Mercedes zaprezentował drugą generację kombivana Citan. Tak jak poprzednia opiera się ona na Renault Kangoo.
Samochody użytkowe, a także osobowe na nich oparte, mają z reguły dłuższy żywot niż modele typowo osobowe. Tutaj w mniejszym stopniu moda, a w znacznie większym koszty dyktują cykl zmian i modernizacji.
Pierwsza generacja Citana opracowana wspólnie z Renault debiutowała w 2012 r. i przetrwała w ofercie 9 lat. Teraz zastępuje ją druga, która także jest owocem współpracy z francuskim koncernem i bazuje na najnowszym Kangoo III.
Tak jak w przypadku poprzedniego Citana, nowy różni się od odpowiednika z gamy Renault. Inny jest przede wszystkim przód karoserii (zderzak, grill, maska, błotniki), a także znaczna część deski rozdzielczej.
Na początku Citan będzie oferowany jako furgon oraz odmiana osobowa Tourer. Obie mają takie same rozmiary: długość 450 cm, szerokość 183 cm, wysokość 186 cm, rozstaw osi 272 cm. Później gama zostanie wzbogacona o modele z wydłużonym rozstawem osi, a także osobowo-towarową odmianę Mixto.
Furgon ma standardowo tylne drzwi dwuskrzydłowe, a opcjonalnie klapę, a wariant osobowy – odwrotnie. W tym drugim seryjne są przesuwane tylne drzwi po obu stronach, a w towarowym taka opcja wymaga dopłaty. W furgonie stałą przegrodę przestrzeni ładunkowej można zastąpić składaną.
Auta będą oferowane w wersjach Base i Pro. Wyposażenie opcjonalne to zarówno pojedyncze opcje, jak i pakiety, których ma być aż 10. Wśród nich znajdą się zarówno takie, które przydadzą się, gdy samochód ma ciężko pracować (np. Pakiet Plac Budowy ze zwiększonym prześwitem i osłonami podwozia), jak i te poprawiające komfort i wygląd wnętrza.
W wyposażeniu – seryjnym lub oferowanym za dopłatą – będą takie elementy, jak czujniki i system wspomagania parkowania, bezkluczykowy dostęp, diodowe reflektory, wielofunkcyjna kierownica, system multimedialny MBUX z rozpoznawaniem mowy i nawigacją na żywo informującą o korkach, indukcyjna ładowarka do smartfonów czy automatyczna klimatyzacja.
Jak na nowoczesne auto przystało, Citan może mieć na pokładzie sporo systemów bezpieczeństwa czynnego, wśród których znajdą się m.in. układ awaryjnego hamowania, adaptacyjny tempomat, asystenci utrzymania na środku pasa ruchu czy martwego pola w lusterkach. W furgonie seryjne jest sześć poduszek powietrznych, a w Tourerze dochodzi do tego jeszcze centralny airbag między przednimi siedzeniami.
Citan ma napęd przedni, a do wyboru będą oferowane zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. W przyszłym roku niemiecki kombivan pojawi się także w wersji elektrycznej.
Gama silników przedstawia się następująco:
benzynowe:
diesle:
Wszystkie silniki są seryjnie połączone z sześciobiegową przekładnią manualną.