Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai Santa Fe (2024) – przody na górskiej drodze

Nowy Hyundai Santa Fe: nie zatęsknisz za minivanami | PIERWSZA JAZDA

fot. Hyundai

Nowy Hyundai Santa Fe: nie zatęsknisz za minivanami | PIERWSZA JAZDA

Zupełnie nowy Hyundai Santa Fe wyróżnia się bardzo obszernym nadwoziem, które można zamienić w sypialnię, dopracowaną funkcjonalnością i... brakiem silnika wysokoprężnego w ofercie. Dostępny w wersjach 5-, 6- i 7-miejscowych, zadowoli przede wszystkim jedną grupę kierowców. 

Hyundai Santa Fe 5. generacji na tle poprzednika zmienił się nie do poznania. Ma odważnie stylizowane nadwozie, pudełkowate proporcje i jest bardziej postawny niż wcześniej. Na samą długość przybyło mu 4,5 cm (483 cm), a na wysokość – aż 9,5 cm (178 cm). Mimo że według Koreańczyków nowe wcielenie tego samochodu ma „przygodowy charakter”, jego prześwit to dość skromne 17,7 cm.

hyundai santa fe 2024 tył w terenie
Napęd 4x4 w wersji HEV wymaga dopłaty. W PHEV jest seryjny.
fot. Hyundai

Zwiększenie wymiarów Santa Fe odczuwa się przede wszystkim w kabinie. Do wyboru są warianty 5-, 6- i 7-miejscowe. Bagażnik ma pojemność od 628 l (wersje dla 6 i 7 osób) i od 711 l (5 osób) po, odpowiednio, 1949 i 2032 l. Dzięki przeniesieniu tylnych lamp na pokrywę dysponuje niespotykanie wręcz dużym otworem załadunkowym.

hyundai santa fe 2024 bagażnik
Za 5 osobami w kabinie bagażnik wersji 7-miejscowej ma pojemność 628 l. Plus za gniazdo 220 V. 
fot. autor
hyundai santa fe 2024 gniazdo 220 V w bagażniku
Plus za gniazdo 220 V w bagażniku.
fot. autor

W wersji 7-miejscowej tylny, rozkładany rząd, m.in. z dodatkowymi nawiewami, portami USB-C i regulacją nawiewu, bez problemu zaspokoi potrzeby osób o wzroście do 170-175 cm. Dostęp do niego ułatwiają szerokie drzwi oraz zmyślny mechanizm kanapy. Ta ostatnia, przesuwana w bardzo dużym zakresie i z regulowanym kątem oparcia, zapewnia ogromną przestrzeń dla pasażerów. Wygospodarowano dla nich m.in. po porcie USB-C, dwie wnęki na napoje w drzwiach czy szufladę.

hyundai santa fe 2024 fotele z przodu
Pozycja za kierownicą jest typowa dla SUV-ów, a same fotele należą do bardzo wygodnych. 
fot. autor
hyundai santa fe 2024 fotele drugi i trzeci rząd
Solidna przestrzeń w trzecim rzędzie i dobry dostęp dzięki szerokim drzwiom i zmyślnemu systemowi składania kanapy.
fot. autor

Kokpit zdominowały dwa zakrzywione ekrany o przekątnej 12,3” umieszczone pod wspólną taflą szkła. Hyundai postawił na liczne fizyczne przyciski, a nawet pokrętła do regulacji temperatury w kabinie, co należy uznać za zaletę. Podobnie jak obecność dwóch ładowarek indukcyjnych na konsoli środkowej (opcja w pakiecie Tech za 5000 zł) czy lampy UV w górnym schowku, służącej do dezynfekcji np. smartfona (standard w najbogatszej wersji Calligraphy).

hyundai-santa-fe-2024-deska-rodzielcza
Kokpit jest zdominowany przez dwa zakrzywione ekrany o przekątnej 12,3”. Wyróżnia się jakościowymi materiałami, solidnym montażem oraz klasyczną obsługą. Plus za liczne schowki i półki.
fot. autor
hyundai-santa-fe-2024-panel-sterowania-na kierownicy
Na kierownicy znalazły się m.in. fizyczne przyciski.
fot. autor
hyundai-santa-fe-2024-deska-rodzielcza-kosola-srodkowa-sterowanie-klimatyzacja
Panel klimatyzacji – z dotykowymi polami i dwoma pokrętłami temperatury.
fot. autor

System multimedialny szybko paruje się z telefonami za pomocą funkcji Android Auto/Apple CarPlay i stabilnie utrzymuje połączenie. Wyróżnia się ładną grafiką, fizycznymi przyciskami-skrótami, ale miejscami – zbyt wielopoziomowym menu. Znakomite wrażenie pozostawia za to opcjonalny ekran head-up, który przekazuje nie tylko podstawowe informacje, ale również wyświetla krzywiznę drogi.

