Samochód używany kupiony rok temu może być dziś droższy nawet o 36 procent
Samochód używany kupiony rok temu może być dziś droższy nawet o 36 procent
Adam Szczepaniak
26.10.2021 14:20
Otomoto przygotowało ciekawy raport dotyczący zmian cen na rynku samochodów używanych w ciągu ostatniego roku. Okazuje się, że za kupiony w 2020 r. samochód obecnie można otrzymać więcej, niż zapłaciliśmy.
Kupując samochód – zarówno nowy, jak i używany – w przeważającej liczbie przypadków trzeba się liczyć z tym, że straci on na wartości. Ostatni rok naznaczony wydarzeniami związanymi z pandemią koronawirusa pokazuje jednak, że „odwieczne prawa rynku” także potrafią się zmienić.
Nowe auta zdrożały, pojawiły się także problemy z ich dostępnością, a to w naturalny sposób wzmogło zainteresowanie używanymi. Specjaliści z serwisu ogłoszeniowego Otomoto przeanalizowali ceny pojazdów z rynku wtórnego, porównując te z lipca 2020 r. z cenami z czerwca 2021 r. I ich wnioski są wielce zaskakujące.
W grupie pojazdów najnowszych, do trzech lat, nadal w większości segmentów trzeba się liczyć ze spadkami wartości, ale są one niewielkie.
Najmniej stracili posiadacze aut miejskich. Ich ceny spadły o zaledwie 3%. W pozostałych klasach utrata wartości wynosi od 4 do 7%. Co ciekawe, samochody luksusowe i sportowe podrożały w ciągu roku o 2,8%.
Wśród samochodów starszych w zasadzie w każdym przypadku zaobserwowano wzrost cen.
W klasie autmini ceny wzrosły rok do roku o 4,9-8,9% (wyższy wzrost dotyczył egzemplarzy w wieku ponad 10 lat).
W segmencie miejskim ceny zwiększyły się w przedziale od 2,6 do 6,1% (najbardziej zdrożały najstarsze pojazdy).
Wśród aut kompaktowych młodsze egzemplarze zdrożały o 1,2-1,8%, a te najstarsze (powyżej 10 lat) – o 9,7%.
W klasie średniej młodsze egzemplarze (4-9 lat) zdrożały minimalnie – o 0,5 do 0,9% – natomiast te najstarsze o ponad 11 procent.
W klasie wyższej ceny samochodów w wieku od 4 do 6 lat spadły o 2%, ale egzemplarze ponad 10-letnie zdrożały o 12,6%.
W przypadku samochodów luksusowych ceny młodszych egzemplarzy wzrosły o 2,4-4,7% (dla wieku samochodu, odpowiednio, 7-10 lat oraz 4-7 lat). Najstarsze, liczące już ponad 10 lat egzemplarze, zdrożały natomiast aż o 21%.
Bardzo wyraźnie wzrosły ceny w niewielkim segmencie w Europie, czyli wśród pick-upów. Egzemplarze 4-6 letnie kosztują aż o 36% więcej, ceny 7-10 letnich podskoczyły o 9%, a ponad 10-letnich – o 18%.
Dane z raportu Otomoto obejmują okres od lipca 2020 r. do czerwca 2021 r. OtomotoW ciągu roku najbardziej podrożały pick-upy w wieku od 4 do 6 lat – trzeba za nie zapłacić aż o 36% więcej (na zdjęciu Toyota Hilux z 2016 r.).Toyota
Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem z serwisu magazynauto.pl jest Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Klikając w „akceptuję i przechodzę do serwisu” wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak pliki cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wydawnictwo Bauer i zaufanych partnerów zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analityki internetowej oraz marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać za pośrednictwem ustawień zaawansowanych.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz sposobu realizacji Twoich uprawnień.
Ustawienia prywatności
Poniżej możesz wprowadzić ustawienia w zakresie przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu i wykorzystywania ich w poniższych celach.
Informacje przetwarzane za pomocą plików cookies lub innych podobnych technologii dotyczą aktywności użytkownika na odwiedzanych stronach internetowych, historii wizyt, a także informacji o lokalizacji urządzenia. Osobno możesz określić swoje preferencje wobec wykorzystywania tych informacji przez naszych partnerów (wycofanie zgody na przetwarzanie informacji zapisanych w plikach cookies) oraz osobno przez Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. (zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 RODO). Za pomocą ustawień możesz skonfigurować ustawienia prywatności i określić w jaki sposób chcesz, aby Twoje dane były używane w oparciu o poniższe cele.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. oraz wybrani partnerzy używają plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia poprzez zmiany ustawień przeglądarki, szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.