Samochód używany kupiony rok temu może być dziś droższy nawet o 36 procent
Tygodnik „Motor”
Samochód używany kupiony rok temu może być dziś droższy nawet o 36 procent
Adam Szczepaniak
26.10.2021 14:20
Otomoto przygotowało ciekawy raport dotyczący zmian cen na rynku samochodów używanych w ciągu ostatniego roku. Okazuje się, że za kupiony w 2020 r. samochód obecnie można otrzymać więcej, niż zapłaciliśmy.
Kupując samochód – zarówno nowy, jak i używany – w przeważającej liczbie przypadków trzeba się liczyć z tym, że straci on na wartości. Ostatni rok naznaczony wydarzeniami związanymi z pandemią koronawirusa pokazuje jednak, że „odwieczne prawa rynku” także potrafią się zmienić.
Nowe auta zdrożały, pojawiły się także problemy z ich dostępnością, a to w naturalny sposób wzmogło zainteresowanie używanymi. Specjaliści z serwisu ogłoszeniowego Otomoto przeanalizowali ceny pojazdów z rynku wtórnego, porównując te z lipca 2020 r. z cenami z czerwca 2021 r. I ich wnioski są wielce zaskakujące.
W grupie pojazdów najnowszych, do trzech lat, nadal w większości segmentów trzeba się liczyć ze spadkami wartości, ale są one niewielkie.
Najmniej stracili posiadacze aut miejskich. Ich ceny spadły o zaledwie 3%. W pozostałych klasach utrata wartości wynosi od 4 do 7%. Co ciekawe, samochody luksusowe i sportowe podrożały w ciągu roku o 2,8%.
Wśród samochodów starszych w zasadzie w każdym przypadku zaobserwowano wzrost cen.
W klasie autmini ceny wzrosły rok do roku o 4,9-8,9% (wyższy wzrost dotyczył egzemplarzy w wieku ponad 10 lat).
W segmencie miejskim ceny zwiększyły się w przedziale od 2,6 do 6,1% (najbardziej zdrożały najstarsze pojazdy).
Wśród aut kompaktowych młodsze egzemplarze zdrożały o 1,2-1,8%, a te najstarsze (powyżej 10 lat) – o 9,7%.
W klasie średniej młodsze egzemplarze (4-9 lat) zdrożały minimalnie – o 0,5 do 0,9% – natomiast te najstarsze o ponad 11 procent.
W klasie wyższej ceny samochodów w wieku od 4 do 6 lat spadły o 2%, ale egzemplarze ponad 10-letnie zdrożały o 12,6%.
W przypadku samochodów luksusowych ceny młodszych egzemplarzy wzrosły o 2,4-4,7% (dla wieku samochodu, odpowiednio, 7-10 lat oraz 4-7 lat). Najstarsze, liczące już ponad 10 lat egzemplarze, zdrożały natomiast aż o 21%.
Bardzo wyraźnie wzrosły ceny w niewielkim segmencie w Europie, czyli wśród pick-upów. Egzemplarze 4-6 letnie kosztują aż o 36% więcej, ceny 7-10 letnich podskoczyły o 9%, a ponad 10-letnich – o 18%.