Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Niesamowite zmiany na rynku SUV-ów przez ostatnie 10 lat

Mijająca dekada należała do SUV-ów. Oto kilka liczb, które najlepiej podsumowują rynkowy fenomen tych aut.

  • Sprzedaż SUV-ów w latach 2010-19 w Europie wzrosła prawie 5-krotnie
  • W 2019 r. SUV-y stanowiły 37% sprzedaży wszystkich nowych aut
  • W 2010 r. ten odsetek wynosił 8,4%

W 2010 r. europejska oferta SUV-ów była bogata. W salonach sprzedawano już ówczesne generacje m.in. Nissana Qashqaia, Kii Sportage, Volkswagena Tiguana, Forda Kugi, Dacii Duster i Toyoty RAV4. SUV-ów premium też było pod dostatkiem. Oferowano np. pierwsze wcielenia Audi Q5 i Q7, BMW X1 i Volvo XC60 oraz drugie generacje BMW X3 i X5 lub Mercedesa klasy M.

Ogółem w 2010 r. w Europie sprzedano 1,205 mln nowych SUV-ów, co stanowiło 8,4% rynku. Innymi słowy: co 12. kupiony wtedy na naszym kontynencie samochód był SUV-em (wszystkie dane w tekście: JATO Dynamics za „Automotive News Europe”).

Druga dekada XXI wieku się kończy, siłą rzeczy w połowie grudnia nie mamy jeszcze danych za cały 2020 r., ale te z 2019 r. mówią dużo.

W 2019 r. w Europie kupiono 5,721 mln nowych SUV-ów. To niemal pięć razy więcej niż w 2010 r. Ich udział w rynku wzrósł do ogromnych 37,4%, choć jeszcze w 2017 r. nie przekraczał 30%.

Największym wygranym są miejskie crossovery. W 2010 r. łączna sprzedaż tego typu aut wynosiła na naszym kontynencie niecałe 121 tys. sztuk. W 2019 r. była niemal 16 razy większa. Sam Ford EcoSport cieszył się większym powodzeniem niż wszystkie modele tego segmentu razem wzięte w 2010 r. Przy czym EcoSport w 2019 r. zajął dopiero piąte miejsce w rankingu swojej klasy.

O spektakularnym sukcesie SUV-ów świadczą też inne fakty. Z 10 segmentów o największym wzroście sprzedaży w Europie w 2019 r. aż sześć stanowiły SUV-y. W pierwszej czwórce najpopularniejszych segmentów dwa miejsca należały do SUV-ów. Pierwsze zajęły klasyczne miejskie auta, drugie klasyczne auta kompaktowe, trzecie to już kompaktowe SUV-y, a czwarte – miejskie crossovery.

W 2019 r. pierwszy raz w historii europejskiej motoryzacji SUV znalazł się w pierwszej trójce najchętniej kupowanych nowych samochodów. Był nim Volkswagen Tiguan. Drugą lokatę zajęło Renault Clio, pierwszą Volkswagen Golf.

Druga dekada XXI w. to także wielki boom na samochody premium. Prestiżowe SUV-y też więc odnosiły sukcesy. Sprzedaż kompaktowych SUV-ów premium wzrosła w Europie ponad 2,5-krotnie i to w ciągu zaledwie czterech lat (z 238,9 tys. aut w 2015 r. do 614,3 tys. sztuk w 2019 r.). Między 2014 i 2019 r. popyt na prestiżowe SUV-y klasy średniej skoczył ponad dwukrotnie, z 226,2 tys. samochodów do 515,2 tys. aut. Najmniej zwiększyło się zainteresowanie SUV-ami premium klasy wyższej, choć wzrost ze 193,9 tys. sztuk w 2010 r. do 280,3 tys. samochodów w 2019 r. i tak robi duże wrażenie.

2891_1_5
W 2010 r. najchętniej kupowanym SUV-em w Europie był Nissan Qashqai.
DB2017AU01432_large
Z kolei w 2019 r. najpopularniejszym SUV-em naszego kontynentu został Volkswagen Tiguan.
bmwx12019
Wśród SUV-ów premium największym hitem w Europie okazało się BMW X1.
capturr
Renault Captur to najchętniej kupowany miejski crossover w 2019 r. w Europie.
ecosport
W 2019 r. miejski crossover Ford EcoSport na naszym kontynencie sprzedawał się lepiej niż wszystkie modele tego segmentu razem wzięte w 2010 r.

Czytaj także