Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Salon Volkswagena

Spadek sprzedaży nowych aut w Europie – wyniki po dwóch miesiącach 2022 r.

Spadek sprzedaży nowych aut w Europie – wyniki po dwóch miesiącach 2022 r.

W styczniu i lutym łączna sprzedaż nowych samochodów w Europie okazała się niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Które kraje zaliczyły wzrosty, a które spadki? Jak radzą sobie poszczególne marki?

Sytuacja na europejskim rynku samochodów jest gorsza niż przed rokiem, a dane za luty nie uwzględniają przecież jeszcze wpływu, jaki będzie na niego miała wojna na Ukrainie. W lutym zarejestrowano w 30 państwach Starego Kontynentu (Unia Europejska, EFTA, Wielka Brytania) 804 028 aut – mniej o 5,3% niż w lutym 2021 roku.

Dane po dwóch miesiącach wskazują na zarejestrowanie 1 626 350 egzemplarzy. Spadek jest niewielki, bo wynosi 3,9%, ale jednak ma miejsce. Spośród analizowanych krajów w 12 sprzedaż wzrosła w porównaniu z okresem styczeń-luty 2021.

Wśród dużych rynków jedynie w Wielkiej Brytanii sytuacja jest wyraźnie lepsza niż w 2021 r. – sprzedaż wzrosła tam bowiem o bardzo znaczące 23 procent (dla kontrastu w całej UE sprzedaż spadła o 6,4%), choć trzeba przyznać, że w kraju, w którym kupuje się najwięcej aut, czyli w Niemczech także zanotowano solidny, ponad 5-procentowy progres.

Wśród 18 krajów, w których auta sprzedają się gorzej, największy spadek odnotowano w Norwegii (-23,3%), a z dużych rynków – we Francji (-15,7%). Z „wynikiem” -10,7% Polska sytuuje się niestety wśród państw, w których kryzys sprzedaży jest wyraźnie odczuwalny.

Jeśli chodzi o marki, to nadal na czele zestawienia znajduje się Volkswagen. Mimo że sprzedał ponad 164 tys. aut, to jego wynik jest mniejszy o ponad 10% niż przed rokiem. Na drugim miejscu, z ponad 9-procentowym wzrostem sytuuje się Toyota, wyprzedzająca o blisko 14 tys. sztuk Peugeota.

Pod względem wzrostu popytu na pierwszym miejscu wśród dużych marek znajduje się Honda (+59,2%), a na kolejnych Kia (+32%) i Hyundai (+28,8%). Z kolei najbardziej ucierpiały Land Rover (-29%), Jaguar (-24,7%) oraz Nissan (-21,4%). Ogólnie wśród 33 marek analizowanych przez ACEA auta 13 sprzedały się lepiej niż w okresie I-II 2021 r., a 20 – gorzej.

Rejestracje nowych aut osobowych w Europie – top 10 rynków (dane: ACEA)

Miejsce Państwo rejestracje I-II 2022 r. (szt.) zmiana do I-II 2021 r. (%)
1 Niemcy 384 624 +5,6
2 Włochy 218 716 -21,1
3 Francja 218 282 -15,7
4 Wielka Brytania 174 081 +23,0
5 Hiszpania 104 480 +4,2
6 Belgia 66 148 -10,9
7 Polska 62 513 -10,7
8 Holandia 53 724 -5,0
9 Szwecja 41 029 -5,5
10 Irlandia 37 009 -4,7

Rejestracje nowych aut w Europie – top 10 marek (dane: ACEA)

Miejsce Marka rejestracje I-II 2022 r. (szt.) zmiana do I-II 2021 r. (%)
1 Volkswagen 164 057 -11,6
2 Toyota 116 455 +9,4
3 Peugeot 102 671 -19,1
4 BMW 92 539 -9,0
5 Mercedes 91 528 -4,1
6 Skoda 86 357 -9,0
7 Kia 86 286 +32,0
8 Audi 85 092 +2,5
9 Renault 83 994 -13,2
10 Ford 75 976 -14,0

Czytaj także