paliwo, które może być produkowane bez śladu węglowego. Co istotne, silniki spalające wodór nie emitują dwutlenku węgla, co zwiększa ich walory ekologiczne, choć nie są do końca czyste. 

 Wytwarzają bowiem tlenki azotu. 

Czytaj także