Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
SUV Lotusa - szkic, przód

SUV Lotusa już w 2022 r. – firma zapowiada swoją największą ofensywę modelową

Do 2026 r. Lotus przedstawi aż cztery zupełnie nowe elektryczne auta, w tym aż dwa SUV-y.

  • Największa ofensywa modelowa w historii Lotusa
  • Elektryczny SUV przyspieszający od 0 do 100 km/h w niecałe 3 s
  • Nowa fabryka w Chinach

Wreszcie mamy pierwsze konkrety dotyczące jednej z najbardziej oczekiwanych nowości ostatnich lat, czyli pierwszego seryjnego SUV-a Lotusa. Mało tego, znane są już daty debiutów kolejnych trzech aut tej słynnej firmy. Oto szczegóły.

Pierwszy SUV Lotusa

Słynąca z coupe i roadsterów firma Lotus w końcu poszerzy ofertę o nowe rodzaje aut i nadwozi. W sumie przyniesie to największą ofensywę modelową w historii tego producenta. Oto kalendarz nowości:

  • 2021 r.: w lipcu firma przedstawiła sportowe coupe Emira, w którego gamie początkowo znajdą się spalinowe silniki o mocy od 360 do 400 KM. Samochód ma kod fabryczny Type 131. Dostawy aut do klientów ruszą w 2022 r.
  • 2022 r.: pierwszy seryjny SUV Lotusa. Auto nosi kod Type 132, będzie modelem klasy wyższej i ma otrzymać napęd elektryczny. Topowa odmiana przyspieszy od 0 do 100 km/h w niespełna trzy sekundy.
  • 2023 r.: pierwszy seryjny sedan Lotusa. Oznaczony kodem Type 133 też ma rywalizować w klasie wyższej i dostać elektryczny napęd.
  • 2025 r.: elektryczny SUV klasy średniej. Kod fabryczny: Type 134.
  • 2026 r.: elektryczne sportowe auto, które jest konstruowane wspólnie z Alpine. Kod: Type 135.

Dwa SUV-y i sedan bazują na kompletnie nowej platformie Lotus Premium. Konstruowane na niej modele mogą mieć rozstaw osi od 289 do 310 cm (choć w grę wchodzą jeszcze większe rozstawy). Platformę przystosowano do montażu akumulatorów trakcyjnych o pojemności od 92 do 120 kWh. Na tej bazie może powstać także kompaktowy Lotus (czyżby kolejny SUV?), ale nie należy się go spodziewać przed 2026 r.

Planowane na 2026 r. sportowe auto powstaje na innej platformie, którą Lotus nazywa mianem E-Sports.

Lotusy z Chin

Jeszcze w tym roku ruszy nowa fabryka Lotusa położona w chińskim Wuhan. Mają być tam wytwarzane dwa SUV-y oraz sedan. Zakłady zajmą powierzchnię przeszło stu hektarów, a ich moce produkcyjne będą wynosić 150 tys. samochodów rocznie. Jak na Lotusa to ogromne i bezprecedensowe liczby.

W Wuhan będzie mieć też swoją siedzibę spółka Lotus Technology, czyli część koncernu Lotusa odpowiedzialna przede wszystkim za rozwój napędu elektrycznego. Budynek Lotus Technology ma zostać oddany do użytku w 2024 r.

Dwa pozostałe modele coupe, czyli spalinowa Emira i elektryczna Evija, będą wytwarzane w brytyjskim Hethel.

Koncern Lotusa w 51% należy do chińskiego Geely Automotive, a w 49% do malezyjskiego Etika Automotive.

Nowe modele Lotusa
Nowości Lotusa: od lewej Evija, SUV klasy wyższej (2022 r.), sedan klasy wyższej (2023 r.), SUV klasy średniej (2025 r.) i sportowe auto (2026 r.). 
Lotus
Lotus - fabryka w Wuhan, Chiny
SUV-y i sedan będą produkowane w tej fabryce w chińskim Wuhan, która zostanie otwarta jeszcze w 2021 r.
Lotus
Lotus Technology, siedziba w Wuhan
Rozwojem napędów elektrycznych zajmie się spółka Lotus Technology. Oto jej nowa siedziba, która zostanie w 2024 r. otwarta w Wuhan.
Lotus
Lotus Evija - przód
Na razie jedynym elektrycznym samochodem w gamie Lotusa jest topowe hiperauto Evija o mocy przeszło 2000 KM.
Lotus

 

Czytaj także