Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Nowy Jeep Grand Cherokee

Nowy Jeep Grand Cherokee i strategia całego Stellantisa

Koncern Stellantis przedstawił strategię elektromobilności, a wraz z nią nowego Jeepa Grand Cherokee, dostępnego także w wersji hybrydowej.

  • 5. generacja Grand Cherokee
  • 4 nowe platformy koncernu Stellantis
  • Pierwsza seryjna elektryczna Alfa Romeo w 2024 r.

Koncern Stellantis to gigant. Należy do niego 15 marek samochodowych, w tym np. Alfa Romeo, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel i Peugeot. Kiedy więc taka firma ogłasza strategie rozwoju samochodów elektrycznych i hybrydowych, to warto się jej przyjrzeć, bo będzie miała ona znaczenie dla sporego segmentu rynku i kilkudziesięciu modeli.

Nowy Jeep Grand Cherokee

Podczas ogłaszania planów przedstawiono pierwsze zdjęcia nowego Grand Cherokee. To już piąta generacja tego SUV-a klasy wyższej. Na razie sprzedano ponad siedem milionów sztuk wszystkich wcieleń tego samochodu od 1993 r. Światowa premiera następnej generacji odbędzie się w sierpniu 2021 r., a w listopadzie ruszy produkcja.

Design samochodu to ewolucja wzornictwa obecnej generacji tego modelu. Na razie nie podano zbyt wielu szczegółów technicznych. Wiadomo jedynie, że w gamie nowego Grand Cherokee pojawi się m.in. wersja z napędem hybrydowym oraz odmiana ze spalinowym silnikiem 2.0. Hybrydowa wersja zadebiutuje w Polsce w styczniu 2022 r., a spalinowa w drugiej połowie 2022 r.

Elektryczna Alfa Romeo

Kolejną ważną informacją jest data debiutu pierwszej seryjnej elektrycznej Alfy Romeo. To 2024 r. Wydaje się nam, że chodzi o jedną z wersji nowego miejskiego SUV-a tej firmy, którego produkcja ma się zacząć na początku 2023 r. w Tychach. Oznacza to, że samochód będzie najpierw wytwarzany w wersjach spalinowych, a wariant elektryczny dołączy rok później.

Nazwa nowej Alfy nie została jeszcze ujawniona. Auto będzie mieć około 425 cm długości i 150 cm wysokości. Baza: platforma CMP, stosowana np. w Oplu Mokce i Peugeocie 2008.

Nowa technika Stellantisa

Koszty akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych mają wyraźnie spadać: o ponad 40% między 2020 a 2024 r., a do 2030 r. o dalsze 20%. W 2026 r. Stellantis zamierza wprowadzić pierwsze modele z akumulatorami ze stałym elektrolitem. Ta przełomowa technologia pozwala zmniejszyć rozmiary akumulatora przy zwiększeniu jego wydajności i zasięgu całego samochodu.

Docelowo wszystkie elektryczne samochody wszystkich marek koncernu Stellantis mają bazować jedynie na czterech platformach:

  1. STLA Small: dla miniaut oraz modeli miejskich i kompaktowych; platforma umożliwi montaż akumulatorów trakcyjnych o pojemności 37-82 kWh. Oparte na tej architekturze samochody będą miały zasięg nawet 500 km. Szacowana moc silników: 95-170 KM.
  2. STLA Medium: dla aut premium – kompaktowych, klasy średniej, wyższej i luksusowych. Pojemność akumulatorów: 87-104 kWh. Zasięg: do 700 km. Szacowana moc silników: 170-450 KM.
  3. STLA Large: dla samochodów sportowych. Pojemność akumulatorów: 101-118 kWh. Zasięg: do 800 km. Szacowana moc silników: 204-450 KM. Najszybsze modele przyspieszą od 0 do 100 km/h w 2.0 s.
  4. STLA Frame: dla aut na ramie nośnej. Pojemność akumulatorów: od 159 do ponad 200 kWh. Zasięg: do 800 km.

Każdą z platform przystosowano do napędu przedniego, tylnego lub 4x4. Na każdej z czterech architektur można produkować łącznie do dwóch milionów sztuk aut rocznie. Pierwsze samochody bazujące na STLA pojawią się w połowie 2023 r.

Nowy Jeep Grand Cherokee - przód
Piąta generacja Jeepa Grand Cherokee trafi na polski rynek w styczniu 2022 r.
Stellantis
Nowy Jeep Grand Cherokee - logo 4xe
Nowy Grand Cherokee będzie dostępny także w wersji z napędem hybrydowym.
Stellantis

Czytaj także