Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Trzy Fiaty 500 na stacji ładowania – przody i boki

Nowy elektryczny Fiat 500 – ekologicznie i z charakterem

Fiat

Nowy elektryczny Fiat 500 – ekologicznie i z charakterem

Zachowując niepodrabialny charakter swoich słynnych poprzedników, nowy Fiat 500 technologicznie wkroczył w erę coraz powszechniejszej elektromobilności.

Najnowsza, trzecia generacja kultowego Fiata 500 to pierwszy w pełni elektryczny samochód Grupy FCA (obecnie część koncernu Stellantis). Jego zaawansowany układ napędowy łączy dobre osiągi z niedużym zapotrzebowaniem na energię – bazowa wersja rozpędza się do 100 km/h w 9,5 s, mocniejszej wystarczy 9 sekund, a zasięg liczony według normy WLTP wynosi aż 320 km w cyklu mieszanym i nawet do 460 km w mieście.

Wallbox pozwala całkowicie naładować baterię w nieco ponad 6 godzin, szybkiej stacji ładowania zajmie to kilkadziesiąt minut.

Funkcja szybkiego ładowania do 85 kW, seryjnie montowana w wersjach z akumulatorem o pojemności 42 kWh, pozwala uzupełnić stan baterii do 80% w zaledwie 35 minut, a w 5 minut zwiększyć zasięg aż o 50 km – to więcej niż przeciętny europejski kierowca przejeżdża dziennie.

Fiat 500 tył i bok w słońcu

Mnogość wersji, kolorów, dodatków i wydań specjalnych ułatwia skonfigurowanie Fiata 500 według własnego gustu.

Różne natury

Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy. W ustawieniu „Normal” podróż elektrycznym Fiatem 500 najbardziej przypomina jazdę typowym autem spalinowym, ale oczywiście nie towarzyszy jej hałas pracującego silnika.

Przełączenie na tryb „Range” pozwala prowadzić samochód niemal wyłącznie przy użyciu prawego pedału. Rośnie wówczas siła rekuperacji, a to sprawia, że po uniesieniu stopy samochód wyraźnie zwalnia. Dzięki temu jeśli już używa się hamulca, to tylko do całkowitego zatrzymania auta.

Z kolei tryb „Sherpa” optymalizuje pracę wielu różnych podzespołów nowego Fiata 500 w celu minimalizacji zużycia energii – m.in. wyłącza klimatyzację i ogrzewanie foteli, osłabia reakcję na dodanie „gazu” i ogranicza prędkość do 80 km/h – w pozostałych ustawieniach Fiat rozpędza się do 150 km/h (wersja z akumulatorem 42 kWh).

Fiat 500 z logo Auto Lider 2022

Nowego Fiata 500 docenili jurorzy wielu konkursów. Jego liczne osiągnięcia, m.in. słynną nagrodę Red Dot Award, właśnie uzupełniła wygrana w plebiscycie Auto Lider w kategorii Auto elektryczne.

W pełni współczesny

Zaawansowanemu napędowi nowego Fiata 500 towarzyszy najnowocześniejsza elektronika. Od nowego systemu multimedialnego UConnect 5 przez aktywne układy wspomagające kierowcę podczas jazdy po możliwość zdalnego sterowania wieloma ustawieniami przy pomocy aplikacji My Remote zainstalowanej na smartfonie. Ta ostatnia pozwala sprawdzić stan baterii lub zaplanować jej ładowanie, zaprogramować temperaturę klimatyzacji, zlokalizować samochód, zamknąć w nim zamki albo uruchomić światła.

Fiat 500 deska rozdzielcza z nawigacją na wyświetlaczu

Przestronniejsze niż u poprzednika wnętrze kryje bardzo estetyczny kokpit z 10,25-calowym ekranem centralnym i efektowną dwuramienną kierownicą.

Można również przesłać do samochodowego systemu nawigacyjnego cel podróży wyszukany wcześniej w telefonie. Oczywiście nawigacja elektrycznego Fiata 500 uwzględnia stacje ładowania po drodze i lokalizuje te, do których uda się dotrzeć przy obecnym poziomie energii w akumulatorze.

Do wyboru, do koloru

Do zalet nowego Fiata 500 należy także szeroka gama nadwoziowa, która poza tradycyjnym dla tego modelu trzydrzwiowym hatchbackiem obejmuje dwa inne warianty. Pierwszym z nich jest równie klasyczna odmiana cabrio wyposażona w elektrycznie odsuwaną środkową częścią dachu. Kolejnym jest wersja 3+1 z drugimi, otwieranymi „pod wiatr”, drzwiami po prawej stronie nadwozia.

Fiat 500 3+1 bok z otwartmi drzwiami
Dzięki zintegrowaniu z tylnymi drzwiami Fiata 500 3+1 słupka dachowego po otwarciu przednich i tylnych drzwi zyskuje się świetny dostęp do wnętrza.

Z racji braku słupka dachowego B zapewniają one doskonały dostęp do tylnych siedzeń, ułatwiając np. montowanie tam fotelików czy przypinanie do nich dzieci. Co ważne, dodatkowe drzwi zostały na tyle dyskretnie wkomponowane, że ani trochę nie zaburzają wyglądu nowego Fiata 500. A dzięki przemyślanej konstrukcji są lekkie – zwiększają masę auta zaledwie o 30 kg, dlatego nie wpływają na jego zachowanie na drodze czy zapotrzebowanie na energię elektryczną (a zatem i na możliwy do uzyskania zasięg).

Uzupełnieniem atutów nowego Fiata 500 jest typowa dla tego modelu dostępność wielu wersji i wydań specjalnych, jak zaprezentowany niedawno Fiat (500)RED.

Fiat 500 (RED) przód i bok

Fiat (500)RED – wydanie specjalne powstałe we współpracy z organizacją (RED).

Czytaj także