W styczniu i lutym łączna sprzedaż nowych samochodów w Europie okazała się niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Które kraje zaliczyły wzrosty, a które spadki? Jak radzą sobie poszczególne marki?
Sytuacja na europejskim rynku samochodów jest gorsza niż przed rokiem, a dane za luty nie uwzględniają przecież jeszcze wpływu, jaki będzie na niego miała wojna na Ukrainie. W lutym zarejestrowano w 30 państwach Starego Kontynentu (Unia Europejska, EFTA, Wielka Brytania) 804 028 aut – mniej o 5,3% niż w lutym 2021 roku.
Dane po dwóch miesiącach wskazują na zarejestrowanie 1 626 350 egzemplarzy. Spadek jest niewielki, bo wynosi 3,9%, ale jednak ma miejsce. Spośród analizowanych krajów w 12 sprzedaż wzrosła w porównaniu z okresem styczeń-luty 2021.
Wśród dużych rynków jedynie w Wielkiej Brytanii sytuacja jest wyraźnie lepsza niż w 2021 r. – sprzedaż wzrosła tam bowiem o bardzo znaczące 23 procent (dla kontrastu w całej UE sprzedaż spadła o 6,4%), choć trzeba przyznać, że w kraju, w którym kupuje się najwięcej aut, czyli w Niemczech także zanotowano solidny, ponad 5-procentowy progres.
Wśród 18 krajów, w których auta sprzedają się gorzej, największy spadek odnotowano w Norwegii (-23,3%), a z dużych rynków – we Francji (-15,7%). Z „wynikiem” -10,7% Polska sytuuje się niestety wśród państw, w których kryzys sprzedaży jest wyraźnie odczuwalny.
Jeśli chodzi o marki, to nadal na czele zestawienia znajduje się Volkswagen. Mimo że sprzedał ponad 164 tys. aut, to jego wynik jest mniejszy o ponad 10% niż przed rokiem. Na drugim miejscu, z ponad 9-procentowym wzrostem sytuuje się Toyota, wyprzedzająca o blisko 14 tys. sztuk Peugeota.
Pod względem wzrostu popytu na pierwszym miejscu wśród dużych marek znajduje się Honda (+59,2%), a na kolejnych Kia (+32%) i Hyundai (+28,8%). Z kolei najbardziej ucierpiały Land Rover (-29%), Jaguar (-24,7%) oraz Nissan (-21,4%). Ogólnie wśród 33 marek analizowanych przez ACEA auta 13 sprzedały się lepiej niż w okresie I-II 2021 r., a 20 – gorzej.
Rejestracje nowych aut osobowych w Europie – top 10 rynków (dane: ACEA)
Miejsce | Państwo | rejestracje I-II 2022 r. (szt.) | zmiana do I-II 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 384 624 | +5,6 |
2 | Włochy | 218 716 | -21,1 |
3 | Francja | 218 282 | -15,7 |
4 | Wielka Brytania | 174 081 | +23,0 |
5 | Hiszpania | 104 480 | +4,2 |
6 | Belgia | 66 148 | -10,9 |
7 | Polska | 62 513 | -10,7 |
8 | Holandia | 53 724 | -5,0 |
9 | Szwecja | 41 029 | -5,5 |
10 | Irlandia | 37 009 | -4,7 |
Rejestracje nowych aut w Europie – top 10 marek (dane: ACEA)
Miejsce | Marka | rejestracje I-II 2022 r. (szt.) | zmiana do I-II 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 164 057 | -11,6 |
2 | Toyota | 116 455 | +9,4 |
3 | Peugeot | 102 671 | -19,1 |
4 | BMW | 92 539 | -9,0 |
5 | Mercedes | 91 528 | -4,1 |
6 | Skoda | 86 357 | -9,0 |
7 | Kia | 86 286 | +32,0 |
8 | Audi | 85 092 | +2,5 |
9 | Renault | 83 994 | -13,2 |
10 | Ford | 75 976 | -14,0 |