Solidny napęd hybrydowy

Wariant hybrydowy rozwija moc 215 KM, do pary ma 6-biegową skrzynię dwusprzęgłową i moment obrotowy kieruje na przód lub do obu osi. Choć Hyundai Santa Fe HEV nie jest demonem prędkości (0-100 km/h w 9,8 s), jego napęd pracuje płynnie i ma niewygórowany apetyt na paliwo (średnio na 500 km trasy, m.in. drogami górskimi i autostradami, zużył 8,0 l/100 km). Wyróżnia się też niezłymi reakcjami na gaz oraz sprawną przekładnią – również w podstawowym trybie eco. W odwodzie są też ustawienia sportowe, indywidualne oraz przeznaczone w teren.

hyundai-santa-fe-2024-silnik-1.6-T-GDI
Jednostka 1.6 T-GDI ma 160 KM. Wspomaga ją 65-konny silnik elektryczny (265 Nm).
fot. autor

Zza kierownicy nowy Hyundai Santa Fe ma jednoznacznie komfortowy charakter. Tyle że w nowoczesnym wydaniu. Oznacza to, że z jednej strony na równych i pofałdowanych drogach zapewnia wygodne warunki podróży – również przy mocnym obciążeniu (ładowność 700 kg), co zawdzięcza też samopoziomującej tylnej osi. Z drugiej nieco „potyka” się na nagromadzeniu nierówności i pojedynczych kantach w asfalcie. Część winy za to spada m.in. na 20-calowe koła egzemplarza udostępnionego do jazd (18-calowe w podstawowej wersji wyposażenia).

Typowo dla współczesnych SUV-ów nowe Santa Fe dobrze tuszuje swoją stosunkowo wysoką masę własną (1965 kg). W rezultacie całkiem chętnie podąża za ruchami kierownicy, nie przechyla się przesadnie w zakrętach i wysyła wystarczająco czytelne informacje z przednich kół. To koreańskie auto ma zrelaksowaną, przyjemną naturę, w czym zasługa również lekko pracującego układu kierowniczego. Wymiary i ciężar Santa Fe odczuwa się tak naprawdę jedynie przy próbie przyciskania go do muru.

hyundai santa fe 2024 bok
Santa Fe ma pudełkowate nadwozie i niezbyt imponujący prześwit o wartości 17,7 cm.
fot. Hyundai

Od prawie 200 tys. zł

O tym, że nowy SUV z Korei to dopracowane auto, świadczą nie tylko jego wykończenie, zahaczające o segment premium, ale i działanie systemów wsparcia. W szczególności wzbudzającego zaufanie, bardzo pewnego prowadzenia pośrodku pasa ruchu.

Ceny Santa Fe startują z poziomu 195 900 zł za całkiem solidnie wyposażony wariant Smart. Odmiana 7-osobowa to z kolei obecnie wydatek przynajmniej 263 900 zł.

Hyundai Santa Fe – siliniki, dane techniczne, ceny
 Dane techniczne HEV 2WD HEV 4WD PHEV 4WD
Silnik  benz., turbo + el. benz., turbo + el. benz., turbo + el.
Moc maksymalna (benz./el./syst.) 160/65/215 KM 160/65/215 KM 160/98/253 KM
Maks. mom. obr. (benz./el./syst.) b.d./265/367 Nm b.d./265/367 Nm b.d./304/367 Nm
Pojemność akumulatora (netto) 1,49 kWh 1,49 kWh 13,8 kWh
Maks. moc ładowania AC 3,6 kW
Osiągi
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 9,8 s 9,3 s
Zużycie paliwa 6,4-7,0 l/100 km 6,9-7,3 l/100 km 1,7 l/100 km*
CENA 195 900 ZŁ 240 900 ZŁ 276 900 ZŁ
* zasięg na prądzie wynosi 38 km

Nowy Hyundai Santa Fe: naszym zdaniem

Nowe Santa Fe stanowi spory krok naprzód względem poprzednika. To komfortowe, dopracowane, bardzo przestronne i porządnie wykonane auto. Napęd hybrydowy okazuje się oszczędny, a systemy wsparcia wzbudzają duże zaufanie. Do tego wszystkiego Koreańczycy dorzucają 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów.

ocena 4,5/5

hyundai santa fe 2024 przód
Pomimo dużych wymiarów Hyundai Santa Fe jest dość łatwy w manewrowaniu.
fot. archiwum autora

Choć nowy SUV z Korei wzbudza kontrowersje swoim wyglądem, jest świetną propozycją dla dużych rodzin. Tym bardziej że ma porządnie wyciszoną kabinę, solidną przestrzeń w trzecim rzędzie oraz komfortową naturę.

Maciej Struk, tygodnik „Motor” 

Czytaj także