Emira to pierwszy zupełnie nowy spalinowy Lotus od 2008 r. i ostatni samochód tej firmy z takim napędem.
Lotus Evora debiutował w 2008 r. Kolejny kompletnie nowy spalinowy model firma przedstawia dopiero teraz, 13 lat później. Spalinowy, bo w 2019 r. Lotus pokazał Eviję, elektryczne hiperauto rozwijające przeszło 2000 KM, którego produkcja ma ruszyć w 2021 r.
Najnowszy spalinowy Lotus nazywa się Emira. Początkowo będzie dostępny z kupowanym od Toyoty 3,5-litrowym V6 ze sprężarką mechaniczną. Latem 2022 r. gamę uzupełni turbodoładowane 2.0 R4 dostarczane przez Mercedesa-AMG. Emira to pierwszy Lotus w historii z silnikiem tego producenta.
Nie podano na razie mocy obu jednostek napędowych, publikując jedynie widełki: od 360 do 400 KM. Wydaje się, że mocniejszy silnik pochodzi z AMG.
Najmocniejsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe 4,5 s, a najlżejsza odmiana waży 1405 kg.
Konstrukcję nośną Emiry wykonano z aluminium, a całość bazuje na platformie Sports, która w firmie nosi przydomek „Elemental” (podstawowy). Emira będzie dostępna z dwoma rodzajami zawieszenia: Tour i Sports. To drugie jest częścią pakietu Lotus Drivers Pack.
Auto ma 20-calowe obręcze kół, opony dostarczają Goodyear i Michelin. W obu przypadkach ogumienie zostało specjalnie zaprojektowane dla Emiry.
Samochód nawiązuje designem do modelu Evija. Uwagę zwracają zwłaszcza świetne proporcje, piękna linia dachu i potężne wloty po bokach karoserii.
Emira ma 441 cm długości, 190 cm szerokości i 123 cm wysokości. Rozstaw osi: 258 cm.
Silnik samochodu umieszczono między kabiną a tylną osią, bagażnik znalazł się tuż za jednostką napędową. Jego pojemność wynosi 151 l.
Klasyczny zestaw wskaźników zastąpiono 12,3-calowym ekranem, a wyświetlacz w środkowej konsoli ma przekątną 10,25 cala. Emira jest dostępna ze sprzętem audio renomowanej firmy KEF. Za dopłatą fotel kierowcy można regulować w aż 12 kierunkach.
Nazwa nowego modelu zaczyna się na literę E, jak wszystkie seryjnie produkowane Lotusy od 1957 r., kiedy przedstawiono model Elite. Później debiutowały np. Europa, Eclat, Esprit, Excel, Elan, Elise, Exige i Evora.
Emira to ostatni model Lotusa z silnikiem spalinowym. Następne auta tej firmy mają być elektryczne. Przyszła gama będzie bazować na czterech platformach:
Z czasem pojawią się jeszcze mocniejsze wersje Emiry i prawdopodobnie także odmiana cabrio.