Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Opel Manta-e

Opel Manta wróci po 36 latach jako elektryczny SUV coupe

Opel Manta wróci po 36 latach jako elektryczny SUV coupe

Pierwsze dwie generacje Manty były spalinowymi coupe, następna będzie elektrycznym SUV-em o nazwie Manta-e, a od 2028 r. Opel zamierza w Europie sprzedawać tylko samochody na prąd.

  • Manta-e będzie dzielić platformę z Alfą Romeo
  • Nawet 700 km zasięgu
  • Historia klasycznych Opli Manta

Od 2028 r. Opel zamierza sprzedawać w Europie wyłącznie samochody z napędem elektrycznym. Topowym modelem w nowej gamie zostanie Manta-e.

Elektryczna Manta-e

Opel ujawnił na razie tylko jeden szkic tego auta. Można założyć, że seryjny samochód nie będzie wyglądał równie śmiało, choć z pewnością zwróci na siebie uwagę. Wydaje się, że Manta-e będzie autem klasy średniej, tak jak dwie generacje Manty z lat 1970-1975 i 1975-1988. Wcześniejsze Manty miały karoserie coupe, Manta-e będzie już SUV-em coupe.

Długość Manty-e szacujemy na prawie 490 cm, szerokość na niecałe 190 cm, a wysokość na 155 cm. Samochód powstanie na nowej platformie, przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Nosi ona nazwę STLA Medium i skorzysta z niej również część przyszłych modeli Alfy Romeo (Opel i Alfa Romeo należą do koncernu Stellantis).

W gamie Manty-e mają się znaleźć akumulatory trakcyjne o pojemności od 87 do 104 kWh oraz silniki rozwijające od 170 do przeszło 350 KM. Zasięg najbardziej wydajnej odmiany wyniesie około 700 km.

Czy Manta-e zastąpi spalinową Insignię? Wydaje się nam, że tak. Cykl produkcyjny obecnej Insignii ma dobiec końca w 2024 r., a segment klasy średniej nie jest na tyle duży, żeby Opel miał oferować naraz dwa osobne modele, czyli Mantę-e i trzecią generację Insignii.

Historia Opla Manty

Manta to jedna z najsłynniejszych nazw w historii Opla. Pierwsza generacja tego auta debiutowała w 1970 r. i dzieliła platformę z innym nowym Oplem klasy średniej, czyli z pierwszą Asconą. Manta miała bardzo udany design, zwłaszcza przedniej części karoserii.

Pierwsza Manta mierzyła 434 cm długości, 163 cm szerokości i 136 cm wysokości. Obręcze kół miały 13 cali średnicy. Najlżejsza odmiana ważyła 880 kg, najcięższa 980 kg.

Samochód oferowano z silnikami o mocy od 60 do 105 KM. Topowa wersja debiutowała w 1974 r. i nosiła nazwę GT/E. Jej 1,9-litrowy silnik wyposażono we wtrysk paliwa. Auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 11,5 s. Do 1975 r. powstały 5252 sztuki tej odmiany.

Produkcja GT/E trwała krótko, ponieważ już w 1975 r. Opel przedstawił drugą generację Manty. Auto przejdzie do historii jako najdłużej produkowany samochód Opla. Drugą Mantę wytwarzano aż do 1988 r. i przez ten czas oferowano ją w aż 14 wersjach silnikowych o mocy od 55 do 144 KM.

Druga generacja Manty mierzyła 446 cm długości, 167 cm szerokości i 133 cm wysokości. Rozstaw osi wzrósł z 243 do 252 cm.

W 1981 r. pojawiła się najrzadsza i najmocniejsza odmiana, czyli Manta 400. Auto otrzymało czterocylindrową 2,4-litrową jednostkę napędową z czterema zaworami na cylinder o mocy 144 KM. Do 1984 r. zbudowano 245 sztuk tej wersji.

W 1984 r. debiutowała Manta GSi ze 110-konnym silnikiem 2.0. W tym samym roku zespół Guy Colsoul/Alain Lopes wyczynową odmianą Manty zajął czwarte miejsce w Rajdzie Paryż-Dakar, wygrywając w klasie samochodów z napędem na jedną oś.

Druga generacja Manty nie była już tak spektakularnym sukcesem co pierwsza. W latach 1970-1975 powstały 498 553 sztuki pierwszej Manty, a między 1975 i 1988 r. 557 940 sztuk drugiej. Tym samym średnia roczna produkcja pierwszego wcielenia była ponad dwa razy wyższa od drugiego.

Mimo to Manta miała następczynię. Była nią przedstawiona w 1989 r. Calibra. Ten wytwarzany do 1997 r. samochód to na razie ostatnie coupe Opla klasy średniej.

Opel Manta-e - szkic
To na razie jedyny ujawniony szkic Opla Manty-e.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - przód
Pierwszą generację Opla Manty produkowano w latach 1970-1975.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - przód
Pierwszą Mantę oferowano z silnikami o mocy od 60 do 105 KM.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - bok, profil
Samochód miał 434 cm długości i 243 cm rozstawu osi.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - wersja GT/E, przód
Topową wersją pierwszej Manty było przedstawione w 1974 r. GT/E z silnikiem 1.9.
Opel
Opel Manta, Opel Ascona
Pierwsza Manta dzieliła platformę z Oplem Asconą (po lewej). Oba modele debiutowały w 1970 r. i należały do klasy średniej.
Opel
Opel Manta druga generacja - przód
Druga generacja Manty debiutowała w 1975 r. i w ciągu 13 lat była dostępna w aż 14 wersjach silnikowych.
Opel
Opel Manta druga generacja - przód
Wersja GSi pojawiła się w 1984 r. i rozwijała 110 KM.
Opel
Opel Manta GSe ElektroMOD - przód
W 2021 r. Opel przedstawił zbudowaną w jednym egzemplarzu Mantę GSe ElektroMOD ze 147-konnym silnikiem elektrycznym.
Opel

Czytaj także