Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Sprzedaż aut salon VW

Pandemia koronawirusa a plany zakupu samochodów

Według badania „Portfele Polaków pod lupą”  przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services 46% ankietowanych deklaruje zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Pandemia koronawirusa spowodowała znaczący spadek sprzedaży samochodów, ale także wymusza zmianę zachowań konsumenckich. Coraz więcej zakupów jest realizowanych przez internet (tak deklaruje 2/3 respondentów przeprowadzonego niedawno badania „Portfele Polaków pod lupą”, wykonanego na zamówienie Volkswagen Financial Services), a dotyczy to także branży motoryzacyjnej.

Trzy czwarte ankietowanych szuka informacji na temat pojazdów, które planują kupić na największych portalach online z ogłoszeniami, 44% korzysta również ze stron internetowych marek i producentów samochodów, a 1/5 – ze stron firm finansujących zakup aut. Do zdobywania informacji w internecie od dawna jesteśmy przyzwyczajeni, do zakupów mniejszych towarów i usług – także (np. w przypadku ubezpieczenia komunikacyjnego czy pakietu serwisowego otwartość na takie zakupy deklaruje 2/3 ogółu badanych).

Sfinalizowanie transakcji dotyczącej pojazdu to jednak zupełnie coś innego. Trzy na cztery badane osoby są tradycjonalistami i wolałyby nabyć samochód w zwyczajnym salonie. Warto jednak zwrócić uwagę, że 24% odpowiadających zaznaczyło, że zdecydowałoby się na zakup zdalny. A grupa takich klientów będzie się z czasem zwiększać, dlatego coraz więcej firm otwiera „wirtualne salony” (co ciekawe, Skoda rozpoczęła zdalną sprzedaż już trzy lata temu).

Wspomniane wyżej badanie przynosi także odpowiedzi na na inne pytania dotyczące m.in. preferencji i planów zakupowych. Oto najważniejsze z nich:

  • 46% ankietowanych osób, w tym samozatrudnionych przedsiębiorców, w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje zakup samochodu (42% zdecyduje się na pojazd nowy)
  • niemal 70% ankietowanych uznało, że pandemia nie ma wpływu na ich plany zakupu auta lub że ten zakup zostanie tylko odsunięty w czasie
  • 43% częściej niż przed wybuchem pandemii korzysta z samochodu
  • 56% przyszłych klientów salonów dealerskich jest w stanie zaakceptować cenę do 100 tys. zł, a 1/4 wyda nawet do 150 tys. zł
  • w grupie badanych zdecydowanych na samochód używany 83% respondentów planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł
  • 65% osób prywatnych i 72% przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wskazuje gotówkę jako sposób finansowania zakupu, powrót do swoich zasobów to również jeden z efektów pandemii
  • dobrze lub bardzo dobrze widzi swoją obecną kondycję finansową 37% badanych, a prawie połowa nie zauważyła zmian
  • 84% uczestników badania nie odnotowało żadnego wpływu pandemii COVID-19 na swoją sytuację materialną lub wpływ ten był niewielki

A tak zebrane dane podsumowuje Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services:

Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą”, mimo niemal roku życia w stanie „podwyższonej niepewności”, napawają optymizmem co do przyszłości. Respondenci pozytywnie oceniają nie tylko stan swoich portfeli, ale i zapowiadają zakupy samochodów w bliskiej perspektywie. Rynek będzie miał więc szansę powrotu do corocznych wzrostów sprzedaży aut.

Czytaj także