Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nowa baza dla elektrycznych modeli koncernu Hyundai

Nowa baza dla elektrycznych modeli koncernu Hyundai

Hyundai

Nowa baza dla elektrycznych modeli koncernu Hyundai

Koncern Hyundai przedstawił platformę przeznaczoną wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Pierwsze modele już w 2021 r.

Tylny napęd lub 4x4;
Zasięg topowych modeli przekroczy 500 km;
Najszybsze auto przyspieszy od 0 do 100 km/h w niecałe 3,5 s.

Nowa platforma nazywa się E-GMP (Electric-Global Modular Platform) i jest przeznaczona wyłącznie dla samochodów z napędem elektrycznym. Bazujące na niej auta mogą mieć albo jeden silnik i tylny napęd, albo dwa silniki i napęd na obie osie. Akumulatory trakcyjne umieszczono między osiami pod podłogą kabiny pasażerskiej co obniża środek ciężkości i poprawia właściwości jezdne. Modele oparte na platformie skonstruowanej tylko dla "elektryków" będą mieć większe wnętrza od aut o porównywalnych wymiarach zewnętrznych, ale bazujących na architekturze dostosowanej do spalinowych jednostek napędowych.

Platforma E-GMP jest przystosowana do technologii, dzięki której akumulatory trakcyjne da się naładować do 80% w 18 minut, a pięć minut ładowania da 100 km zasięgu. Ogółem zasięg topowych wersji opartych na nowej architekturze ma przekroczyć 500 km (wg normy WLTP).

Platforma jest modularna, mogą więc na niej nie tylko powstawać różne rodzaje samochodów (hatchbacki, sedany, SUV-y itd.), ale też, w zależności od potrzeb, można np. montować akumulatory trakcyjne o różnej pojemności. Najmocniejsza odmiana ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe 3,5 s.

O jakie auta chodzi? Z komunikatu prasowego producenta wynika, że do 2025 r. poznamy 11 modeli opartych na E-GMP. Pierwsze pojawią się już w przyszłym roku. To dwa crossovery klasy średniej. Pierwszy z nich będzie firmować należąca do koncernu Hyundai Kia. Auto połączy elementy SUV-a i coupe i ma zostać topowym modelem w elektrycznej gamie Kii. Drugi to Hyundai Ioniq 5, pierwszy samochód z nowej linii właśnie o nazwie Ioniq.

Kolejnym Ionikiem będzie 6, czyli sedan-coupe klasy średniej, który zadebiutuje w 2022 r.  W 2024 r. pojawi się wieńczący gamę SUV klasy wyższej, czyli Ioniq 7. Z kolei Kia ma do 2027 r. przedstawić siedem samochodów elektrycznych opartych na nowej platformie. Dwa lata wcześniej, w 2025 r., co piąte auto Kii sprzedane na świecie ma być zasilane wyłącznie prądem.

Kia_platform
Do 2025 r. na tej platformie ma powstać 11 modeli.
Kia_elektryczna
Ten prototyp Kii zapowiada pierwszy seryjny samochód tej firmy oparty na nowej platformie. Debiut: w przyszłym roku.
Prophecy
Na bazie E-GMP powstanie też Hyundai Ioniq 6, czyli spodziewany w 2022 r. sportowy sedan (na fot. prototyp).
Ioniq_gama
Oto trzy pierwsze Hyundaie z serii Ioniq: od lewej 6 (2022 r.), 7 (2024 r.) i 5 (2021 r.).

 

Czytaj także