Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Opel Manta-e

Opel Manta wróci po 36 latach jako elektryczny SUV coupe

Pierwsze dwie generacje Manty były spalinowymi coupe, następna będzie elektrycznym SUV-em o nazwie Manta-e, a od 2028 r. Opel zamierza w Europie sprzedawać tylko samochody na prąd.

  • Manta-e będzie dzielić platformę z Alfą Romeo
  • Nawet 700 km zasięgu
  • Historia klasycznych Opli Manta

Od 2028 r. Opel zamierza sprzedawać w Europie wyłącznie samochody z napędem elektrycznym. Topowym modelem w nowej gamie zostanie Manta-e.

Elektryczna Manta-e

Opel ujawnił na razie tylko jeden szkic tego auta. Można założyć, że seryjny samochód nie będzie wyglądał równie śmiało, choć z pewnością zwróci na siebie uwagę. Wydaje się, że Manta-e będzie autem klasy średniej, tak jak dwie generacje Manty z lat 1970-1975 i 1975-1988. Wcześniejsze Manty miały karoserie coupe, Manta-e będzie już SUV-em coupe.

Długość Manty-e szacujemy na prawie 490 cm, szerokość na niecałe 190 cm, a wysokość na 155 cm. Samochód powstanie na nowej platformie, przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Nosi ona nazwę STLA Medium i skorzysta z niej również część przyszłych modeli Alfy Romeo (Opel i Alfa Romeo należą do koncernu Stellantis).

W gamie Manty-e mają się znaleźć akumulatory trakcyjne o pojemności od 87 do 104 kWh oraz silniki rozwijające od 170 do przeszło 350 KM. Zasięg najbardziej wydajnej odmiany wyniesie około 700 km.

Czy Manta-e zastąpi spalinową Insignię? Wydaje się nam, że tak. Cykl produkcyjny obecnej Insignii ma dobiec końca w 2024 r., a segment klasy średniej nie jest na tyle duży, żeby Opel miał oferować naraz dwa osobne modele, czyli Mantę-e i trzecią generację Insignii.

Historia Opla Manty

Manta to jedna z najsłynniejszych nazw w historii Opla. Pierwsza generacja tego auta debiutowała w 1970 r. i dzieliła platformę z innym nowym Oplem klasy średniej, czyli z pierwszą Asconą. Manta miała bardzo udany design, zwłaszcza przedniej części karoserii.

Pierwsza Manta mierzyła 434 cm długości, 163 cm szerokości i 136 cm wysokości. Obręcze kół miały 13 cali średnicy. Najlżejsza odmiana ważyła 880 kg, najcięższa 980 kg.

Samochód oferowano z silnikami o mocy od 60 do 105 KM. Topowa wersja debiutowała w 1974 r. i nosiła nazwę GT/E. Jej 1,9-litrowy silnik wyposażono we wtrysk paliwa. Auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 11,5 s. Do 1975 r. powstały 5252 sztuki tej odmiany.

Produkcja GT/E trwała krótko, ponieważ już w 1975 r. Opel przedstawił drugą generację Manty. Auto przejdzie do historii jako najdłużej produkowany samochód Opla. Drugą Mantę wytwarzano aż do 1988 r. i przez ten czas oferowano ją w aż 14 wersjach silnikowych o mocy od 55 do 144 KM.

Druga generacja Manty mierzyła 446 cm długości, 167 cm szerokości i 133 cm wysokości. Rozstaw osi wzrósł z 243 do 252 cm.

W 1981 r. pojawiła się najrzadsza i najmocniejsza odmiana, czyli Manta 400. Auto otrzymało czterocylindrową 2,4-litrową jednostkę napędową z czterema zaworami na cylinder o mocy 144 KM. Do 1984 r. zbudowano 245 sztuk tej wersji.

W 1984 r. debiutowała Manta GSi ze 110-konnym silnikiem 2.0. W tym samym roku zespół Guy Colsoul/Alain Lopes wyczynową odmianą Manty zajął czwarte miejsce w Rajdzie Paryż-Dakar, wygrywając w klasie samochodów z napędem na jedną oś.

Druga generacja Manty nie była już tak spektakularnym sukcesem co pierwsza. W latach 1970-1975 powstały 498 553 sztuki pierwszej Manty, a między 1975 i 1988 r. 557 940 sztuk drugiej. Tym samym średnia roczna produkcja pierwszego wcielenia była ponad dwa razy wyższa od drugiego.

Mimo to Manta miała następczynię. Była nią przedstawiona w 1989 r. Calibra. Ten wytwarzany do 1997 r. samochód to na razie ostatnie coupe Opla klasy średniej.

Opel Manta-e - szkic
To na razie jedyny ujawniony szkic Opla Manty-e.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - przód
Pierwszą generację Opla Manty produkowano w latach 1970-1975.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - przód
Pierwszą Mantę oferowano z silnikami o mocy od 60 do 105 KM.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - bok, profil
Samochód miał 434 cm długości i 243 cm rozstawu osi.
Opel
Opel Manta pierwsza generacja - wersja GT/E, przód
Topową wersją pierwszej Manty było przedstawione w 1974 r. GT/E z silnikiem 1.9.
Opel
Opel Manta, Opel Ascona
Pierwsza Manta dzieliła platformę z Oplem Asconą (po lewej). Oba modele debiutowały w 1970 r. i należały do klasy średniej.
Opel
Opel Manta druga generacja - przód
Druga generacja Manty debiutowała w 1975 r. i w ciągu 13 lat była dostępna w aż 14 wersjach silnikowych.
Opel
Opel Manta druga generacja - przód
Wersja GSi pojawiła się w 1984 r. i rozwijała 110 KM.
Opel
Opel Manta GSe ElektroMOD - przód
W 2021 r. Opel przedstawił zbudowaną w jednym egzemplarzu Mantę GSe ElektroMOD ze 147-konnym silnikiem elektrycznym.
Opel

Czytaj także