Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Vision7S – przód i bok w ruchu

Nowe logo, nowy design, nowa Skoda Vision 7S

Nowe logo, nowy design, nowa Skoda Vision 7S

Skoda jest gotowa na przyszłość – marka wprowadza nowe logo i nowy język designu. Zwiastunem zmian jest zjawiskowy koncept Vison 7S, elektryczny SUV o zasięgu ponad 600 km.

Skoda śmiało kroczy w kierunku przyszłości. Producent nie zaniedbuje swoich motorów napędowych: jeszcze w tym roku pokaże nowe odsłony Superba i Kodiaqa. Równocześnie trwają prace nad całą gamą nowy modeli z napędem elektrycznym. Szlak przetarł bardzo udany Enyaq iV, dostępny z nadwoziami SUV i Coupe, który na wielu europejskich rynkach należy do czołówki najchętniej wybieranych „elektryków”. 

Prostota i nowoczesność

Dla producenta to prawdziwe „nowe otwarcie” – otwarcie, które zyska odpowiednią oprawę. Symbolami tych zmian są odmienione logo oraz tzw. tożsamość korporacyjna, która przeszła największe zmiany od 30 lat. 

Komunikacja marki będzie teraz opierać się przede wszystkim na napisie ŠKODA o minimalistycznym, spłaszczonym wzornictwie. Jego smukła typografia bazuje na symetrii i podkreśla zaangażowanie producenta w cyfryzację.

Również symbol „skrzydlatej strzały” został zdefiniowany na nowo i zyskał uproszczoną formę, bez elementów 3D, dopasowaną do nowoczesnych kanałów komunikacji. Tym zmianom towarzyszy odświeżona identyfikacja kolorystyczna, oparta na dwóch kojarzących się z ekologią odcieniach zieleni.

Nowa tożsamość wizualna będzie stopniowo wdrażana najpierw w materiałach informacyjnych, a od 2024 r. zacznie pojawiać się na nowych modelach.

Nowa twarz

Zmienione logo stanowi jednak zwieńczenie szerzej zakrojonych zmian – Skody przyszłości będą projektowane w duchu nowego języka designu o nazwie Modern Solid (w wolnym tłumaczeniu z angielskiego oznacza to „nowoczesny i solidny”), przygotowanego z myślą o erze aut elektrycznych.

Definiują go wyraźne, zredukowane linie, które podkreślają prostotę i wysoką wartość modeli Skody. Charakterystyczne elementy nowego języka obejmują przedni pas z najnowszą interpretacją poziomego grilla, precyzyjne, oszczędne przetłoczenia płaszczyzn nadwozia oraz ekologiczne, trwałe materiały we wnętrzu.

Modern Solid ma już swoją wizualną reprezentację w postaci niedawno zaprezentowanego konceptu Vision 7S. To duży, w pełni elektryczny SUV o zasięgu WLTP przekraczającym 600 km (akumulator 89 kWh).

Jego komfortowe wnętrze mieści do 7 osób i oferuje innowacyjny tryb relaksu, który powoduje cofnięcie deski rozdzielczej (wraz z kierownicą i zespołem pedałów), zwraca fotele do środka oraz obraca ekran z pozycji portretowej do poziomej, ułatwiając np. oglądanie filmów podczas ładowania pojazdu na stacji. Koncept otrzymał też system operacyjny, który wprowadza nowy wymiar integracji z telefonem użytkownika.

Pierwszy z wielu

Vision 7S zapowiada dużego elektrycznego SUV-a Skody, ale wcześniej pojawi się kilka innych nowości zasilanych wyłącznie prądem. W sumie tylko do 2026 r. producent zaprezentuje trzy nowe samochody z napędem całkowicie elektrycznym, w tym kompaktowego SUV-a oraz auto miejskie. Skoda zakłada, że do 2030 r. udział aut elektrycznych w jej europejskiej sprzedaży wzrośnie do ponad 70%.

Ambitne cele w zakresie „zielonej” produkcji

Skoda odważnie wdraża strategię zrównoważonego rozwoju. Producent korzysta m.in. z energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W Mladej Boleslavi przy produkcji akumulatorów, a następnie ich transporcie używane są elektryczne ciężarówki.

Od 2030 r. czeskie i indyjskie zakłady Skody będą wytwarzać auta jako zerowi emitenci dwutlenku węgla netto. Prym w tej kwestii wiedzie fabryka Vrchlabí, która już od 2020 r. jest neutralna pod względem emisji CO2. To nie wszystko: Skoda sukcesywnie zwiększa wykorzystanie w swoich modelach ekologicznych materiałów.

Przykład: do budowy Enyaqa iV służy 13 kg przetworzonych tworzyw sztucznych z obudów zużytych akumulatorów oraz zderzaków. Współczynnik recyklingu dla stali użytej w nadwoziu wynosi 40%, a dla aluminium – do 60%. Boczne okna są w 20% wykonane ze szkła pochodzącego z odzysku. We wnętrzu Enyaqa iV nabywcy mają do wyboru tapicerkę wyprodukowaną w 40% z wełny i w 60% z butelek PET poddanych recyklingowi.

Skoda Enyaq na linii produkcyjnej
Przy budowie swoich aut Skoda sukcesywnie zwiększa udział materiałów pochodzących z recyklingu.
Skoda

Równocześnie Skoda rozwija koncepcję stacjonarnych magazynów energii, powstających z wycofanych akumulatorów aut elektrycznych i hybryd plug-in. Takie systemy mogą przechowywać nadwyżkę prądu wygenerowanego np. przez instalację fotowoltaiczną. Później akumulatory będą trafiać do recyklingu, a odzyskane surowce posłużą do produkcji nowych.

Czytaj także