Sprzedaż nowych aut osobowych w listopadzie bieżącego roku była o ponad jedną piątą wyższa niż w listopadzie 2022 r. Także dane za 11 miesięcy wyglądają optymistycznie. Niekwestionowanym liderem naszego rynku pozostaje Toyota. Wciąż mało powodów do radości mają jednak zwolennicy diesli.
Listopad był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Zarejestrowano bowiem 41 685 egzemplarzy – więcej aż o 21,9 procent (+7489 szt.). To także więcej (o 1,9%) niż w październiku br.
Liderem listopada została Toyota, która sprzedała ponad dwa razy więcej aut niż druga w zestawieniu Skoda (8540 do 3942 szt). Wśród modeli najpopularniejsza okazała się Toyota Corolla (2866 szt.) przed Skodą Octavią (1440 szt.) i Toyotą Yaris Cross (1112 szt.).
Skumulowane dane po 11 miesiącach 2023 r. także wskazują na to, że bieżący rok jest dużo lepszy niż poprzedni. Od stycznia do listopada włącznie zarejestrowano bowiem u nas 432 915 aut, więcej o 13,1% niż w analogicznym okresie 2022 r. (+50 038 egzemplarzy).
Mimo że do końca roku pozostał jeszcze miesiąc, w zasadzie można być pewnym, że karty, przynajmniej jeśli chodzi o pierwsze dwa miejsca na podium wśród marek, zostały rozdane. Toyota ma tak ogromną przewagę nad Skodą, że bez najmniejszych wątpliwości można stwierdzić, iż obroni pozycje lidera. Sprzedała bowiem 83 471 szt., podczas gdy czeska firma 46 498 szt. Z kolei trzecia obecnie Kia (33 555 szt.) także nie ma już szans dogonić Skody. Ewentualnie może jeszcze przegrać z czwartym Volkswagenem (30 992 szt.), ale to także mało prawdopodobne.
Dane PZPM ujawniają też, które marki najbardziej zyskały na popularności. W ciągu 11 miesięcy najbardziej wzrosła sprzedaż Cupry (17. miejsce; +170,6%), Lexusa (14. miejsce; +99,5%) oraz Suzuki (18. miejsce; +65,0%).
Pozycja bestsellera wśród modeli także jest już jasna. Najchętniej kupowanym autem osobowym będzie Toyota Corolla (do listopada 24 082 szt.). Miejsce drugie także powinna obronić Skoda Octavia (13 912 szt.), natomiast otwartą kwestią jest to, jaki model będzie trzeci – obecnie różnice pomiędzy Toyotami Yaris (4.), Yaris Cross (5.) i Kią Sportage (6.) są bowiem naprawdę niewielkie.
Wśród dwudziestu najchętniej kupowanych modeli znajduje się trzynaście SUV-ów i crossoverów (numer 1 to Toyota Yaris Cross), a ulubionym modelem marki premium jest Volvo XC0 (miejsce 17.; 5592 szt.).
Jeśli chodzi o popularność poszczególnych rodzajów napędów, to w naszym kraju najczęściej wybierane są auta z silnikami benzynowymi (udział 42,6%), a na kolejnych miejscach znajdują się hybrydy (19,5%), miękkie hybrydy (19,2%), samochody z jednostkami wysokoprężnymi (9,8%), auta elektryczne (3,6%), hybrydy plug-in (2,7%) oraz pojazdy wyposażone w instalację LPG (2,6%).
Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Polsce w okresie I-XI 2023 r. (dane: PZPM)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-XI 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 83 471 | +24,8 |
2 | Skoda | 46 498 | +24,2 |
3 | Kia | 33 555 | +6,6 |
4 | Volkswagen | 30 992 | +9,8 |
5 | Hyundai | 24 555 | -1,8 |
6 | Audi | 23 551 | +35,0 |
7 | BMW | 20 929 | -2,7 |
8 | Mercedes | 19 054 | -3,5 |
9 | Dacia | 16 178 | -13,3 |
10 | Renault | 15 848 | +19,8 |
A oto podium wśród modeli i szczegółowe dane dla Top 10 „osobówek” w Polsce (I-XI 2023 r.; dane: PZPM)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-XI 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 24 082 | +22,9 |
2 | Skoda Octavia | 13 912 | +40,3 |
3 | Toyota Yaris | 12 489 | +12,7 |
4 | Toyota Yaris Cross | 12 125 | +56,3 |
5 | Kia Sportage | 11 352 | +8,0 |
6 | Toyota C-HR | 9728 | +24,7 |
7 | Hyundai Tucson | 9580 | +9,8 |
8 | Dacia Duster | 8273 | -17,6 |
9 | Toyota RAV4 | 7758 | -20,2 |
10 | Volkswagen T-Roc | 7107 | -0,1 |