Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Piąta generacja Hyundaia Santa Fe – przód

Piąta generacja Hyundaia Santa Fe – nowy SUV klasy średniej oficjalnie debiutuje na polskim rynku

Piąta generacja Hyundaia Santa Fe – nowy SUV klasy średniej oficjalnie debiutuje na polskim rynku

Koreańska marka dobrze czuje rynkowe trendy. Już w 2001 roku, wyprzedzając wielu konkurentów, wprowadziła do gamy dużego SUV-a Santa Fe, a każda jego kolejna generacja to duży krok naprzód. Najnowsze wcielenie Santa Fe pod względem designu nie ma nic wspólnego z poprzednikiem, choć pod wieloma względami rozwija jego koncepcję.

Obok nowego Santa Fe trudno przejść obojętnie, ale Hyundai przyzwyczaił nas do tego, że nie obawia się odważnych projektów, o czym z świadczą takie modele jak Kona czy Ioniq 6. Nowy SUV nie pozostaje w ich cieniu, o czym mieliśmy okazję przekonać się podczas polskiej premiery Santa Fe. 

Nowy Hyundai poza oryginalnym, nieco surowym wyglądem nadwozia, wyróżnia się potężnymi gabarytami. Jego długość to 4,83 m (o około 4,5 cm więcej w porównaniu do poprzednika), a odpowiadający w dużym stopniu za przestronność kabiny rozstaw osi wydłużył się o 5 cm i wynosi teraz 281,5 cm.

Hyundai Santa Fe bok
Z tej perspektywy najlepiej widać, jak potężnym autem jest nowe Santa Fe.

To właśnie obszerna kabina jest jednym z kluczowych atutów Hyundaia. Tym bardziej, że do wyboru są trzy różne układy wnętrza – od 5- po 7-osobowy, ponadto w gamie znajdzie się też wyjątkowa wersja Calligraphy w wariancie 6-miejscowym, gdzie w drugim rzędzie podróżować można w niezależnych, nastawionych na najwyższy komfort kapitańskich fotelach.

Hyundai Santa Fe kanapa
Przesuwana kanapa, możliwość regulacji nachylenia oparcia i mnóstwo miejsca nad głową – Santa Fe oferuje wyjątkowo komfortowe warunki podróżowania.

Hyundai Santa Fe bagażnik
W wersji 6- i 7-osobowej pasażerowie trzeciego rzędu mają do dyspozycji uchwyty na kubki i niezależną klimatyzację. Niski próg ułatwia załadunek ciężkich przedmiotów.

Projekt kokpitu odpowiada najnowszym trendom – dominuje tu potężny, zakrzywiony ekran, w skład którego wchodzi 12-3 calowy zestaw wskaźników. Na szczęście nie wszystkie funkcje obsługiwane są za pomocą ekranów – nie zabrakło osobnego panelu do zarządzania klimatyzacją i podstawowymi funkcjami. Dzięki temu obsługa powinna być prosta i przyjazna. 

Szeroka konsola kryje przepastny schowek, ładowarkę indukcyjną mieszczącą dwa telefony, wejścia USB, a także tackę do bakteriobójczej sterylizacji UV-C. Dźwignię zmiany biegów umieszczono na kolumnie kierownicy, co pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni w obszarze konsoli środkowej.

Hyundai Santa Fe deska
Jakość materiałów i wykończenia robi bardzo dobre wrażenie, podobnie jak przestronność kabiny.
Hyundai-Santa Fe panel klimatyzacji
Niezależny panel do sterowania klimatyzacją z dużymi pokrętłami regulacji temperatury. Poniżej miejsca na dwa telefony (oba z funkcją ładowania indukcyjnego).

Na gamę jednostek napędowych składają się dwie hybrydy (HEV i PHEV). Każda z nich wykorzystuje czetrocylindrowy turbodoładowany silnik 1.6, który wspierany jest przez jednostkę elektryczną. Nie podano jeszcze oficjalnych danych, ale można przypuszczać, że obie wersje będą miały zbliżone parametry do tych oferowanych przez schodzącą generację Santa Fe, czyli w przypadku pełnej hybrydy moc to 230 KM, a w wersji plug-in 265 KM.

W obu wariantach standardem jest 6-biegowa skrzynia automatyczna, a napęd przenoszony jest na przednią lub obie osie (standard w PHEV). Waro wspomnieć, że jest to mechanicznie dołączany napęd tylnych kół, a nie układ typu e-AWD.

Hyundai Santa Fe phev
W gamie dwie hybrydy – HEV oraz PHEV z możliwością doładowania baterii.

Na oficjalne dane dotyczące osiągów i zużycia paliwa musimy jeszcze poczekać, podobnie jak na ceny, które według przedstawicieli Hyundaia będą na zbliżonym, choć nieco wyższym poziomie niż dotychczasowej generacji. Różnicę w cenie może uzasadniać wyraźna poprawa wykończenia, któremu w najnowszej generacji Santa Fe trudno cokolwiek zarzucić, podobnie jak długiej liście systemów wspierających kierowcę i dbających o bezpieczeństwo jazdy.

Auto trafi do salonów w połowie roku, a wkrótce powinniśmy poznać szczegółowe dane, specyfikację i cennik tego modelu.

Hyundai Santa Fe przód
Charakterystyczny układ świateł – Santa Fe trudno pomylić z innym autem.
Hyundai Santa Fe tył
Pionowo poprowadzona linia bagażnika i światła LED wzorem nawiązujące do tych przednich.

Czytaj także