Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lotus Emira – widok z góry

Pierwsze nowe spalinowe auto od 13 lat – Lotus Emira

Pierwsze nowe spalinowe auto od 13 lat – Lotus Emira

Emira to pierwszy zupełnie nowy spalinowy Lotus od 2008 r. i ostatni samochód tej firmy z takim napędem.

  • Pierwszy Lotus z silnikiem AMG
  • 0-100 km/h w topowej wersji: poniżej 4,5 s
  • Plany Lotusa: SUV i współpraca z Alpine

Lotus Evora debiutował w 2008 r. Kolejny kompletnie nowy spalinowy model firma przedstawia dopiero teraz, 13 lat później. Spalinowy, bo w 2019 r. Lotus pokazał Eviję, elektryczne hiperauto rozwijające przeszło 2000 KM, którego produkcja ma ruszyć w 2021 r.

Dane i osiągi Lotusa Emiry

Najnowszy spalinowy Lotus nazywa się Emira. Początkowo będzie dostępny z kupowanym od Toyoty 3,5-litrowym V6 ze sprężarką mechaniczną. Latem 2022 r. gamę uzupełni turbodoładowane 2.0 R4 dostarczane przez Mercedesa-AMG. Emira to pierwszy Lotus w historii z silnikiem tego producenta.

Nie podano na razie mocy obu jednostek napędowych, publikując jedynie widełki: od 360 do 400 KM. Wydaje się, że mocniejszy silnik pochodzi z AMG.

Najmocniejsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe 4,5 s, a najlżejsza odmiana waży 1405 kg.

Konstrukcję nośną Emiry wykonano z aluminium, a całość bazuje na platformie Sports, która w firmie nosi przydomek „Elemental” (podstawowy). Emira będzie dostępna z dwoma rodzajami zawieszenia: Tour i Sports. To drugie jest częścią pakietu Lotus Drivers Pack.

Auto ma 20-calowe obręcze kół, opony dostarczają Goodyear i Michelin. W obu przypadkach ogumienie zostało specjalnie zaprojektowane dla Emiry.

Design i wnętrze Lotusa Emira

Samochód nawiązuje designem do modelu Evija. Uwagę zwracają zwłaszcza świetne proporcje, piękna linia dachu i potężne wloty po bokach karoserii.

Emira ma 441 cm długości, 190 cm szerokości i 123 cm wysokości. Rozstaw osi: 258 cm.

Silnik samochodu umieszczono między kabiną a tylną osią, bagażnik znalazł się tuż za jednostką napędową. Jego pojemność wynosi 151 l.

Klasyczny zestaw wskaźników zastąpiono 12,3-calowym ekranem, a wyświetlacz w środkowej konsoli ma przekątną 10,25 cala. Emira jest dostępna ze sprzętem audio renomowanej firmy KEF. Za dopłatą fotel kierowcy można regulować w aż 12 kierunkach.

Nazwa nowego modelu zaczyna się na literę E, jak wszystkie seryjnie produkowane Lotusy od 1957 r., kiedy przedstawiono model Elite. Później debiutowały np. Europa, Eclat, Esprit, Excel, Elan, Elise, Exige i Evora.

Plany i nowości Lotusa

Emira to ostatni model Lotusa z silnikiem spalinowym. Następne auta tej firmy mają być elektryczne. Przyszła gama będzie bazować na czterech platformach:

  1. Sports: nazywana także Elemental; to na niej bazuje Emira
  2. Hypercar: funkcjonuje też jako Extreme; korzysta z niej już Evija
  3. Premium: określana również mianem Evolution; posłuży do poszerzenia oferty Lotusa. Może na niej bazować np. pierwszy seryjny SUV tej firmy
  4. E-Sports: konstruowana wspólnie z Alpine, trafi do nowych modeli obu firm spodziewanych około 2025 r.

Z czasem pojawią się jeszcze mocniejsze wersje Emiry i prawdopodobnie także odmiana cabrio.

Lotus Emira - przód
Lotus Emira bazuje na aluminiowej strukturze nośnej. Najlżejsza wersja waży 1405 kg.
Lotus
Lotus Emira - bok, profil
Wielkie boczne wloty nawiązują do Lotusa Evii.
Lotus
Lotus Emira - tył, widok z góry
Silnik umieszczono między kabiną a tylną osią. Za nim znalazł się 151-litrowy bagażnik.
Lotus
Lotus Emira - tył
Samochód ma aż 190 cm szerokości.
Lotus
Lotus Emira - reflektor
Obok diodowych reflektorów znalazły się wyloty kierujące powietrze nad karoserię.
Lotus
Lotus Emira - deska rozdzielcza
Ekran w środkowej konsoli jest 10,25-calowy.
Lotus
Lotus Emira - wnętrze
Auto jest dostępne z dwoma rodzajami foteli: regulowanymi w czterech lub w dwunastu kierunkach.
Lotus

Czytaj także